رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری، گرانی مواد اولیه را چالش اصلی قرارگیری حوزه فرش در مسیر گرانی کالا‌ها دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا جیلان، رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۱۰۰ هزار سازمان صمت بافنده  فرش استان مشغول به فعالیت هستند و آمار سنجی رسمی در این خصوص انجام نشده و این آمار بر اساس مراجعه بافنده‌ها به شرکت‌های خصوصی و یا مکان‌های مختلف برای دریافت مواد و مصالح بافندگی و به صورت تقریبی جمع آوری شده است.

او افزود: ۵۳ هزار نفر از بافندگان فرش وابسته به شرکت تعاونی فرش دستباف و روستایی هستند که در هفت شهرستان این شرکت‌ها فعال است.


بیشتر بخوانید


جیلان اضافه کرد: در طول سال، ۲۰۰ هزار متر مربع فرش در استان بافته می‌شود.

او اظهار داشت: ویروس کرونا در یک مقطع کوتاه در بخش خرید مواد بافندگی از شرکت‌های تعاونی ناهماهنگی‌هایی به وجود آورد، ولی قالیبافان استان در منازل خود اقدام به بافت قالی می‌کنند و این بیماری و تعطیلی‌ها بر تولیدات این حوزه اثر منفی نداشته است.

جیلان تصریح کرد: محدودیت‌های کرونایی تنها در بخش رنگ رزی و فروش مواد اولیه بوده است که با نوبت‌بندی و برنامه‌ریزی مدیریت شد.

او گفت: حوزه فرش در مسیر گرانی کالا‌ها قرار گرفته است و بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورد.

جیلان بیان کرد: فرش چهارمحال و بختیاری هم جنبه تجملاتی و هم جنبه کاربردی دارد و به علت ویژگی‌های خاص از جمله طرح و رنگ‌ها، گره‌های محکم و نوع مواد مصرفی که در آن استفاده می‌شود فروش خانگی و داخلی خود را حفظ کرده است.

او ادامه داد: این فرش هم به عنوان زیراندازی استفاده می‌شود و هم جنبه تزئینی دارد در حالی که فرش‌های ابریشمی از این استحکام برخوردار نیستند و تنها جنبه تشریفاتی دارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار