سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مواضع سفارت آمریکا در ارمنستان را مناقشه آمیز خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت: مواضع سفارت آمریکا در ارمنستان، مناقشه آمیز است و می‌تواند موجب افزایش تنش در منطقه شود.

سخنگوی وزارت خارجه‌ جمهوری آذربایجان در پاسخ به اظهارات سفیر آمریکا در ارمنستان گفت: قره باغ بخش جدایی ناپذیر جمهوری آذربایجان است و از هیچ جایگاه حقوقی ویژه نمی توان درباره‌ آن صحبت کرد.

سفیر آمریکا در ارمنستان در خصوص مناقشه‌ قره باغ گفته است: "موضوع جایگاه حقوقی قره باغ هنوز حل نشده است و این موضوع در دستور کار گروه مینسک قرار دارد. "

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان با اشاره به اظهارات سفیر آمریکا در ارمنستان اظهار کرد: این سخنان سفیر آمریکا غیرقابل قبول است، مناقشه تمام شده است و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی خود را احیا کرده و مناطق اقتصادی "زنگه زور شرقی" و "قره باغ" هم ایجاد شده است.

او افزود: همه این مناطق بخش جدایی ناپذیر جمهوری آذربایجان بوده و نمی‌توان در خصوص ارائه جایگاه ویژه حقوقی این مناطق صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر حفظ معاهده صلح سه جانبه گفت: در حالیکه امضای بیانیه " سه جانبه صلح در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی " واقعیت جدید و ظرفیت جدیدی در زمینه عادی سازی روابط بر اساس حقوق بین الملل در منطقه بوجود آورده است، سخنان سفیر آمریکا تنها می‌تواند موجب افزایش تنش و ایجاد انتظارات بی جا در طرف مقابل کند.

او افزود: سخنان سفیر آمریکا به عنوان یکی از روسای گروه مینسک می‌تواند موجب خلل در فعالیت آینده این گروه شود.

مناقشه قره‌باغ یک اختلاف سرزمینی و درگیری قومی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ و هفت ناحیه دیگر که عملاً تحت کنترل جمهوری خودخوانده آرتساخ است، ولی به صورت قانونی بخشی از جمهوری آذربایجان هستند. این مناقشه در اوایل قرن بیستم میلادی هنگامی که ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) تصمیم به ایجاد ولایت خودمختار ناگورنو قره‌باغ در زمره جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان گرفت، آغاز شد. مناقشه کنونی در سال ۱۹۸۸ هنگامی که ارامنه قره‌باغ خواستار الحاق قره‌باغ به ارمنستان شدند آغاز و در نهایت منجر به رخداد جنگ اول قره‌باغ در دهه ۱۹۹۰ شد.

قرارداد آتش‌بس منعقد شده در سال ۱۹۹۴، دو دهه آرامش نسبی را فراهم آورد. درگیری‌های معدود و کوتاهی که پس از آن بین طرفین در گرفت تغییر خاصی در وضعیت به وجود نیاورد. اما در جریان درگیری سپتامبر تا نوامبر سال ۲۰۲۰ ارتش آذربایجان موفق شد کنترل اکثر مناطقی را که در جریان جنگ اول قره باغ از دست داده بود دوباره به دست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار