به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درحالیکه تنها پنج روز به آغاز پیشفروش بلیت پروازهای اربعین باقیمانده است شاهد آن هستیم که برخی ایرلاینها تخلفات گستردهای در فروش بلیت دارند این در حالی است که بسیاری از متقاضیان سفر اربعین منتظر هستند که بلیت پرواز با قیمت مناسبی به فروش برسد.
گزارشات میدانی حاکی از آنست که قیمت بلیت پرواز اربعین در بسیاری از آژانسها با مبلغ بیشاز ۵ تا ۱۰ میلیون تومان عرضه میشود. این در حالی است که پیشاز این اعلام شده بود که برای ۳۰ هزار زائر اربعین مبلغ مصوب شده ،۵ میلیون تومان است اما روز گذشته با سفر مقامات عراقی به ایران تعداد زائران اربعین به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت .
در همین رابطه روز گذشته ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی به تمامی شرکتهای هواپیمایی داخلی و شرکتهای هواپیمایی عراقی اعلام کرده است که هیچ مسافری خارج از لیست سامانه سماح نمیتواند در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر بلیت تهیه کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه علاوه بر الزام ثبت نام در سامانه سماح، تمامی زائران باید حتما بحث تست پی سی آر منفی ۷۲ ساعت قبل از پرواز و مدرک تزریق دو دوز واکسن را داشته باشند، افزود: البته افرادی که کمتر از ۷۲ ساعت در عراق اقامت دارند نیازی به تست پی سی آر منفی مجدد ندارند و با همین تست میتوانند به ایران بازگردند.
ذیبخش همچنین درباره تامین ناوگان برای جا به جایی مسافران اربعین هم گفت: سازمان هواپیمایی هیچ مشکلی در خصوص جا به جایی زائران ندارد و برای این ۶۰ هزار زائر تمهیدات لازم صورت گرفته است.
او یاد آور شد: امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته زائران را با کمترین مشکل بتوانیم جا به جا کنیم و بابت تامین بلیت هم مشکلی وجود ندارد. همچنین هماهنگی لازم برای این بازه صورت گرفته و پیگیری سازمان هواپیمایی برای اجرای تمامی اقدامات به نحو احسن وجود دارد.
ذیبخش با بیان اینکه تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم که مسافران اربعین با قیمت مناسب جابه جا شوند، افزود: مبنای ما برای قیمت بلیت ۵ میلیون تومانی برای ۳۰ هزار زائر بود، همکاران در حال رایزنی با شرکتهای هواپیمایی در مورد قیمت بلیت هستند تا زائران عتبات عالیات بتوانند با قیمت مناسب به این سفر معنوی بروند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی در مورد ویزا هم گفت: در مورد لغو رواید سازمان هواپیمایی طبق پیگیریهایی که وزارت امور خارجه انجام داده است، مشخص شد که این لغو روادید برای سفر اربعین نیست و مسافرانی که در سامانه سماح ثبت نام می کنند باید حتما روادید داشته باشند.
براساس این گزارش برخی ایرلاینها برای جابهجایی این ۶۰ هزار نفر مبلغی بالاتر از ۵ میلیون تومان را خواستار هستند اما باید بدانیم که میزان هزینه بلیت پرواز مسیر تهران-نجف -تهران برای یک ایرلاین معادل همان هزینهای است که برای سفر تهران-شیراز-تهران تمام میشود. بهنظر میرسد ایرلاینها اینبار هم از پروازهای خارجی بهویژه پروازهای اربعین سوءاستفاده کرده و قصد دارند نرخهای بلیت را به بالاترین حد خود عرضه کنند.
در حال حاضر قیمت بلیت مسیر تهران-شیراز -تهران حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر بلیت مسیر تهران-نجف -تهران را بخواهیم بسیار بالاتر عرضه کنیم تا برای ایرلاین ها سود داشته باشد حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام میشود اما درحالحاضر بسیاری از ایرلاینها قیمتها را به بالاترین حد خود تعیین کرده و حتی با افزایش تعداد زائر هم قصد ندارد قیمتها را کاهش دهند.
در همین رابطه حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین سوءاستفاده می کنند گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند این در حالی است که قیمت واقعی باید ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.
او با بیان اینکه به طور معمول ایرلاین ها اعلام می کنند که در پروازهای خارجی هزینه سوخت را پرداخت می کنیم افزود: در پرواز تهران-نجف هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است.
او یادآور شد: مبلغ بلیت تهران-شیراز حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان است و پرواز تهران-نجف هم معادل مسیرهای این چنینی از جمله تهران-اهواز ، تهران- چابهار و ... است بنابراین دریافت هزینه ای بیش از این میزان در حق مردم اجحاف است و نباید ایرلاین ها از این فرصت سوء استفاده کنند چراکه در ایام اربعین به طور معمول اقشار متوسط جامعه حضور دارند بنابراین دریافت مبالغ این چنینی قابل قبول نیست .
رفیعی با بیان اینکه برای پروازهای اربعین همان ۵ میلیون تومان هم زیاد است گفت: متاسفانه هیچ مبنای نرخ مشخصی وجود ندارد و این به معنای خالی کردن جیب مردم و زائران اربعین است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه این اقدام ایرلاین ها باعث می شود که ایرلاین های خارجی برای اربعین سوءاستفاده کنند افزود: بسیاری از ایرلاین های خارجی اعلام می کنند ما با ناوگان هوایی نو و ارائه خدمات بالاتر مسافران را جابه جا می کنیم بنابراین به طور قطع باید بلیت با نرخ بالاتری را به مسافران بفروشیم.
او گفت: در حال حاضر ۱۵ ایرلاین در کشور داریم که حدود ۵تا ۶ ایرلاین بلیت این مسیر را به فروش می رسانند بنابراین باید به جای نظارت بر قیمت آژانس های مسافرتی بر ایرلاین ها نظارت شود چراکه هیچ آژانسی بدون اجازه و یا دخالت ایرلاین بلیتی را نمی فروشد.
براساس این گزارش مقامات سازمان هواپیمایی اعلام کرده اند طبق تأکید ستاد ملی اربعین که در وزارت کشور مسئولیت دارد، مقرر شده هر متقاضی که مایل است به سفر اربعین مشرف شود، با درنظر گرفتن همه الزاماتی که از سوی دولت اعلام شده است، وارد سامانه سماح، مربوط به سازمان حج و زیارت، شود و آنجا نامنویسی کند.
اگر تعداد زائران ثبت نام شده بیش از 60 هزار نفر باشد ممکن است براساس سیاست سازمان حج و زیارت، با درنظر گرفتن برخی اولویتها و قرعهکشی، زواری که به کربلا مشرف میشوند، مشخص شوند.
مقرر شده است با درج این اطلاعات از سوی متقاضی در سامانه سماح، کل اطلاعات متقاضیان از سوی سازمان حج و زیارت دراختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی قرار گیرد تا شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت اقدام کنند.
همچنین امسال از آن منظر که به دلیل شیوع کرونا محدودیت سفر داریم و سهمیه 60 هزار نفری از سوی کشور عراق برای ایران تعیین شده است، منتظر هستیم اطلاعاتی که سازمان حج و زیارت از متقاضیان دریافت میکند در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاینها قرار گیرد تا فروش بلیت پروازهای اربعین آغاز شود.
سازمان هواپیمایی اعلام کرده در صورتی که اطلاعات دریافت شود امیدوار است که مشکلات در حوزه بلیت برطرف شود.
انتهای پیام/
تو این مملکت هرکسی هر کاری مخاد میکنه
این قصه ها فقط به بخش هواپیمایی مربوط نمیشه
.... همکاران در حال رایزنی با شرکتهای هواپیمایی در مورد قیمت بلیت هستند تا زائران عتبات عالیات بتوانند با قیمت مناسب به این سفر معنوی بروند.
ملاحظه فرمودید؟
بجای اقتدار و اجرای قاطع قانون در حال رایزنی هستند طبق گفته خودشون!!!
دفتر نظارت بر آژانس ها در سازمان هواپیمایی گویا برای آژانسها مترسک هم بحساب نمیاد!! چون اگر مترسک هم بود نباید چنین آشفتگی رو برای سالهای متمادی در وضعیت قیمت بلیط ( بطور کلی) شاهد باشیم
تا زمانیکه بعضی از مسولین با یک بلیط رایگان ویاتخیف دار برده ایرلاین ها می شوند هیچ وقت سازمان هواپیمایی کشوری نمی تواند اقتدار داشته باشد همانطوری که تا الان هم سازمان نتوانسته عرضه و توان خودش رو نشون بده
متاسفانه سازمان هواپیمایی کشوری به هواپیمایی کشمیشی تبدیل شده از شدت وا دادگی وناتوانی!!
مثلا این سازمان تنها مرجع نظارت و متولی صنعت هواپیمایی هم هستند واینقدر ناتوان وعلیل ودرمانده!!