با وجود اعلام بازگشایی حضوری مدارس از آبان اما همچنان درباره تحقق این هدف شائبه هایی مطرح است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بازگشایی مدارس و چگونگی اجرای آن بعد از گذشت دو سال تحصیلی توام با کرونا، یکی از مهم‌ترین مسائل روز و نُقل و نَقل بیشتر محافل به ویژه افرادی است که در خانواده عضو محصلی دارند.

بازگشایی که هر روز اخبار تازه‌ای از آن مطرح می‌شود و آنچه در همه اخبار و اطلاع رسانی‌ها مشترکی بوده است، بازگشایی مدارس از اول مهر به طور مجازی و از آبان به طور تدریجی حضوری خواهد بود.

بازگشایی که درباره مدت زمان کلاس‌های مجازی، چگونگی تامین معلم و فضای آموزشی برای آموزش حضوری و... اطلاعات دقیق تری از سوی آموزش و پرورش موجود نیست.

واکسیناسیون معلم در ایستگاه پایانی، دانش‌آموزان ابتدای پیچ و خم مسیر

بعد از آنکه در اولویت‌بندی‌های گروه سنی، در مرداد نوبت به واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی رسید، نمکی وزیر بهداشت وقت گفت که برای دانش آموزان هنوز واکسن مورد تاییدی وجود ندارد و اگر واکسنی مجوز گرفت براب دانش آموزان استفاده می‌شود و در همین اثنا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از انجام آزمایش‌هایی برای مجوز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان خبر داد و بنا شد اگر این بررسی‌ها به نتایج قابل قبولی دست یابد، قرعه واکسن به دانش‌آموزان بیفتد.

با این وجود، حدود یک هفته تا ١٠ روزی می‌شود که ماجرای واکسن دانش آموزان قوت بیشتری گرفته است و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این باره اعلام کرد که بنا داریم واکسیناسیون برای گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال انجام شود که ۱۳ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون دانش آموزان نیاز است.

او ادامه داد: اقدامات برای تامین واکسن از طریق تولید داخل و واردات صورت گرفته است و امیدواریم با واکسیناسیون بازگشایی مدارس صورت گیرد.

به دنبال این موضوع علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم از رایزنی وزارت خانه‌های امور خارجه و بهداشت ب آب واکسیناسیون دانش آموزان خبر داد و گفت که دانش آموزان پر خطر در اولویت قرار دارند و مکاتبه‌ای در حال انجام است، طی دو ماه آینده واکسیناسیون این دانش آموزان انجام می‌شود.

 آموزش حضوری مدارس به آبان می‌رسد؟

آنطور که مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند، از آبان آموزش حضوری آغاز می‌شود البته که این شرایط برای شهر‌های بزرگ و پرجمعیت صادق است، در مناطق روستایی یا عشایری که تعداد دانش آموزان کم بوده، منعی برای آموزش حضوری وجود ندارد.

با این وجود همچنان بازگشایی تدریجی مدارس از آبان یعنی حدود ۴٠ روز دیگر، دور از ذهن به نظر می‌رسد، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری هم در گزارشی اهم الزامات بازگشایی مدارس را برشمرد که شامل گسترش فضای برگزاری کلاس‌های درس. پراکنده سازی ساعات برگزاری کلاس‌ها جهت کاهش تراکم دانش‌آموزان و تأمین و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در مدارس و مواد ضدعفونی کننده می‌شود.

با فرض حضور دو روز در هفته‌ای دانش‌آموزان در مدارس نیاز به تأمین یک میلیارد ماسک برای دانش‌آموزان وجود دارد.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تامین سرانه بهداشتی مدارس اظهار کرد: تخصیص برای سرانه بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده است که اکنون در خزانه است و منتظر تخصیص آن هستیم.

او بیان کرد: اعتباری که به خزانه دادند ۵٠٠ میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد مبلغی قابل قبول باشد البته برای ٣ ماهه سال بعد از طریق دولت اعتبار جدیدی دریافت می‌کنیم.

البته با این وجود باز هم بابک دین پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا معتقد است که امکان بازگشایی حضوری مدارس حداقل تا آغاز آبان ماه وجود ندارد. بازگشایی مدارس با اجرای طرح ملی واکسیناسیون در کشور همراه است و پس از واکسیناسیون دانش آموزان بازگشایی مدارس صورت می‌گیرد.

دانش آموزان سال تحصیلی جدید را پشت میز و نیمکت مدرسه می‌گذرانند؟

آموزشی تدریجی و ترکیبی از مهر ١۴٠٠

سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مورد بازگشایی مدارس معتقد است که در سال تحصیلی پیش رو، تکلیف برای اول مهر کاملا مشخص است و برای شروع این سال تحصیلی، استراتژی نظام تعلیم و تربیت مهری با شکوه، ترکیبی و اقتضایی است، به این معنی که آغاز مهر با آموزش‌های مجازی است، اما اینکه تدریجی می‌گوییم یعنی متناسب با استان‌ها کار در دستور کار قرار می‌گیرد که حضور دانش آموزان را در طول آموزش‌ها داشته باشیم.

او ادامه داد: ٩٠ درصد واکسیناسیون دز اول معلمان انجام‌شده است و تمام خانواده‌ها و دانش آموزان بالای ۱۷ سال اسامی شان را ارسال می‌کنیم، کرونا وضعیتی ناخواسته به دنیا بود آموزش و پرورش اطلس یادگیری است و آموزش حق مسلم دانش آموزان وکودکان است.

به گفته برای تداوم آموزش نمی‌توانتیم مثل قبل عمل کنیم، تولد شبکه شاد، ارسال درسنامه، آموزش تلویزوینی، آموزش حضوری و انفرادی و توانمدی خانواده‌ها با روش‌های کوناون اتفاق افتاد ه است و برای سال تحصیلی آینده به طور تدریجی و به طور اقتضایی آموزش‌ها حضوری در دستور کار است.

حسینی گفت که در طول ایام کرونا، دو اتفاق مهم را آموزش و پرورش رقم زد، اول آنکه خانواده‌ها را به محیط آموزش نزدیک‌تر کرد، علاوه بر آن فناوری‌های نوین دیجیتالی و هوشمند به نظام تعلیم و تربیت نزدیک‌تر شد.

با وجود این تدابر اما همچنان خیزهای بعدی احتمالی، پیشبرد به موقع اهداف تعیین شده و تامین زیرساخت های بهداشتی و آموزشی مولفه هایاصلی و تاثیرگذار در روند بازگشایی محسوب می‌شوند و باید دید آیا جولان کرونا همچنان مانع از آموش حضوری می‌شود یا بار دیگر شوق و ذوق دوران دانش آموزی در مدارس شنیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عطیه
۱۲:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
حضوری حضوری حضوری حضوری حضوری حضوری فقط حضوری فقط حضوری فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
چه خبر از رتبه‌بندی معلمین؟ ظاهرا رفت تا تبلیغات انتخابات بعدی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لطفا، درباره این داروی آلرگارد استاپ سیویر که میگن خیلی موثره و هیچ تلفاتی هم نداشته گزارش بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
تاثیر دست های پشت پرده در تصمیمات سرپرست وزارت آموزش وپرورش کاملا مشهود است.چون تصمیم امروزش با تصمیم دیروزش کاملا متفاوت است.اونایی که به وزارت آموزش و پرورش فشار میارن تا آموزش حضوری بشه قطعا بهر اقتصادی میبرن از آموزش حضوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
کلا تا وقتی ویروس نخوابیده اینجا تعطیل باید باشه و با این وضع کع میبینم دیگه دوران مدرسه به سر اومد تمام.
نظام آموزشی اینجا هم کلا از پایه مشکل داره و نرفتن بهتره از وقت تلفی تو مدرسه هست!
توی خانواده ها یه بزرگتر یاد بده درسو مشقو به کوچکترها و بقیه که سطحشون بالاتره خودجوش برن دنبال یادگیری بهتر یاد میگیرن واقعا با آموزش های مجازی سطح نت به جایی میرسن.
Iran (Islamic Republic of)
هعی روزگار
۱۶:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اموزش حضوری چه گلی به سرمون زد؟؟چه تضمینی هست که مدارس بازشودومابه مدرسه برویم کرونانگیریم؟؟بخدا الکی داریدابوتوهاون میکوبید.مامیخوایم درس بخونیم دیگه؟؟خوب چراازهمین مجازی نخونیم.مثلاتومدرسه بهتریادمیگیریم تامجازی؟؟والاماتالان چیزی که درمدرسه هایادگرفتیم یه مشت مطالب مزخرف بودندکه درزندگی بدردمون نمیخورن(به جزریاضی)ماتومدرسه هامون هنوزداریم ازتخته گچی استفاده میکنیم بعدازین وعده وعیدای پوچ به مامیدیدکه بهداشت رعایت میشه وکرونانمیگیریم؟؟هههههههه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من از باشگاه خبرنگاران خواهش میکنم این را به گوش مسئولین برسانند.خودم آموزگار هستم و در یک مدرسه روستایی خدمت میکنم.در مدرسه ها فقط به تعداد دانش آموزان میز و نیمکت موجود هست و دانش آموزان 3 نفری در کنار هم می نشینند.کلاس من 3 پایه و 12 نفر و 4 تا میز و نیمکت موجود هست.من چطور فاصله اجتماعی دانش آموزان را تعیین کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
دیروز در یکی از شهرهای چین،یک دانش آموز کرونایی شناسایی شد . تمام مدرس شهر را تعطیل کردن هیچ،کل شهر را هم قرنطینه کردن.شماها که عرضه قرنطینه ندارین حداقل مردم را به حال خودشون بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اونایی که بر طبل حضوری میکوبن حتما عضو مافیای لوازم التحریر و لباس فرم و شهریه هستن و چیزی بهشون میماسه والا اکثر مردم موافق آموزش مجازی و 30 درصدی هم حضوری هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
برای بازگشایی مدارس همه جوانب باید در نظر گرفته بشه و جمع بندی بشه.سلامت افراد اولویت داره بر مسائل دیگه. تا وقتی کرونا در جهان شایع هست حتی با وجود واکسیناسیون بیشتر مردم،باز هم در صورت عدم رعایت و از سر گیری بعضی بازگشایی ها و شلوغ شدن مراکز،احتمال شیوع وجود داره.پس در این شرایط به نظر می رسه آموزش مجازی بهتره.هر چند که روش کار خودش رو می طلبه.و نه تنها معلمان بلکه اولیا و بچه‌ها هم باید طی شرایطی نحوه فعالیت و یادگیری در آموزش مجازی رو یاد بگیرن.که این بی شک با برنامه ریزی ارگان های آموزشی و تربیتی و البته همراهی خانواده ها امکان پذیر خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
داخل یکی از شهرهای چین دیروز یک مدرسه باز کردن با کرونایی شدن کل مدرسه و کل همان شهر تعطیل و قرنطینه کردن تازه کشوری که تمام مردمش قوانین و پروتکلهای بهداشتی با دل و جون رعایت میکنند واکسینه همه شدن بعد ایران که نه همه واکسیناسیون انجام دادن و نه پروتکل ساده رعایت می‌کنند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
کلاس اول و دوم دبستان حضوری باشه. مابقی مجازی به خوبی می تونه ادامه پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۱:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اها بچه‌ها کرونا نمیگرن بقیه میگرن وناقل هستند شما حیف شدی ایران سازمان بهداشت جهانی به شما نیاز شدید داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
آقا یا خانم(ع) اتفاقا بچه‌ها هم می گیرن.و ناقل میشن و باعث مریض شدن دیگران.بعضی از بچه‌ها هم که در اثر ابتلا فوت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۷:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
بچه ای کلاس اولی چطور میتونه پروتوکل رعایت کنه اون وقت ما بزرگترها این کار رو انجام نمیدیم من دخترم میخواد بره کلاس اول استرس زیاد دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۰۹:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
در صورت واکسیناسیون حضوری بشه بهتره چون من الان خودم دارم میرم کلاس دهم و این سه سال برای کنکور مهمه حضوری باشه بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
لطفا، درباره این داروی آلرگارد استاپ سیویر که میگن خیلی موثره و هیچ تلفاتی هم نداشته گزارش بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اگه مدارس خوب بودن چرا خود مسئولین از کلاس هفتم به بعد رو ادامه ندادن :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
مضررات اموزش سنتی(حضوری) قبل از کرونا هم زیادتر از مزایاش بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
مافیایی که به اسم دغدغه مدرسه و دانش اموز دنبال اهداف کثیف خودشانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
اگه در این دوسال بجای تلاش برای باز کردن مکبخانه ای مدارس روی مدارس مجازی سرمایه گذاری و کیفیتش و زیرساختش را ارتقا داده بودید الان توسعه خوبی داشتیم ولی متاسفانه هم دنبال باز کردن دکان های حضوریتان هستید وگرنه حذف زواید بیخاصیت مثل رفت و امدهای غیر ضروری و مسائل ضد فرهنگی مدارس و... ولی متاسفانه تنها فکر اقایان مدارس خصوصیشان و دکانهای جانبیش است...فروش لباس فرم و کتاب و دفتر و... امیدوارم کرونا و یا هر امداد دیگری شرتان را کم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
یکی از مزایای کرونا محدود شدن دکان مافیای اموزشی بود و چشم مردم باز شد که اهمیت زندگی و جان عزیزانشان بیش از این سیستم اموزشی بدرد نخور و رویای دروغین فروشی هست. البته که متاسفانه این دستاورد حفظ نشد و مافیا و قدرت پشتشان درحال برگنداندن ارزشهای دروغین اموزش رویای دروغین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
کاشکی انقدر که مسئولین دغدغه بازی با جان دانش‌اموزان و خانواده هاشون رو دارن یکم دغدغه معیشت و خورد و خوراک و سلامتشون هم داشتند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
همچین دست و پا میزنن انگار مدارس چه تحفه ای بودن که حالا ملت جان خودشون و بچه هاشونو براش به خطر بندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
بچه های مردم موش ازمایشگاهی شما نیستند که واکسنهای تایید نشده رو روشون ازمایش کنید چون میخواید توهم ما میتوانیمتون رو تو چش ملت و دنیا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
نه به واکسن اجباری
France
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
نیازی به بازگرداندن اموزش حضوری بی ارزش سنتی و حضوری نیست آن هم به قیمت بازی با جان ها...میخواد خود کرونا باشه میخواد موش آزمایشگاهی کردن واکسن های بی اعتبار