یک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت به تشریح علل چرایی ایجاد آفت در دهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد مرتضوی، متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت درباره یکی از بیماری‌های شایع دهان اظهار کرد: آفت از شایع‌ترین زخم‌های دهانی محسوب می‌شود که معمولاً در دو دهه اول زندگی تجربه آن را پیدا می‌کنیم.

او افزود: آفت در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد، علت ضایعات دردناک نکروتیک در مخاط دهان ناشناخته است، ولی ممکن است خود ایمنی باشد این ضایعه یک دوره ۱۰ الی ۱۴ روزه باقی می‌ماند.

این متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت تصریح کرد: آفت دهان می‌تواند ناشی از زمینه ارثی، استرس، اختلالات شناختی، عوامل هورمونی، کمبود ویتامین C و حساسیت‌های غذایی باشد لذا آفت به دو دسته زخم‌های مینور یا کوچک و یا زخم‌های ماژور یا بزرگ تقسیم می‌شود به طوری که علائم آفت محدود به دهان هستند و بیمار علائم عمومی مانند تب ندارد.

مرتضوی بیان کرد: معمولا مجموعه‌ای از عوامل باعث آفت می‌شود و دلیل واحد مشخصی ندارد ژنتیک، بی نظمی سیستم ایمنی بدن، کمبود تغذیه و تغییرات هورمونی می‌تواند از علل ایجادکننده آفت باشد، متاسفانه برخی برجستگی‌های داخل دهان را به اشتباه آفت دهان تلقی می‌کنند، اگر پدر و مادر هر دو آفت زده باشند ۹۰ درصد کودکان آن‌ها نیز به آفت دچار می‌شوند.

او با اشاره به اینکه وقتی سیستم هورمونی بدن به هم می‌خورد این موضوع سبب می‌شود تا سیستم ایمنی هم دچار تغییر و تحول شود، افزود: ۲۹ زخم شایع در داخل دهان داریم، مهمترین ویژگی آفت این است که خود به خود ایجاد و بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت ادامه داد: آفت از نظر شکل قرینه مانند است و به صورت دایره و یا بیضه خود را نشان می‌دهد می‌تواند تعداد و اندازه متعددی داشته باشد، اگر بیماری الگوی آفت زدنش تغییر پیدا کند باید پیگیر باشد به طوری که آفت دارای غشای زرد و سفید رنگ است که بر روی مخاط غیر کراتنیزه ایجاد می‌شود.

مرتضوی افزود: آفت بدون درمان بعد از دو هفته بهبود پیدا می‌کند و عملاً درمانی ندارد و صرفاً درد آن کنترل می‌شود، اغلب دارو‌های بی‌حس کننده برای کسانی که آفت می‌زنند تجویز می‌شود، انواع دارو‌های سوزاننده بافت نیز برای این گونه از بیماران تجویز می‌شود، اگر بیماری زمینه‌ای مطرح باشد حتماً می‌بایست برای درمان بیمار، به پزشک مراجعه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
مهم ترین علل افت استفاده زیاد از قند و شکلات و شیرینی جاته افرادی که قند خون دارن هم زیاد افت می زنن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صالحی
۱۶:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من هر وقت مسواک میزدم و مسواکم محکم به لپ یا لثه میخورد افت میزنم.الان چند ماه اروم تر مسواک میزنم دیگه افت نزدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من دوبار تا حالا تجربه داشتم یه بار پشته لب یه بارم روی زبون واقعا خیلی دردناک و ناجوره و به سختی و با ملاحظه زیاد غذا میخوردم تا درد نکنه اما بازم درد داشت خیلی هم طولانی زمانه خوب شدنش دیگه بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
آفت دهان بیشتر به خاطر خوردن غذاهایی هست که طبع گرم دارند. من هر وقت غذاهای با طیعت گرم مثل عسل،خرما، بادنجان،گردو و ...میخورم فرداش دهانم آفت میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
با سلام
تقریبا ۲۰ سال از زندگیم همیشه حداقل یک زخم افت در دهانم بود
دیگه بهش عادت کرده بودم
به توصیه یکی از دوستان فلفل و هر چیز ترش و تند مثل ترشی ها رو قطع کردم و با تعجب دیگه افت نزدم
الان ۶ ماه میشه که دیگه افت نمی زنه
اما هر از گاهی که ترشی یا فلفل تو غذا باشه یه افت میزنم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
آفت دهان بیشتر به خاطر بالا بودن درصد چربی خون است و بهترین درمان و پیشگیری از آفت دهان استفاده کدوی سبز یاهمان کدوی خورشتی است این تجربه شخصی است که بیش از بیست سال گرفتارآفت دهان بودم و انواع قرص و دارو ودهانشویه های گران و متفاوت را استفاده کردم و نتیجه ای هم نداشت اما با جا دادن کدوی خورشتی در برنامه غذایی مدت پانزده سال است که ازش وارد این بیماری خلاص شدم وحدت را شکر میکنم به خاطر نعمت های فراوانش... متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
خوردن هویج در رفع این بیماری بسیارمفید است .
آخرین اخبار