به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهران جوانبخت عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات انرژیهای تجدید پذیر گفت: به تازگی شرکتهای خودروسازی در کل جهان، متقاضی اصلی باتریهای لیتیم یون در راستای کاهش مصرف انرژی شده اند.
وی افزود: علاوه بر این، انتظار میرود اجرای مقررات سختگیرانه در مورد انتشار گازهای گلخانهای از خودروهای فسیلی، تقاضا برای خودروهای برقی را افزایش دهد، که به نوبه خود، نیاز به باتریهای لیتیم یون را بیشتر میکند.
رئیس مرکز تحقیقات انرژیهای تجدید پذیر عنوان کرد: بازار باتریهای لیتیم یون در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۶.۷ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی میشود که تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳۰ میلیارد دلار برسد.
جوانبخت اضافه کرد: این باتریها در حال حاضر بهترین ترکیب از نظر چگالی انرژی، چگالی توان، بازده، سیکل پذیری و قیمت را برای محصولات مختلف مانند تلفن¬های هوشمند و خودروهای برقی دارد.
وی با بیان اینکه فناوری تولید مواد پیشرفته یکی از کلیدیترین فناوری باتریهای لیتیمی است، افزود: با توجه به کاربرد گستردهی باتریهای لیتیومی در سیستم حمل و نقل الکتریکی، تولید و فرآوری مواد مورد نیاز از اهمیت بالایی برخودار است.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امروزه کشورهای محدودی در دنیا قادر به تولید سلولهای لیتیمی هستند، زیرا برای تولید این مواد چالشهای مختلفی از جمله تامین منابع لیتیم وکبالت، تولید مواد کلیدی اولیه گرید باتری، دانش فنی تولید موادپیشرفته و قیمت تمام شده وجود دارد.
وی افزود: در همین راستا، شرکت دانش بنیان کیمیاگهر مهر با همکاری مرکز تحقیقات انرژیهای تجدید پذیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سالهای اخیر تحقیقات گستردهای روی تولید مواد اولیه باتریهای لیتیمی داشته اند که از آن جمله میتوان به تولید گرید باتری نمکهای آلومینیوم سولفات، لیتیم سولفات، لیتیم کلرید، نیکل (II) کلرید، نیکل (II) سولفات، کبالت (II) سولفات، منگنز (II) سولفات و سدیم دی هیدروژن فسفات اشاره کرد.
جوانبخت افزود: این مواد بایستی عاری از حضور فلزات مضر بوده و درجه خلوص ۹۹.۹۵ درصد داشته باشند و به منظور رسوب دهی پیش ماده NCA (لیتیم نیکل کبالت آلومینیوم اکسید)، NCM (لیتیم نیکل کبالت منگنز اکسید)، LCO (لیتیم کبالت اکسید)، LMO (لیتیم منگنز اکسید) و LFP (لیتیم آهن فسفات) مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی، از جمله مواد کاتدی تولیدی این شرکت دانش بنیان نیز میتوان به تولید نانومواد LMO و نانوکامپوزیتهای پایه NCM و LFP اشاره کرد که نتایج آنها به صورت چند مقاله بین المللی و دو اختراع (US Patent) در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.
جوانبخت که از سال ۱۳۹۲ مجری طرح کلان ملی "کسب دانش فنی، بومی سازی و تولید صنعتی باتریهای لیتیمی" در کشور است اظهار امیدواری کرد که با آغاز کار دولت سیزدهم انشالله شورای عالی عتف و وزیر علوم تحقیقات و فناوری که خود از دانشمندان برجسته ملی و بین المللی میباشند با رویکردی جدید از این طرحهای کلان و راهبردی در کشور که سالها در دولت قبلی مسکوت بودند، حمایت کند.
انتهای پیام/