سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تصریح کرد تا آخر ۳۱ دسامبر تمام نیرو‌های رزمی آمریکایی عراق را ترک خواهند کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرتیپ تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العراقیه در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین نتایج نشست کمیته‌های فنی-نظامی عراق و آمریکا گفت: روز گذشته نشستی مهم برگزار شد. یکی از مهمترین نتایج این نشست دستیابی به توافق برای خروج نیرو‌های رزمی تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ است. همچنین به توافق رسیدیم اواخر این ماه ۳ یگان نظامی عراق را به مقصد مناطقی که مدنظر دارند، ترک کنند. علاوه بر این درباره کاهش سطح حضور فرماندهی مرکزی از لشگر به یگان کوچک و جبهه مستشاری و پشتیبانی لجستیکی و نیز آموزش و ارتقاء ظرفیت‌ها به توافق رسیدیم.

الخفاجی در پاسخ به پرسش بعدی درباره تعداد نیرو‌هایی که این ماه از عراق خارج خواهند شد و نحوه خروج این نیرو‌ها گفت: ما به توافق رسیدیم ۳ یگان رزمی که هم اکنون در عین الاسد و الحریر حضور دارند، کشور را ترک کنند که در مجموع ۲۵۰۰ نفر هستند.

پس از آن جدول زمانی خروج دیگر نیرو‌ها ترسیم خواهد شد. علاوه بر این، اسم این نیرو‌ها نیز تغییر خواهد کرد یعنی اسم آنان از نیرو‌های «عملیات عزم راسخ» به نیرو‌های حاضر در عراق بنا به درخواست و تحت حمایت دولت عراق در قالب یگان کوچک به منظور پشتیبانی، ارائه مشاوره و نیز آموزش تغییر خواهد کرد.

الخفاجی در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر این که «برخی بر لزوم حضور نیرو‌های خارجی به منظور ارائه مشاوره تاکید دارند. مشورت گرفتن از نیرو‌های ائتلاف بین المللی تا چه حد برای نیرو‌های عراقی اهمیت دارد؟» گفت: همه ارتش‌های جهان نه فقط به مشورت بلکه به ارتقای توانمندی، آموزش و توسعه نیاز دارند. این نیاز‌ها بدون مشورت گرفتن و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها و تجربیات محقق نمی‌شود.

الخفاجی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «آیا پس از خروج کامل نیرو‌های بیگانه از عراق، هواپیما‌های ائتلاف همچنان به حمایت از نیرو‌های عراقی در مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد؟» گفت: بحث هواپیما‌های ائتلاف جدا است. قطعا ما نیرو‌های هوایی و هواپیما‌های ارتش را داریم، اما ممکن است گاهی به نوع خاصی از حملات و پروازی خاص با هدف بررسی اوضاع نیاز پیدا کنیم و امکانات و ظرفیت مورد نیاز آن را نداشته باشیم و از خارج درخواست کمک کنیم.

الخفاجی در پاسخ به این پرسش که «این هواپیما‌ها پس از خروج نیرو‌های بیگانه از عراق از کدام پایگاه‌ها استفاده خواهند کرد؟» گفت: ما کمک‌ها را از خارج از عراق می‌گیریم نه داخل عراق. دیگر هیچ پایگاه هوایی نداریم که هواپیما‌های نظامی از آن استفاده کنند و همه پایگاه‌های آنان خارج از عراق است.

الخفاجی در پاسخ به پرسش مجری که پرسیده بود «پایان حضور آمریکا در عراق با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان همزمان شده است. آیا نیرو‌های امنیتی ما آمادگی کامل و توان مقابله با هرگونه حمله احتمالی را از خارج یا داخل توسط بقایای گروه‌های تروریستی دارند(؟)» گفت: اوضاع افغانستان با عراق فرق می‌کند. الان بیش از ۶ ماه است که اکثر پایگاه‌ها و اردوگاه‌ها را تحویل گرفته ایم و هم اکنون نیرو‌های امنیتی عراق در آن‌ها حضور دارند. در طول این مدت عملیات چالشی فراوان انجام دادیم و در هیچ یک از این رشته عملیات ضعف اراده در مبارزه با این سازمان‌های تروریستی مشاهده نشد و تازه برعکس عملیات بی نظیر انجام دادیم و بسیاری از حملات تروریستی را دفع کردیم. اگر ظرفیت و توان تحویل گرفتن این پایگاه‌ها و انجام عملیات در موارد فراوان را به منظور پیگرد تروریست‌ها و قاتلان نداشتیم، هم اکنون اوضاع متفاوت بود و ممکن بود آنان مجال بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار