فرماندار شهرستان عجب‌شیر :

۳۵ درصد چاه‌های کشاورزی عجب‌شیر به کنتور هوشمند مجهز است

فرماندار شهرستان عجب‌شیر گفت: در این شهرستان از تعداد ۹۰۰ چاه کشاورزی مجاز تعداد۳۱۵حلقه چاه به ابزار اندازه‌گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف تجهیز شده است که حدود ۳۵ درصد چاه‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، اصغرپور فرماندار شهرستان عجب‌شیر در جلسه کارگروه آب ، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان عجب‌شیر با اعلام اینکه نصب کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی شهرستان الزامی است، خواهان اعمال مدیریت بیشتر در نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی شد.

او با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی امسال، بر ضرورت اجرای طرح‌های نوین آبیاری و آبرسانی تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش آب کشاورزی ضروری است که نظارت‌های بیشتری در خصوص جلوگیری از افزایش سطح کشت انجام شود.

فرماندار شهرستان عجب شیر اصلاح الگوی کشت و محصولات با مصرف کم آب را از اولویت‌های برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان دانست و افزود: جهادکشاورزی از گسترش اراضی زیر کشت با توجه به شرایط منابع آبی موجود با جدیت بیشتری اقدام کند.

اسلامی  رئیس جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر در این جلسه با اشاره به بحران کم آبی در کشاورزان شهرستان پرهیز از کشت محصولات پر آب را ضروری دانست.

اسلامی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کاهش چشمگیر آب‌های زیرزمینی خواستار مدیریت مصرف آب از سوی کشاورزان منطقه شد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیش بینی شده سال زراعی و تجربیات سال‌های گذشته از عموم کشاورزان می‌خواهیم در راستای اصلاح الگوی کشت نهایت همکاری با جهاد کشاورزی و امور منابع آب شهرستان انجام داده و از کشت بی رویه ارقام با نیاز آبی بالا همچون سیر، سیب زمینی و پیاز و یا اجاره دادن زمین‌های زراعی توسط کشاورزان جهت کشت این محصولات پر آب و جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی خودداری کنند.

او از کشاورزان خواست تا مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند و گفت: در این راستا مدیریت جهادکشاورزی هم در کنار حمایت‌های لازم در جهت اصلاح سیستم آبیاری اقدام به توزیع ارقام گندم با نیاز آبی پایین و کلزا کرده است.

او گفت: چنانچه کشاورزان همکاری لازم را نداشته باشند در کشت محصولات و تامین آب مورد نیاز با مشکل مواجه خواهیم شد.

او خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از منابع آبی و مدیریت مصرف نیازمند مشارکت همگانی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.