سرپرست فرمانداری هریس از مسدود شدن ۹۸ حلقه چاه غیرمجاز در هریس خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خاکپور سرپرست فرمانداری هریس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان افزود: با مسدود شدن این چاه‌ها، ۶۱۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی در سال حفاظت شده است.

وی با تاکید بربرخورد جدی با صاحبان چاه‌های غیرمجاز اظهار داشت: برای انسداد ۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز از طریق دستگاه قضایی اقدام شده است که با مسدود شدن این تعداد چاه‌های غیرمجاز حدود ۱/۵ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی حفاظت می‌شود.

سرپرست فرمانداری هریس با اشاره به نقش و اهمیت آب در حیات زمین و انسان‌ها یادآوری کرد: برای استفاده بهینه از منابع زیرزمینی، کنترل، پیشگیری و ساماندهی چاه‌های غیرمجاز می‌توان اقداماتی از قبیل بهره‌مندی از توانمندی شورا‌ها و دهیاری‌ها، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، بهبود و اجرای آبیاری تحت فشار و ایجاد انهار مدرن و تشکیل تعاونی آببران اراضی پایاب سد‌ها توسط جهاد کشاورزی شهرستان، اصلاح الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه در قالب کشت محصولات با نیاز آبی کم، قطع برق و سوخت چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه، انجام آبخیزداری و نصب کنتور هوشمند آب را انجام داد.

وی با اشاره به ۱۵۱ مورد عقد قرارداد کشاورزان با نصابان کنتور هوشمند از نصب کنتور آب توسط ۶۴ نفر از بهره‌برداران آب کشاورزی خبرداد و گفت: برای نصب کنتور‌های هوشمند از بهره‌برداران انتظار همکاری را داریم تا در کمترین زمان نسبت به نصب این کنتور‌ها اقدام شود چراکه تمدید پروانه بهره برداری ازچاه‌های آب منوط به نصب کنتور هوشمند می‌باشد ودرصورت عدم نصب کنتور هوشمند، برق مصرفی چاه‌ها قطع خواهد شد.

سرپرست فرمانداری هریس با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از بهره بردارن خواست تا با توجه به ارزش اقتصادی آب و هدر رفت آب‌های سطحی در انهار سنتی و استخر‌های خاکی از روش‌های نوین آبیاری برای توسعه کشاورزی استفاده کنند.

خاکپور با تاکید بر لایروبی و آزادسازی اراضی تصرف شده غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها واحتمال سیل در این اراضی افزود: تمامی اعیانی‌های احداث شده در مسیر رودخانه‌ها بالاخص سرندچایی بخش خواجه، باید با همکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در سریعترین زمان قلع و قمع شود.

وی خواستار دریافت هزینه انسداد چاه‌های غیرمجاز و آزادسازی حریم و بستر قانونی تصرف شده در صورت صلاحدید مراجع قضایی، ازمتخلفان تأمین و در احکام صادره قضایی قید گردد تا بارمالی این تخلفات ازدوش اداره منابع آب شهرستان برداشته شود.

 

انتهای پیام/ش

 

مسدودشدن ۹۸ حلقه چاه غیرمجاز در هریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.