معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:

اختلال فنی در کانال‌های ارتباطی؛ دلیل اخلال در به‌ روزرسانی اطلاعات بود

تاخیر در ارسال اطلاعات معاملاتی روز چهارشنبه به کارگزاری‌ها و ایجاد مشکل در مشاهده به موقع اطلاعات از سوی تعدادی از سهامداران در روز شنبه به دلیل مشکل فنی در کانال ارتباطی میان سیستم‌ها بوده است.

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با اشاره به تاخیر ایجاد شده در روز معاملاتی روز گذشته، شنبه، ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۰، در ارتباط با اطلاع‌رسانی معاملات روز چهارشنبه، ۲۴ شهریور ماه گفت: تاخیر در ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها در روز شنبه که از طریق سامانه csd data صورت می‌گیرد مربوط به کانال‌های ارتباطی این سامانه بوده است.


  • بیشتر بخوانید

مشکلات به روز رسانی پرتفوی خود را به ما بگویید


فریبا اخوان ادامه داد: روز شنبه، پس از ارسال سه میلیون رکورد اطلاعاتی از دوازده میلیون رکورد، به دلیل بروز خطا در یکی از رابط‌ها، ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها متوقف شد. در نتیجه، تعدادی از کارگزاری‌ها نتوانستند با استفاده از این سیستم اطلاعات مشتریان را نمایش دهند و لازم بود برای حل این مورد، از روش‌های جایگزین برای نمایش دارایی استفاده می‌کردند.

او با اشاره به اقدامات لازم به‌منظور برطرف کردن اختلال اعلام کرد: همکاران فنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بلافاصله برای عیب یابی وارد عمل شدند. پس از بررسی علت بروز خطا و رفع آن و اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌ها، ارسال اطلاعات از سر گرفته شد و این فرایند سبب تاخیر در ارسال اطلاعات به برخی کارگزاری‌ها شد. البته اطلاعات ارسالی صرفا برای مشاهده دارایی‌ها از سوی مشتریان کارگزاری‌ها بود که این اطلاعات در صورت لزوم از طریق بک آفیس‌های کارگزاری‌ها قابل جایگزینی و ارائه بوده است.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تاکنون در این خصوص نشان می‌دهد که تمامی سیستم، سامانه‌ها و فرایند‌ها هیچ گونه مشکلی نداشته و به غیر از کانال ارتباطی مذکور که با تاخیر در اطلاع‌رسانی به کارگزاران مواجه شده بود، تمامی فعالیت‌ها و خدمات به طور مستمر در حال ارائه به ذی‌نفعان است.

او تاکید کرد: سامانه‌های اصلی و حیاتی شرکت در حال فعالیت هستند و هیچ‌گونه اختلالی در ارائه خدمات و فعالیت‌ها و همچنین سیستم‌های اصلی فعال در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌وجود نیامده است.

اخوان ادامه داد: بنابراین، تمامی مشتریان به ویژه افرادی که در روز شنبه معاملاتی را انجام داده بودند می‌توانستند بدون هیچ گونه مشکلی معاملات خود را انجام دهند و به غیر از تاخیر در مشاهده دارایی اختلال دیگری نبوده است.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد: مشکل در ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها، به تدریج تا ساعت ۱۸ روز گذشته برطرف شد و سهامداران پس از آن قادر به مشاهده نتایج معاملات روز چهارشنبه خود شدند.

او با تاکید بر اینکه در معاملات سهامداران، معامله مجدد آن‌ها و همین‌طور معاملات روز‌های قبل هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است، اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تلاش می‌‎کند در ارائه خدمات جدید و اطلاع‌رسانی به مشتریان و کارگزاری‌ها پیشگام باشد و در این زمینه تلاش می‌شود به همه چالش‌های فنی، ارتباطی و فرایندی غلبه شود تا خدمت‌رسانی در استاندارد‌های قابل قبول و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار