به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، زهرا حاج رضایی ،کارشناس امور پستی در یادداشتی آورده است: در سالهای اخیر دیجیتالی شدن فضای پیرامون اشخاص، فرصتهایی را ایجاد کرده است که در محدوده زمانی بیست سال پیش قابل تصور نبود.
آسانی دسترسی به اینترنت و به دنبال آن بهره مندی گسترده از شبکههای اجتماعی موجب گسترش ناباورانه فضای دیجیتالی گردیده است.
یکی از اصلیترین شاخههای برآمده از این فضا، تجارت الکترونیک است. امروزه مصرف کنندگان میتوانند در هر مکانی کالاها را از فروشندگانی که تقریباً در هر نقطه از شهر، کشور و یا حتی جهان واقع شده اند، خریداری کنند.
تجارت الکترونیک مشاغل را قادر میسازد تا با ورود به بازارهای جدید، موانع جغرافیایی را که قبلاً فروش طولانی مدت و فراتر از مرز را به چالش کشیده بود پشت سر بگذارند.
هر چند تجارت الکترونیکی تنها در صورتی امکان پذیر و موفق است که کالاهای معامله شده آنلاین از صاحبان کسب و کار به مصرف کنندگان نهایی تحویل داده شود؛ به این ترتیب، نقش شبکههای تحویل در سرتاسر جهان، بیشتر و با اهمیتتر از هر دورهای دیگر قابل تشخیص است که در مسیر جدید گردش تولید کالا و مصرف، اصلیترین حلقه را شبکههای پستی به عنوان نبض حیاتی تجارت الکترونیکی ایفا مینمایند.
اهمیت شبکههای پستی به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیکی برای مناطق حاشیهای کشورها و نقاط با دسترسی سخت، که اغلب با چالشهای انسجام و زیرساخت روبرو هستند بسیار برجسته است.
در ایران به جز شهرهای بزرگ، مناطق روستایی بخش گستردهای از قلمروی جغرافیایی را تشکیل میدهند. با توجه به این که برخی از این نقاط جمعیت اندکی دارند، اغلب از سرانه کمتری مانند مجتمعهای تجاری و یا فروشگاههای فیزیکی نیز برخوردارند ؛در نتیجه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان میتوانند با بهره گیری از توان شبکه پستی فرصت استفاده از تجارت الترونیک را کسب نمایند. مشاغل خرد در این مناطق نیز همچون همتایان خود در مناطق شهری فرصتهای فروش کالا، دسترسی به کالا، دسترسی به خدمات وغیره را برخوردار هستند.
بنابراین از طریق تجارت الکترونیک افراد در هر نقطهای از کشور میتوانند به فروشگاههایی که در هر مکانی قرار دارند دسترسی پیدا کنند.
به طور مشخص، مشاغل مستقر در مناطق جانبی میتوانند به تعداد بیشتری از مشتریان خارج از مناطق محلی خود دسترسی داشته باشند.
با تسهیل تجارت آنلاین شبکههای پستی به عنوان یکسان کننده عمل به توسعه مناطق دورافتاده در سطح بالاتری کمک میکنند و به همین منظور در سالهای اخیر توسعه زیرساختهای پستی با نگاه ویژه تری پیگیری شده است.
در زمان همه گیری کووید -۱۹ و دورههای مختلف قرنطینه و تعطیلیهای گسترده، شرکت ملی پست با افزایش توان خود، بدون لحظهای تعطیلی در خدمت چرخه تولید و مصرف کشور و برقراری ارتباط خرید آنلاین کالا و تحویل آنها به روشی ایمن بوده است که مردم بتوانند در داخل منازل بمانند و از شیوع ویروس جلوگیری کنند، این امر در حالی ارزشمند بودنش نمایان است که اقتصاد مردم در ایام تعطیلیهای گسترده، همچنان در کشور مسیر خود را ادامه میدهد. این وضعیت همچنین باعث شده است که گروههای بیشتری از مصرف کنندگان، مانند نسلهای قدیمی تر، به صورت آنلاین درآمده باشند؛ بنابراین قرنطینه و تعطیلات سراسری در دوران کووید -۱۹ اهمیت شرکت ملی پست را به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیک برجسته کرده است.
در دیگر نقاط دنیا نیز رونق تجارت الکترونیک ناشی از همه گیری کووید -۱۹ اپراتورهای پست را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس یک بررسی از پستهای ملی در اروپا، حجم بستههایی که توسط این اپراتورها در آوریل ۲۰۲۰ اداره میشود به طور متوسط حدود ۳۰ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ بود؛ و این آمار فقط برای ماه آوریل بوده است، هنگامی که اولین اثرات همه گیری شروع شد نکته جالبی که به طور گستردهای در سراسر اروپا احساس میشود این است که پس از فاصله گرفتن از زمان آغاز اپیدمی و آرامش نسبی و بازگشایی ها اثرات تغییر عادات در بهره مندی از خرید و فروش الکترونیک پایدار و برقرار بوده است این شرایط در کشور ما نیز به همین صورت ادامه پیدا کرد و استفاده مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دوران بازگشاییها از سرویسهای پستی در بستر تجارت الکترونیک همچنان رو به افزایش بوده و تبدیل به سبک جدیدی در سبد خرید مردم شده است.
تمامی مراکز پستی جهان از جمله شرکت ملی پست ایران در حال نوآوری و سازگاری بسیار سریع با واقعیت جدید هستند.
در سال پیش رو، پست ایران فعالیت خود را با نگرش تغییر فرآیندهای پستی و به روز رسانیهای بیش از پیش آغاز نموده است تا امانات و مرسولات پستی کمترین آسیب را ببینند و افزایش کیفیت رضایت مندی مشتریان را در پی داشته باشند.
میتوان گفت بهره مندی از ظرفیت شبکه پستی کشور به عنوان فعال کننده تجارت الکترونیک در شکل جدید رفتارهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. همان گونه که گفته شد افزایش دسترسی به اینترنت در جوامع، به طور طبیعی مدیران را به تصمیم گیریهای جدیدی برای گسترش این امر ترغیب میکند.
انتهای پیام/ش