به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بابک کریمخان عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات محدود و مشروط خودروهای خارجی، گفت : این واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات خودرو انجام خواهد شد که امتیاز خوبی برای صنعت خودروسازی کشور به شمار میرود.
او گفت : ورود خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران به بازارهای جهانی نشان دهنده رشد کیفی قطعهسازان و خودروسازان و توان رقابتی آنها است.
رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه با بیان اینکه صادرات خودرو و قطعات آن میتواند بخشی از زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد، ادامه داد: البته این موضوع به شرطی است که اجازه داده شود خودروسازان با قیمتی که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد خودروهای خود را صادر کنند، نه آنکه برای صادرات هم مشمول قیمتگذاری دستوری شوند و دوباره ضرر کنند.
کریمخان با بیان اینکه خودروسازان نتوانسته اند در بازارهای داخلی به قیمت متعادل و سودآوری مدنظر خود برسند و با زیان مواجه هستند، افزود: اگر قیمتگذاری دستوری برای صادرات خودرو نیز در نظر گرفته شود باعث آسیب به خودروسازان خواهد شد، اما اگر سود مناسب آنها لحاظ شود، به تقویت صنعت خودروسازی کشور کمک خواهد کرد.
او از تاثیر واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات آن بر وضعیت صنعت قطعه سازان کشور هم یاد کرد و افزود: قطعهسازان هم اگر بتوانند تولیدات خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند، بخشی از زیانی که طی چند سال اخیر متحمل شده اند مرتفع خواهد شد.
عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور گفت: از سوی دیگر صادرات قطعات خودرو باعث میشود مشکل مداوم و چالش برانگیزی که بین قطعهسازان و خودروسازان داخلی در زمینه مطالبات آنها و قیمتها وجود داشته تا حدودی رفع شود و قطعه سازان بتوانند تولیدات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند.
کریمخان افزود: این روند هیچ تاثیری در کمبود خودرو و یا قطعات خودرو در داخل کشور نخواهد داشت.
او سپس از تاثیر این طرح بر قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی یاد کرد و افزود: واردات خودرو اگرچه میتواند قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت.
او با بیان اینکه خودروهایی که به داخل کشور وارد خواهد شد به طور میانگین بین ۹ هزار تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، ادامه داد: با احتساب مالیات و عوارض گمرکی خودروهایی که به داخل کشور وارد میشود بین ۵۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
کریمخان گفت: طبیعتا خودروهای در این کلاس قیمت با خودروهای داخلی که رنج قیمت آنها معمولا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است رقابت نخواهد داشت و تقاضای خرید این خودروها کاهش نمییابد.
رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه گفت: ممکن است بخشی از تقاضا برای خودروهای محدود داخلی که قیمت ۳۰۰ تا۵۰۰ میلیون تومان دارند به سمت خودروهای خارجی برود، اما، چون تعداد این خودروها محدود است تاثیر زیادی بر بازار داخلی نخواهد داشت.
او افزود: از سوی دیگر برای خودروهای داخلی رانت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی بین قیمت درب کارخانه تا بازار آزاد وجود دارد و تا زمانی که این تفاوت قیمت را داریم متقاضیان زیادی هستند که این خودروها را میخرند و در بازار میفروشند و یا نگه میدارند و از این سود استفاده میکنند.
این فعال صنعت خودرو گفت: تنها در صورتی واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی نیز اثرگذار خواهد بود که اجازه داده شود قیمت خودروهای داخلی در بازار متعادل و به بازار آزاد نزدیک شود تا هم خودروسازان از زیان فاصله بگیرند و تولید بیشتری داشته باشند و هم دیگر حجم تقاضای زیادی که ناشی از واسطهگری است را در بازار نداشته باشیم.
عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی افزود: احتمالا قیمت خودروهای خارجی ۳۰ درصد و بعضی از خودروها بیشتر نیز کاهش خواهد داشت.
کریمخان با بیان اینکه قیمت بالای کنونی خودروهای خارجی ناشی از این است که این خودروها به داخل کشور وارد نمیشود و به دلیل کمبودی که وجود دارد با هر قیمتی معامله خواهد شد، افزود: وقتی که خودرو وارد شود، قیمت آن مشخص است و دیگر دچار این گرانی نخواهد بود .
منبع ایسنا
انتهای پیام/د