آتش شوم کرونا، زیر خاکستر عادی انگاری پنهان است

با وجود زرد شدن چندین شهر خراسان جنوبی پندار عادی شدن شرایط از نگاه برخی مردم می تواند دوباره رنگ قرمز را به چهره نقشه استان بپاشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرونا همچنان در کوچه و خیابان می‌چرخد و به مانند یک تیرانداز ماهر، هر کس را که ماسک نداشته باشد یا شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکرده باشد، با خود درگیر می‌کند و تیر آلودگی را به سمت او شلیک می‌کند.

درست است که دیروز نقشه وضعیت کرونا در خراسان جنوبی کمی روشن‌تر شد، اما این هنوز پایان کار نیست و راه زیادی مانده است تا زمانی که بگوییم کرونا تمام شده است.

با وجود ساده بودن نکات بهداشتی، این اصول همچنان جزو مهمترین ارکان مقابله با کرونا به شمار می‌روند و هر کس که از رعایت آن‌ها غفلت کند، خود و دیگران را قربانی کرده است.

تمام شدن کرونا، خیال باطل سهل انگاران

مجیدی یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: خبر فوت ۴ نفر به خاطر کرونا در شبانه روز گذشته خبر تلخی بود که بیش از یک سال است هر روز آن را تجربه می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: باید دانست که این ۴ نفر، عزیزان حداقل ۴ خانواده بودند که دیگر فرصت دیدار با خانواده، نصیبشان نشد و به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

مجیدی اظهار می‌کند: مردم واقعا به مرز بیخیالی نسبت به کرونا رسیده اند و خیلی‌ها دیگر کرونا را تمام شده می‌دانند.

این شهروند بیرجندی بیان می‌کند: دقیقا چنین زمانی که نقشه کرونا در استان روشن‌تر می‌شود، محل ضربه کرونا است چرا که مردم با غفلت از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عادی انگاری را پیشه می‌کنند و دوباره به آتش زیر خاکستر کرونا جان می‌دهند.

او می‌گوید: شنیده ام که بعضی‌ها واکسن را تزریق نمی‌کنند و بهانه‌های مختلفی را برای این کار می‌تراشند که واقعا جای تأسف دارد.


بیشتر بخوانید


مجیدی عنوان می‌کند: مگر بقیه افراد که واکسن زده اند، مشکلی برایشان به وجود آمده است که برای دیگران به وجود بیاید؟ نباید با بهانه تراشی، مانع سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا شویم.

اما به سراغ اخبار کرونایی خراسان جنوبی برویم تا ببینیم نفس کرونا همچنان سر راست است یا خیر.

از زرد شدن وضع چندین شهرستان تا فوت ۴ نفر دیگر به خاطر کرونا

بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است، هیچکدام از شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارند.

چند شهر خراسان جنوبی طبق آخرین نقشه کرونا در وضعیت زرد قرار گرفتند

شهرستان‌های بیرجند، قائنات، نهبندان و طبس در وضعیت نارنجی یا پرخطر و شهرستان‌های درمیان، بشرویه، سرایان، زیرکوه، فردوس و سربیشه در وضعیت زرد یا خطر متوسط قرار دارند.

شهرستان خوسف نیز در وضعیت آبی یا کم خطر قرار دارد.

البته احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها وجود دارد.

دیروز ۴ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی، جان خود را از دست دادند.

مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۴۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۳ بیمار جدید شامل ۱۶ بستری و ۳۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

او افزود: از این تعداد ۲۶ مورد از بیرجند، ۸ مورد از طبس، ۲ مورد از سرایان، ۶ مورد از قائنات، ۱ مورد از فرودس، ۲ مورد از نهبندان، ۲ مورد از سربیشه، ۳ مورد از درمیان، ۳ مورد از زیرکوه و ۳ مورد از خوسف بوده اند.

مهدی زاده عنوان کرد: همچنین از ۴۸۴ تست سریع کرونا ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۶ نفر کرونا مثبت اند.

او ادامه داد: از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

4 نفر در شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند

مهدی زاده تصریح کرد: در شبانه روز گذشته ۴۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شده اند که در همین مدت ۵۴ بیمار شامل ۲۱ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۹ هزار و ۸۶۱ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

او اظهار کرد: تا روز گذشته ۸۵ هزار و ۲۸۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شده است که ۳۱ هزار و ۱۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

مهدی زاده بیان کرد: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۳۱۵ هزار و ۹۰۴ نفر واکسن نوبت اول و ۱۶۸ هزار و ۳۸۱ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند.

در حال حاضر تنها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا می‌تواند به جلوگیری از شیوع این ویروس کمک کند و لازمه تحقق این دو مورد، همت و عزم همگانی مردم است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار