یک پژوهشگر با اشاره به چالش‌های پیش روی شبکه شاد درباره تاثیر آن در جامعه مخاطب توضیح داد.

علی خالقی نژاد پژوهشگر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مشکلات سامانه شاد اظهار کرد: این سامانه یک پیام رسان است و به معنای واقعی سیستم مدیریت یادگیری نیست، در صورتی که سایر کشور‌های دنیا پلتفرم‌های استانداردی برای آموزش‌های مجازی خود دارند.

او با اشاره به اینکه در کشور‌های توسعه یافته قبل از همه گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، آموزش‌هایی را به شیوه مجازی داشتند، گفت: در ایران آموزش‌ها به شیوه مجازی تجربه جدیدی بود همچنین ویروس کرونا باعث شد بخش زیادی از مدارس تعطیل شوند و آموزش به صورت مجازی با پیام رسان خاصی به نام اپلیکیشن شاد در کشور ما برگزار شود.

خالقی نژاد در خصوص مشکلات ابتدایی سامانه شاد گفت: از جمله مشکلات اپلیکیشن شاد در شروع آموزش، آشنا نبودن کافی معلمان برای کار با این اپلیکیشن و آموزش های مجازی، ارزشیابی‌های نادرست دانش آموزان، دسترسی نداشتن دانش آموزان و خانواده‌ها به وسایل الکترونیکی لازم برای بهره گیری از آموزش‌های مجازی  همچنین سامانه شاد قابلیت جوابدهی روی همه وسایل الکترونیکی نداشت.

او ادامه داد: دانش آموزان و معلمان با مشکلات و نقص‌های سامانه شاد مانند، مشکل در قسمت امتحان و سنجش دانش آموزان، امکان پذیر نبودن تماس‌های تصویری برای دانش آموزان و معلمان، درگیر بودند.

این پژوهشگر با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص میزان اثر بخشی سامانه شاد گفت: با مشارکت ۵۰ هزار معلم در سراسر کشور و پایه‌های مختلف، مشخص شد در بخش مدیرت محتوا ۵۹ درصد از کاربران، مدیریت کاربران ۶۵ درصد، بخش ارتباطات و تعامل ۶۲ درصد، بخش ارزشیابی ۶۱ درصد و همچنین بخش خدمات ارائه شده به کاربران ۶۱ درصد سامانه شاد را اثر بخش دانستند و در نهایت رضایت کلی کاربران از سامانه شاد ۶۲ درصد بود.

او افزود: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ۳ میلیون از دانش آموزان دسترسی کافی به آموزش مجازی نداشتند، طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار کشور ۲/۹ درصد از دانش آموزان دچار بازماندگی از تحصیل شدند، متاسفانه این موضوع زنگ خطر سهمگینی برای آموزش و پرورش کشور است.

خالقی نژاد تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان در سامانه شاد ثبت نام کردند، اما این موضوع به معنای استفاده قطعی این دانش آموزان از سامانه شاد نیست.

این پژوهشگر افزود: برای پیشرفت این سامانه و تبدیل شدن آن به یک پلتفرم یادگیری علمی، نیازمند طراحی آموزشی جدی است، به طور کلی سامانه شاد برای ارتقا در کیفیت آموزشی نیازمند یک بازنگری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
معلم
۰۰:۱۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
امسال معلمان باید دانش آموزان را به کلاس شاد اضافه نمایند . کلاسها لینک ندارند و معلم باید شماره دانش آموزان هر کلاس را در گوشی ذخیره و سپس به کلاس اضافه نماید . تصور کنید که بتده با داشتن ۶ کلاس ۴۵ نفره باید ۲۷۰ شماره در گوشی خودم ذخیره کنم . و البته همین الان گوشی بنده جا ندارد ( چون شماره های دیگری که تعدادش زیاد است و نیاز کاری ، قبلا در گوشی ذخیره شد .)و برای آموزش یه گوشی جدید نیاز است که الان باید از جیب خودم هزینه کنم . در هیچ اداره و یا سازمان دیگر کارمندان از گوشی و دستگاههای شخصی برای کار اداری هزینه نمی کنند . اما معلمان ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
با عرض سلام و ادب و احترام . از باشگاه محترم خبرنگاران جوان خواهش میکنم از طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمان 91 تا 99 حمایت کنید . نیروهای که با کمترین حقوق و دستمزد و با بیمه ای بسیار کوتاه سالها در مناطق محروم روستایی ( جاهایی که حتی معلمان رسمی هم از رفتن به آنجا امتناع می کردند ) برای فرزندان این مرز و بوم تدریس کردند و حالا کمسیون محترم آموزش می خواهد این نیروها به اشکال مختلف حذف کند این طرح تنها امید ماست خواهش میکنم حمایت کنید . با تشکر