رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه گفت : برای ترم جدید ترکیبی از آموزش‌های حضوری و مجازی را خواهیم داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسن شرفی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه با اشاره به گذشت چند ترم از آغاز آموزش‌های مجازی در دانشگاه ها، گفت : آموزش‌های مجازی توفیقی اجباری بود که باتوجه به شرایطی که کرونا بر کشور و کل جهان حاکم کرد، در دستور کار قرار گرفت.

او گفت : طی مدت حدود دو سال گذشته از شیوع کرونا، آموزش‌های مجازی کمک کرد تا فعالیت آموزشی در دانشگاه‌ها تعطیل نشود و یک جایگزین برای آموزش حضوری باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه افزود: با این وجود این نوع از آموزش‌ها نقاط ضعف و قوت زیادی هم داشت که با گذشت هر ترم برخی از ضعف‌های آن کمتر شد.

او صرفه جویی در وقت و هزینه به واسطه کاهش تردد‌ها و حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها را از جمله نقاط قوت این نوع از آموزش‌ها خواند و افزود: در آموزش‌های حضوری به واسطه زمان محدود تعداد کمی کلاس در طول روز برگزار می‌شد، اما اکنون شرایط در آموزش مجازی بگونه‌ای است که می‌توانیم تعداد بالایی کلاس را در یک روز برگزار کنیم و سرعت آموزش‌ها بالا رفته است.

شرفی ادامه داد: با وجود این نقاط قوت، کماکان معتقدم آموزش‌های مجازی هیچگاه نمی‌تواند جایگزین ۱۰۰ درصدی برای آموزش‌های حضوری باشد.

او با بیان اینکه اساتید در آموزش‌های مجازی بازخورد مناسبی از مخاطبین خود نمی‌بینند، گفت: در کلاس‌هایی که تعداد دانشجویان آن زیاد است، اینکه اساتید متوجه شوند که اکنون دانشجو آیا واقعا در کلاس درس حضور دارد یا مشغول کار دیگری است و فقط یک ورود به کلاس داشته، سخت است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه افزود: البته با انجام اقداماتی مانند اجرای پرسش و پاسخ بین استاد و دانشجو تا حدودی می‌توان این مسئله را کنترل کرد، اما مجموعا این نوع از آموزش‌ها بیشتر برای کلاس‌هایی که تعداد دانشجویان آن کم است و امکان مباحثه در آن وجود دارد، مفیدتر است.

او دشواری کنترل دانشجویان حین انجام آزمون‌های میان ترم و پایان ترم را نیز از دیگر مشکلات این نوع از آموزش‌ها دانست و گفت: در حین آزمون مشخص نیست که چه کسی به سوالات پاسخ می‌دهد، آیا خود دانشجو است و یا اینکه کسی به او کمک می‌کند.

 این عضو هیات عملی دانشگاه گفت: آموزش‌های مجازی دشواری‌های زیادی را برای اساتید نیز در بحث طراحی محتوای دروس و آزمون‌ها به همراه داشته است.

او ادامه داد: علیرغم نقاط ضعفی که در آموزش‌های مجازی وجود دارد، اما با گذشت زمان این نقاط ضعف تا حدودی پوشش داده شده و نرم افزار‌های پیشرفته تری برای ارائه آموزش‌های حضوری طراحی شده که آموزش را برای دانشجویان راحت‌تر کرده اند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه با بیان اینکه در آموزش‌های حضوری فضای بانشاط و پر انرژی در کلاس‌های درس حاکم است که در آموزش مجازی این نکته وجود ندارد، گفت: طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته، آموزش‌های مجازی نمی‌تواند به اندازه آموزش‌های حضوری بویژه برای برخی دروس در یادگیری دانشجویان تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: آموزش‌های مجازی تاکنون نتوانسته جایگزین مناسبی برای دروس عملی باشد، بنابراین این دانشگاه که شعار اصلی آن همواره بر مبنای مهارت آموزی بوده، برای ترم جاری از آموزش‌های ترکیبی استفاده خواهد کرد.

شرفی افزود: براین اساس، در کنار آموزش‌های مجازی برای دروس تئوری، برای دروس عملی از آموزش‌های حضوری استفاده خواهیم کرد که در راستای حفظ سلامت دانشجویان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی تعداد کارگاه هایمان را افزایش داده ایم و تعداد دانشجویان در هر کارگاه محدود خواهد بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.