صالحی عمران تصریح کرد: رجوع آموزش عالی مهارتی است که می‌تواند سیستم آموزش عالی کشور را درست کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید ۱۸۱ دانشکده در دانشگاه فنی و حرفه‌ای سراسر کشور هم اکنون با حضور ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشکده انقلاب دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال برگزاری است.

صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در این مراسم اظهار کرد: ارتباط دوگانه آموزش و پژوهش و همچنین ارتباط متقابل دانشگاه و محیط پیرامون از جمله اهداف و سیاست های دنبال شده در این دانشگاه است. این دانشگاه می تواند درآمدهای فردی دانشجو را با پیدا کردن شغل افزایش داده و همچنین تولید ناخالص ملی کشور را تغییر دهد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های گذشته عبارتی به نام هدفمندی آموزش عالی را به کار برده و در این زمینه دغدغه داشتند. در حال حاضر اشتغال دانش آموختگان، معضلی جدی در کشور به شما می رود که با گسترش نظام های نظری آموزش عالی پیدا شد. نقد سازنده رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث شد تا آموزش عالی کشور به سوی آمایش حرکت کند.

وی افزود: یکی از اقدامات لازم در زمینه آمایش آموزش عالی، رجوع به آموزش عالی مهارتی است. این در حالی است که بسیاری از کشورها مانند اتریش، آلمان و فنلاند دانشگاه های مهارتی خود در سال های اخیر افزایش داده اند. درحال حاضر حدود 50 درصد دانشگاه های آلمان آموزش عالی مهارتی است. در فنلاند نیز این میزان حدود 64 درصد است.

صالحی عمران با تاکید بر حرکت کشورهای پیشرفته به سوی آموزش عالی مهارتی، عنوان کرد: در کشورهایی مانند اتریش و سوییس بیش از 30 درصد دانشجویان در این زمینه مهارتی تحصیل می کنند.

وی در اشاره به ظرفیت های دانشگاه فنی و حرفه ای برای حرکت در مسیر تقویت آموزش های مهارتی کشور، گفت: این دانشگاه می تواند در سیاست گذاری های کلان توسعه آموزش عالی جای گیرد همانگونه که در سیاست های داخلی و برنامه ریزی های خرد و کلان این دانشگاه موضوع توسعه لحاظ شده است.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای اظهار داشت: هدفمندی آموزش های مهارتی، انجام درست آموزش های مهارتی در کشور، رشد و توسعه کمی آموزش های مهارتی و رشد و توسعه کیفی آموزش های از جمله سیاست های اجرایی در این زمینه است.

افزودن 800 کدرشته علمی جدید

صالحی عمران در ادامه گفت: در همین راستا همچنین، 800 کد رشته عملی جدید به رشته های این دانشگاه افزوده شد. تعدادی از رشته ها در راستای انعطاف پذیری حذف شد چرا که آموزش فنی و حرفه ای فرصتی برای تحقق عدالت اجتماعی به وسیله توانمندسازی نیروهایی بازار کار است. 

اصلاح برنامه های درسی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: اصلاح 88 برنامه درسی در این دانشگاه از سری اصطلاحات مهم صورت گرفته بوده است که منجر به توانمندسازی اعضای هیات علمی شد.

وی بیان داشت: ارتقای تجهیزات و امکانات، بازآموزی اعضای هیات علمی، بازسازی کارگاه های و تجهیزات با بودجه های اختصاص یافته، فراهم ساختن محیط کار عملی و به روزرسانی کارگاه ها و تجهیزات نیز سایر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه فنی و حرفه ای به شمار می رود.

صالحی عمران تاکید کرد: با توجه به اهمیت روابط بخش های آموزشی و تولیدی کشور، تلاش شد تا ارتباط بیشتر با بخش های صنعتی، کشاورزی و فناوری صورت گیرد. از این رو، دانشگاه فنی و حرفه ای خود را ملزم به ارتباط با بخش صنعت و کارفرما کرد. دانشگاه با این بخش های در ارتباط تنگاتنگی قرار گرفته است و حتی برنامه های درسی بر اساس نیاز این حوزه تهیه شده اند.

آموزش دوگانه در دانشگاه فنی و حرفه ای

وی ادامه داد: آموزش دوگانه (محیط کار واقعی و محیط آموزشی) از جمله اهداف دنبال شده در دانشگاه فنی و حرفه ای است. در همین زمینه دانشگاه برای تامین نیروی انسانی برای یکی از بخش های صنعتی به تعداد 10 هزار نفر اعلام آمادگی کرده است. آموزش، پژوهش و اشتغال دانشجویان از جمله اهداف دنبال شده در این دانشگاه است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.