دبیر کل سازمان ملل متحد در دو دیدار مجزا با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره وضعیت مرز‌های بین دو کشور گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دبیرکل سازمان ملل متحد در دو دیدار جداگانه با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفتگو کرد.

سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و درباره وضعیت مرز‌های باکو و ایروان و تلاش‌ها برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و صلح پایدار گفتگو کردند.

گوترش در این دو دیدار بر حمایت سازمان ملل متحد از گفتگو‌های مداوم و تلاش‌ها برای برقراری صلح بین باکو و ایروان و بر آمادگی این سازمان برای ارائه کمک‌های بیشتر در حمایت از جمعیت آسیب دیده از درگیری تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در زمینه پاسخ به شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد.

اوایل این هفته نیز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود دیدار کرد تا در مورد راه‌های بازگرداندن اعتماد و کاهش تنش بین ایروان و باکو بحث و تبادل نظر کند.

به گفته وزارت خارجه فرانسه، دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نیویورک اولین تماس مستقیم دو کشور در چنین سطحی از زمان پایان درگیری در قره باغ بوده است.

درگیری در منطقه قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد و مسکو به عنوان میانجیگری توافق بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده گرفت. بر اساس این توافق قرار شد باکو و ایروان آتش بس را به طور کامل اجرا و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. علاوه بر این، کلبجر، لاچین و بخشی از منطقه آگدام به آذربایجان واگذار شد.

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در سال ۱۹۹۲ برای حمایت از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تشکیل شد و ریاست این گروه را فرانسه، روسیه و آمریکا  عهده دار شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار