دلبری گفت: فقط ۳۱ درصد از سالمندان شهری از بیمه تکمیلی برخوردارند و بیش از ۸۰ درصد سالمندان روستایی از این بیمه محروم هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد دلبری، رئیس انجمن سالمندشناسی و طب سالمندی در نشست خبری که به مناسبت هفته سالمندان برگزار شد، اظهار کرد: سالمندی برای یک جامعه هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. باید به افزایش سن جامعه توجه داشت و زیرساخت‌هایی را برنامه ریزی کرد، زیرا سالمندی در دنیا به عنوان انقلاب خاموش مطرح می‌شود. از آنجایی سالمندان مثل سایر گروه‌های جامعه دیده نمی‌شوند، مشکلاتشان نیز نادیده گرفته می‌شود.

دلبری ادامه داد: ما نتوانستیم از نیروی جوان دهه ۶۰ استفاده کنیم و اکثر مشکلاتی که در حال حاضر می‌بینیم ناشی از عدم مدیریت صحیح در بررسی نیاز‌های جوانان بوده است. در دنیا طی ۵۰ سال گذشته، افزایش جمعیت را مشاهده کرده ایم و در کشور‌های توسعه یافته افزایش جمعیت سالمند ۱۰۰ سال طول کشیده است اما در کشور ما در طی ۲۰ سال شاهد پیر شدن جمعیت کشور شده ایم.

دلبری افزود: در طی یک قرن میزان جمعیت سالمند ما ۲۴ برابر شده است و این یعنی تعداد افراد بالای ۸۵ سال بسیار بیشتر شده است. در سال ۱۴۳۵ بیش از یک و نیم میلیون نفر از جمعیت بالای ۸۵ سال خواهند بود و اکثر این جمعیت خانواده‌ای نخواهند داشت و شاهد تجرد قطعی سالمندان در آینده خواهیم بود.

او ادامه داد: دیگر نیرویی برای مراقبت از این افراد وجود نخواهد داشت؛ سالمند شدن جمعیتِ آینده، جای نگرانی دارد و دولت جدید باید دغدغه بیشتری نسبت به سالمندان آینده در جامعه داشته باشند.

رئیس انجمن سالمندشناسی و طب سالمندی بیان کرد: وضعیت بیمه سالمندان ما نیز نگران کننده خواهد بود و فقط ۳۱ درصد از سالمندان شهری از بیمه تکمیلی برخوردارند و بیش از ۸۰ درصد سالمندان روستایی از بیمه تکمیلی محروم هستند.

او با اشاره به اینکه میزان فقر در جمعیت سالمندان بیشتر از سایر جمعیت کشور است، گفت: این میزان از فقر در سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰ درصد است و در کل کشور در زنان سالمند بیشتر از مردان است.

میزان مالکیت مَسکن در بین سالمندان رو به کاهش است

او تصریح کرد: میزان مالکیت مَسکن در بین سالمندان رو به کاهش است و ۸۲ درصد سالمندان صاحب ملک شخصی هستند. خوشبختانه سطح سواد جمعیت سالمند رو به افزایش است و این افزایش سواد می‌تواند به خودمراقبتی سالمندان و افزایش سطح سلامت این جمعیت کمک شایانی داشته باشد.

او ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های ما برای جمعیت سالمند، این است که تنها ۱۸ درصد از سالمندان شاغل هستند زیرا سیاست‌های دولت تغییر کرده و فرآیند بازنشستگی تدریجی می‌تواند نقش موثری در بهبود کیفیت سالمندان داشته باشد.

دلبری بیان کرد: ما یک عقب ماندگی ۵۰ ساله در داشتنِ نیرویِ متخصص سالمند و نیروهایِ مراقب سالمندان داریم. همچنین ۲۰ درصد از سالمندان وابسته به تخت که در منزل هستند در بحث واکسیناسیون مغفول مانده اند و باید دولت جدید توجه ویژه‌ای به نکته داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.