معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: ۲۰ درصد ارزش افزوده اقتصاد همدان در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدشهرام پرورش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان رتبه اول کشور در تولید سیب‌زمینی با بیش از ۹۲۰ هزار تن تولید، رتبه اول در تولید گردو با ۶۰ هزار تن تولید و رتبه اول تولید سیر خشک با ۵۰ هزار تن تولید را به خود اختصاص داده است.

او  در جمع خبرنگاران، اضافه کرد: همچنین همدان در تولید انگور با ۴۲۰ هزار تن رتبه دوم، یونجه با ۵۴۰ هزار تن تولید رتبه سوم، جو با ۳۴۰ هزار تن تولید، گیاهان دارویی رتبه چهارم و در تولید چغندرقند با ۴۴۰ هزار تن رتبه پنجم و در تولید گندم رتبه هفتم کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی نیز گشنیز و رازیانه استان بیشترین سطح را در کشور داریم، بیان کرد: حدود پنج میلیون تُن تولید در استان داریم که حدود چهار میلیون تُن در حوزه محصولات زراعی و باغی است.

پرورش تصریح کرد: بیش از ۱۱۷ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند که ۲۸.۵ درصد از اشتغال استان و ۲۰ درصد از ارزش افزوده بخش اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

احداث ۳۸ هکتار گلخانه در دو سال گذشته

او با بیان اینکه همدان با ۱.۲ وسعت ۴.۲ از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده‌های مورد نیاز و سموم مانند قبل در دستور کار است، همچنین توسعه گلخانه‌ها از برنامه‌های جدی استان است و در سال‌های قبل توسعه خوبی در این زمینه داشته‌ایم و در حال حاضر ۱۸۶ هکتار گلخانه در استان داریم که ۳۸ هکتار آن در دو سال ۹۸ و ۹۹ ایجاد شده است.

پرورش با بیان اینکه ۲۱ مجتمع در حال احداث و پیگیری در استان داریم، مطرح کرد: اصلاح و جایگزینی باغات یکی از اقداماتی است که در استان توجه ویژه به آن شده است و در این راستا دو هزار و ۳۹۷ هکتار از باغات قدیمی را در سال گذشته اصلاح و جایگزین کردیم.

ایجاد زنجیره نهال پیوندی گردو در همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۳۵۹ هزار پیوندک در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ به انجام رسید که در کشور بی‌نظیر بوده است، اظهار کرد: ایجاد زنجیره نهال پیوندی گردو در خاورمیانه برای اولین بار در همدان انجام شد که این پروژه از سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و امروز ۵۰۰۰ باغ مادری داریم که تولید سالانه آن شش میلیون پیوندک خواهد بود، همچنین خزانه تولید در استان حدود سه هکتار است که ۱۵۰ هزار پایه نهال ایجاد می‌کند و سپس به گلخانه انتقال داده می‌شود که د این رابطه حدود دو هکتار گلخانه در استان وجود دارد.

او در ادامه مطرح کرد: ایستاده کردن باغات انگور یا"طرح فراز" در استان در حال انجام است که در دو سال گذشته در ۱۲۸ هکتار از باغات استان را به انجام رسیده و در سال ۱۴۰۰ هم برنامه داریم ۸۸ هکتار انجام شود، علاوه بر این این برنامه به بانک برای اخذ تسهیلات ارسال و ۳۱ هکتار عقد قرار داد شده و۲۷ هکتار نیز در حال اجراست.

پرورش با اشاره به اینکه متوسط مکانیزاسون در کشور ۱۸۵ صدم اسب بخار است که رقم استان بیش از این است، بیان کرد: سه محصول پاییزه در استان کشت می‌شود که در رابطه با کلزا تاکنون ۱۶۰۰ قرارداد با کشاورزان بسته‌ایم و در حال حاضر هزار هکتار کشت شده است، علاوه بر این حداقل قیمت این محصول ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دانه کلزا است.

تأمین بیش از ۱۷هزارتن بذر مورد نیاز کشاورزان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در تولید دانه‌های روغنی باید به جایی برسیم که ضریب خود اتکایی را بالا ببریم، گفت: بیش از ۱۷ هزار تن بذر موردنیاز کشاورزان را تهیه و تدارک دیده‌ایم و حدود سه هزار تن هم بذر جو تأمین شده است، همچنین بیش از ۶۰ درصد از کود کشاورزان در اختیارشان قرار گرفته است.

او  با بیان اینکه برای سال زراعی پیش‌رو باید ۴۰۹ هزار هکتار گندم زیر کشت ببریم که ۳۴۰ هزار هکتار دیم و باقی آبی است، افزود: علاوه بر این ۱۴۴ هزار هکتار جو داریم که ۵۵ هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم است.

پرورش اظهار کرد: از سال گذشته طرح جهش تولید در استان شروع شده و سال گذشته ۱۲۱ هکتار از طرح را به انجام رسانده‌ایم و از طرف دیگر کشاورزان این طرح مورد حمایت قرار گرفتند، امسال نیز ۲۹۰ هکتار از اراضی دیم استان در این طرح قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۹۵۹ هکتار گلرنگ در استان کشت شده است، افزود: تولید این محصول در سال قبل۶۸۰ تن بود و در اراضی دیم نیز رتبه اول را در کشور کسب کردیم.

او با اشاره به اینکه برای امسال نیز طرحی با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام (ره) داریم، ادامه داد: در این راستا ۵۰ درصد از اراضی دیم زیر این طرح برده شده است، از طرف دیگر در حوزه گلخانه‌ها تا پایان سال ۹۹، ۱۷۶ هکتار و از ابتدای امسال ۱۲هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.

پرورش اضافه کرد: در مبارزه با آفات نیز شش پروژه در استان در دست پیگیری است و ۱۱۵ هکتار در مبارزه با علف هرز از اراضی داشتیم، در مورد ردیابی با آفات عمومی ۹۶ هزار هکتار بوده و در محصولات قرنطینه‌ای نیز حدود۲۰۰ هکتار در ابتدای ۶ ماهه ۱۴۰۰ انجام شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.