مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۲۶هزار کیلوگرم محصولات دامی از این استان به خارج کشور صادر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲۶ هزار کیلوگرم انواع محصولات دامی شامل لبنیات، ماهی سردآبی تازه و منجمد به خارج از کشور صادر شده است.

او با اشاره به اینکه تاییدیه نهایی سلامت محصولات دامی برعهده دامپزشکی است و هیچ ارگانی اجازه صادرات را بدون دریافت تاییدیه نهایی از دامپزشکی ندارد، افزود: امسال ۷۳هزار و ۱۴۲ کیلوگرم محصولات لبنی، ۲۸ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم ماهی سردآبی و ۳۰ هزارکیلوگرم ماهی منجمد شده به خارج از کشور صادر شد که عمده صادرات به کشور عراق و اوراسیا بوده است.


بیشتر بخوانید


اسدی اضافه کرد: امسال ۵۹۰ محموله خوراک ماهی، ۵۹۱ محموله دارو‌های دامپزشکی، ۳۵۰ محموله شیرخام فله، ۱۰۷ محموله ماهی خوراکی گواهی صادرات دریافت کردند.

او ادامه داد: در این مدت یک‌هزار و ۷۷۲ محموله خوراک ماهی، یک‌هزار و ۹۰۵ محموله خوراک میگو، ۳۵۸ محموله ماهی تازه، ۱۳۳ محموله ماهی منجمد از استان به سایر استان‌ها به خصوص استان‌های جنوبی صادر شد.

اسدی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد بیماری‌های شناخته شده در جهان بین انسان و دام مشترک است، گفت: با انجام برنامه واکسیناسیون‌های مختلف از بیماری‌های مشترک مانند سل، هاری، تب مالت، آنفلوانزای حاد پرندگان، تب کریمه کنگو، هاری و مشمشه پیشگیری می‌شود.

او گفت: سالانه ۹هزار قلاده سگ بی‌صاحب در استان واکسیناسیون هاری انجام می‌شود و انجام تست مشمشه بین اسب و حیوانات تک سمی در استان در دست اجراست.

اسدی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری درسال‌های گذشته مواردی کشته نیز بین افراد داشته و یک دامپزشک نیز در استان به دلیل ابتلا به این بمیاری فوت کرد، گفت: پیشگیری از ابتلا به این بیماری در دامداری‌ها و کشتارگاه‌های دام انجام می‌شود.

او اظهار داشت: در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزا راس دام سبک و ۹۰ هزار دام سنگین زیرپوشش برنامه‌های واکسیناسیون در خصوص پیشگیری از بیماری‌های مختلف قرار دارند.

اسدی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ درصد در اجرای طرح پیشگیری از طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۹۳.۹۱ درصد پیشگیری از شاربن گوسفند و بز، ۱۵۷ درصد پیشگیری از آبله گوسفند، ۸۵.۹۲ درصد پشگیری از تب‌مالت و ۴۷.۳ درصد نیز تب کریمه کنگو در استان نسبت به برنامه پیش‌یبنی شده محقق شده است.

او با اشاره به اینکه نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه مواد خام دامی از وظایف مهم دامپزشکی است و افزود: در استان ۲۰۴ واحد عرضه گوشت قرمز، ۶۰۵ واحد عرضه گوشت مرغ، ۵۳ واحد عرضه آبزیان، ۱۰ واحد عرضه تخم‌مرغ فعال است که سرکشی و نظارت دوره‌ای از این واحد‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار