حمایت آمریکا از ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه با چین

نخست وزیر جدید ژاپن گفت: جو بایدن وعده داده آمریکا به تعهداتش درباره جزایر مورد مناقشه دریای چین عمل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن  در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. 

بایدن در این گفتگو به ژاپن وعده داد از ادعاهای این کشور درباره جزایر مورد مناقشه با چین در دریای چین جنوبی حمایت کند. همچنین دو طرف توافق کردند همکاری‌های لازم برای رسیدن به یک منطقه آزاد در منطقه اقیانوس هند - آرام را انجام دهند.

کیشیدا درباره این تماس تلفنی گفت: ما قبلاً تاکید کردیم که برای رسیدن به منطقه آزاد و مستقل در اقیانوس آرام و هند با یکدیگر همکاری‌های همه جانبه داشته باشیم. ما همچنین قرار است درباره اختلافات چین و کره شمالی هم با یکدیگر همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

وی پس از این تماس تلفنی تصریح کرد: رییس جمهور آمریکا قویاً قول داد به موجب ماده ۵ معاهده امنیتی آمریکا و ژاپن از کشور ما در اختلافات سیاسی دفاع کند.

ژاپن به شدت نگران تنش‌های سال‌های اخیر میان چین و تایوان بر سر جزایر دریای چین شرقی است و هموراه به دنبال جلب نظر آمریکا برای پشتیبانی از خود در این زمینه است.

در پایان این گفتگوی تلفنی رهبران دو کشور ژاپن و آمریکا بر همکاری‌های نزدیک برای استقرار صلح، امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند و نیز در سراسر جهان تاکید کردند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین تهدید امنیتی برای آمریکا می داند. وی بر این باور است دریای چین جنوبی، جزایر مورد اختلاف با ژاپن و نیز تایوان از مناطقی هستند که احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و متحدانش با چین درباره آن وجود دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار