وزارت خارجه تایوان اعلام کرد واشنگتن به آن‌ها اطمینان داده رویکردش در قبال این منطقه و اختلافات سیاسی آن با چین تغییر نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی افزایش تنش‌های سیاسی میان تایوان و چین حالا وزارت خارجه تایوان در پیامی ساده لوحانه اعلام کرد واشنگتن به آن‌ها اطمینان داده به تعهداتش در قبال این منطقه و اختلافات سیاسی با چین پایبند است. تایوان هم اطمینان داده که قدرت دفاعی خود در برخورد با دشمنان خارجی از جمله چین را افزایش خواهد داد.

سه شنبه هفته جاری جو بایدن در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود بر سیاست‌های دیرینه واشنگتن در به رسمیت شناختن حاکمیت پکن تاکید کرده بود. در پی این تماس تلفنی مقامات تایوان در واکنش به سخنان رییس جمهور آمریکا از مقامات کاخ سفید توضیح خواستند که در ادامه مقامات آمریکایی اعلام کردند به تعهدات خود در قبال منطقه تایوان پایبند هستند.

چیو کو-چنگ، وزیر دفاع تایوان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تغییر رویکرد آمریکا و هدف بایدن از سخنان اخیرش با مقامات چینی گفته از هر گونه اطلاعاتی در این زمینه بی خبر است.

چین سالهاست که منطقه تایوان را بخشی از قلمرو حکمرانی خود می‌داند، ولی مقامات تایوان اعلام می‌کنند منطقه‌ای مستقل هستند و همواره از استقلال خود در قبال دشمنان دفاع خواهند کرد.

دریای جنوبی چین به عنوان یکی از شاهراه‌های بین المللی مهم در این میان همواره موضوع اصلی اختلافات میان چین و تایوان بوده است. آمریکا همواره با تجهیز تایوان تلاش کرده آتش این اختلافات را برافروخته نگه دارد. مقامات دولتی پکن معتقدند اگر واشنگتن در این میان دخالت نکند این اختلافات می‌تواند به صورت مسالمت آمیزی حل و فصل شود.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است آمریکا باید توهمات لیبرال هژمونی خود را کنار گذشته و سیاست خود را از مناطق کم اهمیت تر مانند اروپا و خاورمیانه به سمت شرق آسیا و مهار چین معطوف کند. مرشایمر خروج آمریکا از افغانستان را تصمیمی درست می داند و بر این باور است دولت بایدن باید اقدام به ایجاد ائتلاف و اتحاد با همسایگان چین برای مهار این کشور کند.

این استراتژیست بزرگ روابط بین الملل تاکید دارد آمریکا باید همان سیاست مهاری که برای مقابله با شوروی سابق اتخاذ نمود را برای مهار چین به کار گیرد. جزیره تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن از جمله مناطقی هستند که احتمال درگیری نظامی بر سر آنها وجود دارد. با این حال، مرشایمر می گوید آمریکا باید به تقویت تایوان ادامه داده و اقدام به ائتلاف نظامی با ژاپن، هند، کره جنوبی و استرالیا کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار