بر اساس اعلام مرکز ملی آمار؛

عشایر تولیدکننده بیش از ۲۰ درصد گوشت قرمز هستند/ نرخ بیکاری در روستا‌ها کمتر از مناطق شهری

مرکز ملی آمار ایران به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، گزارشی را منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران، مطابق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥، نزدیک به ٢١ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ٢٥.٩ درصد در مناطق روستایی ساکن هستند. دین ٩٩.٧ درصد افراد ساکن در نقاط روستایی اسلام است و ٧٨.٥ درصد از افراد جمعیت ٦ ساله و بیشتر ساکن در روستا‌ها باسواد هستند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار ١٤٠٠، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ١٥ ساله و بیشتر در این مناطق، ٤٤.٥ درصد، نرخ بیکاری ٦.٤ درصد و شغل اصلی مردمان ساکن در مناطق روستایی، کشاورزی است.

همچنین مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در جوامع شهری و روستایی حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی برای روستاییان ۴۴.۵ و عشایر ۴۰.۴ است در حالی که نرخ بیکاری نیز برای آن‌ها به ترتیب ۶.۴ و ۹.۶ درصد است.

روستا

بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳، بیش از ۳.۵ میلیون بهره برداری کشاورزی که ۸۷.۴ درصد از بهره برداری‌ها را شامل می‌شود، در نقاط روستایی کشور واقع شده است؛ ۹۲.۲ درصد از اراضی کشاورزی کشور شامل ۱۳.۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی و ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی باغ و قلمستان در نقاط روستایی قرار دارد؛ ۶۰.۷ درصد از دام‌های سبک (گوسفند و بز) و ۸۹.۳ درصد از دام‌های سنگین (گاو، گاومیش و شتر) در روستا‌ها نگهداری و پرورش داده می‌شود. اغلب قریب به اتفاق سایر فعالیت‌های کشاورزی نظیر پرورش ماهی، پرورش طیور، تولید گلخانه ای، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم در نقاط روستایی کشور انجام می‌شود.

روستا

هرچند حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ریشه عشایری دارند، اما بر اساس نتایج حاصل از ثبت جمعیت عشایر کوچنده کشور در سال ۱۴۰۰، در حال حاضر حدود ۱.۱ میلیون نفر معادل ۱.۳ درصد جمعیت کشور جزو جامعه عشایر کوچنده هستند که در قالب ۱۰۴ ایل و ۵۵۲ طایفه مستقل در عرصه‌ای حدود ۵۹ درصد مساحت کشور قلمرو و نفوذ دارند.

روستا

بر اساس نتایج حاصل از آخرین سرشماری اجتماعی - اقتصادی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در این مناطق ۷۴.۲ درصد و نرخ بیکاری ۵.۴ درصد است. ۶۳ درصد افراد ۶ ساله و بیشتر جمعیت عشایر باسوادند.

شغل اصلی عشایر کوچنده دامداری است. این افراد حدود ۲۸ درصد دام سبک (گوسفند و بز) و ۴ درصد دام سنگین (گاو، گاومیش و شتر) کشور را در اختیار دارند و تولیدکننده بیش از ۲۰ درصد گوشت قرمز هستند. علاوه بر آن، حدود ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور را افراد این جامعه، به ویژه زنان توانمند عشایر تولید می‌کنند.

روستا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار