به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا حاجیانزاده، صبح امروز در نشست شورای اداری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، افزود: استانداردسازیها و تدوین نظام معیار برای مهدکودکها و پیشدبستانیها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان نظام جامع تعلیم و تربیت کودک یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.
این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تعیین شاخصها برای احراز صلاحیتها و شایستگیهای مربیان، کارکنان و به طور کلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک تشکیل میدهد.
او اضافه کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانوادهها با برگزاری دورههای تربیت کودک و ارائه آموزههای کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محلهای نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری که حاصل پژوهشهای محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه میشود.
حاجیانزاده توضیح داد: بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند از دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستور کار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روشهای تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان، جامه عمل پوشاند.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چه زمانی تاسیس شد
معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان شش سالگی تاسیس شده است.
او با سرنوشتساز توصیف کردن دوران کودکی افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکلگیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شان حاکمیتی دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این امر تنها با استفاده از همه ظرفیتها و جلب مشارکت همگانی، فراهم میشود.
حاجیانزاده یادآورشد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانونهای تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی میکردند که فعالیتشان تحت یک مدیریت واحد نبود.
او اظهار کرد: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر هفت سال در گذشته، پس از بررسیهای لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتا زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چرا تاسیس شد
معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوتهای ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگیهای آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.
او گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزشها به خانوادهها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقرات جامع تاسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورتهای ایجاد این سازمان برشمرد.
مخاطبان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چه کسانی هستند
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبین این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی تشکیل میهند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم میشوند.
علیرضا حاجیانزاده، افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب۵۰ هزار مهد و کودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده دارند.
برنامههای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چیست
او در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزشهای مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدکودکها در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامههای سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل میدهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نیازها و مسائل مبتلا به مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی به طور کامل در قالب بخشنامههایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاستهای سازمان هستند، ابلاغ شده است.
او تصریح کرد: بخشنامههای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.
او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیتهای آموزشی و تربیتی گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک توضیح داد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامهها توجه ویژهای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمکهای مالی و کمکهای محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.
او در ادامه سخنان خود، نهادها و دستگاههای همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه عمده تقسیم کرد و اظهار کرد: گروه اول نهادهایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک اقداماتی داشتهاند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.
علیرضا حاجیانزاده اضافه کرد: گروه دوم به سازمانها و نهادهایی اطلاق میشود که در حوزه تربیت دوره کودکی تاثیرگذارند، مثل: صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و مدیریت شهری و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمککار ما باشند.
او در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه همکاری دستگاههای مرتبط است.
آموزش و پرورش مولّد سرمایههای اجتماعی است
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولّد سرمایه اجتماعی، عهدهدار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای مصوب در خصوص فعالیتهای تعلیمی و تربیتی از مهدهای کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه است.
او در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظرها در دستگاههای اجرایی و عدم اقدام به موقع نهادهای سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سالها به تاخیر انداخت.
حاجیانزاده اضافه کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاستهای ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاهها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نو نهالان، رهبر معظم انقلاب، مجددا و در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با دستاندرکاران وزارت آموزش و پرورش، این امر مهم را مجدد مورد تاکید قرار دادند.
او در ادامه اظهار کرد: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسیهای کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشست شماره ۸۳۴ به تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تصویب شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست شماره ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ تشکلیل شد، به تصوب رسید و در تاریخ ۲۶ همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.
علیرضا حاجیانزاده توضیح داد: راهبری برنامههای آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر هفت سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامههای تربیتی و حمایتی خاص برای خانوادهها، توانمند سازی و ارائه خدمات مشاورهای و تربیتی به خانوادهها بخشهایی از مهمترین وظایف این سازمان را تشکیل میدهند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آنها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل میدهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
این دو تا درست بشه بقیه خودبخود درست میشن