بازدید معاون دادستان مشهد از سرای عزیزالله اف

معاون دادستان مشهد ضمن بازدید از سرای عزیزالله اف خواستار تسریع در روند اجرای پروژه مرمت این سرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صبح امروز حجت الاسلام صالح معاون دادستان مشهد و رئیس مجتمع قضایی ثامن به همراه جمعی از مسئولین اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و کارشناسان شهرداری منطقه ثامن مشهد از روند پروژه احیا و مرمت سرای عزیزالله اف بازدید به عمل آورد.

حجت الاسلام صالح معاون دادستان مشهد در حاشیه این بازدید با بیان اینکه انتظارات ما درباره اجرای این پروژه برآورده نشده است، گفت: بنا بر اذعان مسئولین میراث فرهنگی پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از تصمیم به اجرای این پروژه، تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او افزود: در حال حاضر پیش بینی شده که با توجه به اینکه در مرحله اخذ پیمانکار جدید برای مرمت بنای قسمت کوچک سرای عزیزالله اف هستند تا پایان سال مرمت این قسمت از بنا به پایان برسد، امیدواریم با هم افزایی بیشتر شهرداری و میراث و همچنین مشارکت مالکان و کسبه فعال در بازار، این امر به زودی محقق شده و اجرای موفق این پروژه الگویی برای سایر پروژه‌های مرمت آثار تاریخی در مشهد و در کشور باشد.

وفا ثابتی مسئول پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن نیز پس از ارائه گزارشی از عملکرد اقدامات اجرایی طرح مرمت سرای عزیزالله اف با اشاره به اینکه پس از همکاری مجدانه شهرداری مبنی بر تامین اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ فرصت خوبی فراهم شد گفت: بابت اجرای مقدمات ضروری و دارای اولویت در بحث مرمت بنای حیاط کوچک سرای عزیزالله اف به صورت جدی ورود کنیم، در حال حاضر بر اساس مطالعات و متن تفاهم نامه، قرارداد یکصد صفحه‌ای تدوین شده که تمامی ضوابط فنی و ایمنی در آن لحاظ شده است، پیش بینی شده تا اواخر این ماه و پس از اخذ پیمانکار واجد شرایط کار اجرایی به صورت جدی آغاز شود.

او افزود:  تا کنون قسمتی از سازه و مرمت سقف این قسمت از بازار انجام شده است و در برخی نقاط که از رطوبت آسیب جدی دیده بود اقدامات پیشگیرانه و رفع نم صورت گرفته است؛ به محض استقرار پیمانکار جدید مرمت بنا، دفتر نمایندگی میراث در داخل خود مجموعه مستقر خواهد شد که علاوه بر کاهش بروکراسی معمول و کاهش مراجعه مالکان، کسبه و پیمانکاران مجموعه به میراث، پاسخگویی سریع در همین مکان انجام و همینطور نظارت مستمر کارشناسان و ناظران در امر مرمت و احیای بنا به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد، و کار مرمت نیز در کوتاهترین زمان به نتیجه مطلوب برسد.


بیشتر بخوانید


مسئول پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن مشهد ادامه داد: به دلیل سن بالای بنا و استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قدیمی، و نشست‌هایی که در برخی قسمت‌های ساز‌های بنا وجود دارد نیاز به پایش لحظه‌ای و مستمر است و نمیتوان برای کل پروژه تصمیم واحدی اتخاذ کرد و مستلزم دقت بسیار بالا در اجرای مرمت بناست، و کمی از تاخیر به وجود آمده نیز در همین جهت ایجاد شده است.

ثابتی بیان کرد: امیدواریم با توجه به استقرار و رویکرد جهادی دولت جدید و عزم جدی که در مباحث مربوط به پروژه‌های ملی و مباحث رونق صنعت گردشگری پس از انتصاب آقای ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور مشهود شده است، به زودی شاهد گشایش بیشتر در امورات مربوط به مرمت آثار ملی و تاریخی باشیم.

او تصریح کرد: با توجه به سفر قریب الوقوع وزیر گردشگری به مشهد مقدس پیگیر تخصیص اعتبارات لازم برای مرمت آثار ملی به ویژه در شهر مشهد و به طور خاص پروژه‌های بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی خواهیم بود تا شاهد سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرمت و احیاء آثار تاریخی باشیم.

حمید سرابی مقدم کارشناس HSE و ایمنی شهرداری منطقه ثامن نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه از نظر شهرداری اولویت مرمت بنای سرای عزیزالله اف در مقوله استحکام بخشی بنا و تامین ایمنی شهروندان است، پیشنهاد شد که حتماً زمان‌بندی مشخص و فوری در اجرای استحکام بخشی بنا لحاظ شود.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جدی که در حال حاضر در ارتباط باسازه فعلی وجود دارد، آسیب دیدن جداره‌های بنا بانفوذ فاضلاب به داخل ساختمان می‌باشد، افزود: برای این منظور به زودی با استقرار سرویس بهداشتی موقت در قسمت بیرونی و مسدودکردن سرویس‌های بهداشتی موجود در محوطه مجتمع تا پایان مرمت و رفع مشکل آن اقدام خواهد شد.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.