کشمکش‌های ورشو و بروکسل؛ جدال موافقان و مخالفان اتحادیه اروپا در لهستان به کجا می‌انجامد؟

افزایش مناقشات بین ورشو و بروکسل هم گمانه‌زنی‌ها درباره خروج لهستان از این اتحادیه را برسر زبان‌ها انداخته و هم موجب صف‌آرایی لهستانی‌ها در برابر یکدیگر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که مشاجرات میان ورشو و بروکسل بیش از گذشته افزایش یافته است و دادگاه لهستان معتقد است که مفاد دستورات اتحادیه اروپا و احکام قضایی این اتحادیه علیه قانون اصلی لهستان است، منابع خبری از احتمال خروج لهستان از اتحادیه اروپا «پُلگزیت» (Polexit) خبر دادند.

«ماتئوش موراویکی» نخست‌وزیر لهستان، اولین شخصی بود که این چالش را ایجاد کرد و آتش اختلافات این کشور با اتحادیه اروپا را برافروخت.

او در این باره اعلام کرد که اتحادیه اروپا نباید از قوانین خود برای زیر سوال بردن سیستم جدید برای انتخابات قضات در لهستان استفاده کند.

کمیسون اروپا نیز در هشداری به لهستان، اولتیماتوم برخورد قاطع و با تمام قدرت را ابلاغ کرد. این نهاد اروپایی به احتمال زیاد چالشی حقوقی را آغاز کند و همچنین تصمیم دارد تا طرح کمک به لهستان برای مقابله با ویروس کرونا به ارزش ۴۸ میلیارد پوند را به تعویق بیندازد.

قائم مقام رئیس پارلمان اروپا نیز اولتیماتوم شدیدی به لهستان داد و گفت درصورتی‌که ورشو از قوانین اتحادیه اروپا فاصله بگیرد، احتمال ممانعت از پرداخت بودجه اتحادیه اروپا به این کشور وجود دارد.

این مسئله که ازسوی بیشتر مقام‌های اروپایی نیز مطرح شد پس از آن قوت گرفت که پنج‌شنبه هفته گذشته دادگاه لهستان به تطابق نداشتن برخی قوانین اتحادیه اروپا با قوانین لهستان رأی داد و تقدم داشتن قوانین اتحادیه اروپا بر قوانین حقوق خود را رد کرد.

این مناقشات با بازخورد‌های متفاوتی ازسوی افراد و همچنین شهروندان لهستان روبه‌رو بوده است. برخی از افراد موافق خروج لهستان از اتحادیه اروپا هستند و برخی دیگر با شکل‌گیری پلگزیت مخالفند.

امروز (یک‌شنبه) خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از شکل‌گیری اعتراضاتی برای حمایت از اتحادیه اروپا خبر داد و اعلام کرد این افراد در لهستان دست به تجمعی زدند تا مخالفت خود را با رأی دادگاه قانون اساسی لهستان بیان کنند.

«دونالد تاسک» رهبر اپوزیسیون لهستان که پیشتر عضوی از اتحادیه اروپا نیز بود، خواستار شکل‌گیری این اعتراض شد و آن را نشانه‌ای برای مخالفت با خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌داند.

او در این باره گفت: «ما بایدن لهستان را حفظ کنیم، زیرا کسی برای ما این کار را نخواهد کرد.»

همچنین در لهستان منتقدان دولتِ راستگرای ناسیونالست این کشور، در هراسند که رأی دادگاه لهستان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا (پلگزیت) منجر شود.

از طرفی فرانسه معتقد است که خروج لهستان از اتحادیه اروپا (پلگزیت) خطری واقعی است که این اتحادیه را تهدید می‌کند. وزرای خارجه آلمان و فرانسه پیشتر اعلام کردند: «شرط عضویت در اتحادیه اروپا پذیرش کامل و بدون شرطِ قوانین و ارزش‌های مشترک است و این تنها نباید به شکل اخلاقی باشد بلکه باید پذیرش حقوقی را هم دربرگیرد.»

البته دولت ماتئوش موراویکی معتقد است تصمیمی برای خروج از اتحادیه اروپا ندارد و رأی دادگاه با این هدف انجام نشده است، البته برخی مقامات ارشد این کشور به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی چنین تصمیمی قطعی است.

در لهستان عضویت در اتحادیه اروپا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا آزادی بسیاری در تغییر و تحول و مسافرت آزاد برای شهروندان به ارمغان آورده است. این کشور تا سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) چندین دهه حکومتی کمونیستی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار