دلایل قاچاق ظروف چینی و کریستال و راهکارهای مقابله با آن در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  دهقانی نیا سخنگوی ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،ارونقی معاون فنی گمرک و نوده فراهانی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی امشب ۱۸ مهر ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی قاچاق ظروف چینی و کریستال و لوازم خانگی پرداختند.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کشفیات کالاهای قاچاق در حوزه ظروف و چینی آلات است در سال ۹۹، ۷۳۷ میلیارد ریال بود گفت: پرونده ای در سیستان و بلوچستان کشف و اقدامات لازم انجام شد و حکم قضایی برای آن صادر گردید که مشخصاً بحث کریستال شیشه و بلور بود که حکم قطعی برای آن صادر شد.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌ای در خصوص بیش از هزار کانتینر در حوزه لوازم خانگی ،شیشه و بلور نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است که هم کشفیات و هم مستند داریم که قاچاق صورت می گیرد افزود: سه و نیم درصد نسبت به ۵ ماهه سال گذشته افزایش کشفیات داشتیم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا سابقه ۱۶ ساله دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه انتظار ما به عنوان ستاد و هماهنگ کننده این است که آنچه که ابلاغ شده عملیاتی شود ادامه داد: ما در این حوزه در ستاد منتظر نماندیم تا صرفاً سامانه تجارت و گمرک به هم متصل شوند لذا اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع این است که به صورت ضربتی ورود شده است لذا پرونده وجود دارد. دوستان ضابط ما به موضوع ورود پیدا کردند و حکم قطعی صادر می کنند.

دهقانی نیا تصریح کرد: سه سال قبل با هماهنگی ستاد و با هماهنگی که با سازمان انرژی اتمی صورت گرفت شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر رویکرد دادند و به جای واردات به دنبال تولید دستگاه ایکس‌ری رفتیم .

تبادل اطلاعات بین گمرک و سامانه جامع تجارت محقق نشده است

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان برای صدور مجوز رویه ایجاد شده است. یکی از ابزارها سامانه جامع تجارت است، تبادل اطلاعات کامل به صورت صحیح صورت نمی گیرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وی با اشاره به اینکه معاون اول رئیس جمهور به گمرک تاکید کرد این بار به گونه‌ای همکاری کنید که تبادل اطلاعات به صورت کامل و برخط محقق شود اظهار کرد: ما در فرایندها مداخله نمی کنیم هیچ کاری خلاف قانون نباید انجام شود. تبادل اطلاعات اظهار نامه ها در پروژه ها و در کلیه رویه ها نامشخص است لذا اطلاعات به صورت ناقص انجام می شود. تبادل اطلاعات بین گمرک و سامانه جامع تجارت محقق نشده است به طوری که کمتر از ۲۰الی ۳۰ درصد این امر محقق شده است.

ثبت سفارش واردات لوازم خانگی همچنان به صورت قانونی انجام می‌شود

مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه ثبت سفارش واردات لوازم خانگی همچنان به صورت قانونی انجام می‌شود افزود: این کالا به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و متاسفانه علی رغم پیگیری هایی که صورت گرفته مجوز واردات صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه سال قبل ۲۰ هزار تن ظروف شیشه ای و ظروف آشپزخانه وارد کشور و از گمرک ترخیص شده که مجوز ثبت سفارش داشتند عنوان کرد: تا به امروز ۸ هزار تن کالا از گمرک ترخیص شده است. سال قبل ۲۰ هزار تن از مبدا رسمی گمرک اجازه ترخیص ظروف شیشه ای داده شده است.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه گمرک ابزار دارد و در کنار آن ارزیابی و کنترل صورت می گیرد گفت: آنچه که به گمرک تفویض شده و جزو تکالیف گمرک بوده ، انجام می‌ شود، لذا گمرک کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد. ۸۰ درصد کالای موجود در بازار مربوط به پیله وری ،مرزنشینی و ته لنجی و ۲۰ درصد قاچاق است.

سیستم اجرایی کشور با پدیده قاچاق همزیستی پیدا کرده است

نوده فراهانی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه ما تولید کننده هستیم اما بی‌مسئولیتی اتفاق افتاده است گفت:
مقام معظم رهبری همه جوره از تولید حمایت کرده اند. جلوی قاچاق باید گرفته شود فقط قاچاق از مبادی رسمی گمرک نیست بلکه قاچاق از همه مبادی صورت می‌گیرد ، مناطق آزاد باید سکویی برای توسعه صادرات باشد.

وی با اشاره به اینکه باید ببینیم که آیا قاچاق در این مملکت هست یا نیست افزود: آمارهایی که داده می‌شود از کجا درمی‌آید، سیستم اجرایی کشور با پدیده قاچاق همزیستی پیدا کرده است لذا قاچاق پذیرفته شده است .

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه اقتصاد ناکارآمد قاچاق ایجاد می‌کند اظهار کرد: هزینه قاچاق در کشور به شدت پایین است، ستاد مبارزه با قاچاق هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا در حوزه کریستال و لوازم آشپزخانه ندارد.

نوده فراهانی با اشاره به اینکه مواد اولیه به سختی وارد کشور می شود ادامه داد: تولیدکنندگان سربازان جنگ اقتصادی هستند اما همه سربازان نقش پشتیبانی را بازی نکردند، در بحث مبارزه با قاچاق جدی نیستیم، به صورت مستند اعلام کرده‌ایم که در کجا قاچاق صورت می گیرد دریغ از یک رفتن و سر زدن، لذا موضوع به صورت جدی دنبال نمی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار