مقام اروپایی: اگر لهستان را به چالش نکشیم، اتحادیه فرو می‌پاشد

یک مقام اتحادیه اروپا عدم مقابله با رای اخیر دادگاه لهستان را منجر به فروپاشی این اتحادیه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «ورا ژوروا» معاون رئیس کمیسیون در امور ارزش‌های اروپایی با اشاره به کشمکش‌های اخیر میان ورشو و بروکسل اعلام کرد عدم به چالش کشیدن رای دادگاه لهستان به فروپاشی اتحادیه اروپا می‌انجامد.

این مقام جمهوری‌ چک در ادامه افزود: «اگر در اروپا اصل برابری رعایت نشود، کل اروپا شروع به فروپاشی خواهد کرد. از همین رو باید به چنین رایی که دادگاه عالی لهستان وضع کرده واکنش نشان دهیم. به هر حال تصمیم دادگاه لهستان برای ورشو هزینه‌هایی در بر خواهد داشت.»

در حال حاضر مشاجرات میان ورشو و بروکسل بیش از گذشته افزایش یافته است و دادگاه لهستان معتقد است که مفاد دستورات اتحادیه اروپا و احکام قضایی این اتحادیه علیه قانون اصلی لهستان است.

به تازگی منابع خبری با اشاره به چالش‌های میان دو طرف، از احتمال خروج لهستان از اتحادیه اروپا یا به عبارتی «پُلگزیت» (Polexit) خبر دادند.

«ماتئوش موراویکی» نخست‌ وزیر لهستان اولین شخصی بود که این چالش را ایجاد کرد، آتش اختلافات این کشور با اتحادیه اروپا را برافروخت و اعلام کرد که اتحادیه اروپا نباید از قوانین خود برای زیر سوال بردن سیستم جدید برای انتخابات قضات در لهستان استفاده کند.

البته دولت ماتئوش موراویکی معتقد است تصمیمی برای خروج از اتحادیه اروپا ندارد و رأی دادگاه با این هدف انجام نشده است، اما برخی مقامات ارشد این کشور به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی چنین تصمیمی قطعی است.

در لهستان عضویت در اتحادیه اروپا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا آزادی بسیاری در تغییر و تحول و مسافرت آزاد برای شهروندان به ارمغان آورده است. این کشور تا سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) چندین دهه حکومتی کمونیستی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
اتحادیه اروپا روز بروز کوچیکتر میشه
آخرین اخبار