به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاهها در هفتهای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دانشگاه صنعتی شریف؛ در جمع برترینهای جهان»، «حداکثر سنوات مجاز تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی چقدر است؟»، «تقویم آموزشی نیمسال دوم دانشگاه تهران اعلام شد»، «۳۰ مهر آخرین مهلت تخلیه خوابگاه های دانشگاه خوارزمی»، «ترفندهایی برای افزایش یادگیری که معجزه میکند!»، «رشد چشمگیر ثبت نام دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای در سال تحصیلی جدید»، «دولت بودجه کافی برای تامین هزینههای دانشگاهها ندارد»، «اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به کاهش کیفیت و افزایش نرخ غذا/ بی توجهی متولیان این امر کار ساز شد»، «آمادگی کامل دانشگاه آزاد برای آموزشهای حضوری از ۱۵ آبان»، «رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر عملکرد خود را شفاف سازی کند/ تبلیغ شرکت نوشابه وسط حیاط دانشگاه» همراه بود.
دانشگاه صنعتی شریف؛ در جمع برترینهای جهان
در جدیدترین رتبه بندی موضوعی پایگاه تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه صنعتی شریف موفق شد در حوزه مهندسی و فناوری و علوم کامپیوتر رتبه اول را در میان دانشگاههای کشور بدست آورد.
رتبه بندی موضوعی پایگاه تایمز ۲۰۲۲ در دو موضوع علوم مهندسی و علوم کامپیوتر منتشر شد، نکته قابل توجه این است که در حوزه مهندسی و فناوری نام ۴۱ دانشگاه ایرانی در میان ۱۱۸۸ دانشگاه برتر دنیا مشاهده میشود و در حوزه علوم کامپیوتر ۱۲ دانشگاه ایرانی موفق به کسب رتبه شدهاند.
رتبه بندی پایگاه تایمز از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.
دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه ۲۰۱-۲۵۰ در حوزه مهندسی و فناوری و رتبهای مشابه در حوزه علوم کامپیوتر موفق شد مانند سال گذشته رتبه اول دانشگاههای کشور را در این حوزهها کسب کند، با بررسی امتیازات دانشگاهها مشخص میشود که دانشگاه صنعتی شریف در حوزههای آموزش و پژوهش که بیشترین اهمیت را در میان شاخصهای رتبه بندی پایگاه تایمز دارند، بالاترین امتیازات را در میان دانشگاههای کشور بدست آورده است.
حداکثر سنوات مجاز تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی چقدر است؟
سنوات تحصیلی یکی از معضلات همیشگی دانشجویان و دانشگاهها بوده است. منظور از سنوات چیست؟ طبق قانون هر دانشجو مجاز است تعداد مشخصی ترم و سال درس بخواند و پس از آن یک سری از امکانات دانشگاه روزانه از او گرفته میشود. امکاناتی مانند افزایش هزینه خوابگاه، غذا و حتی ترم تحصیلی.
نکته اینجاست که هر چند سال یکبار سقف مجاز تحصیلی کوچک و کوچکتر می شود و دانشجویان هم به تبع آن، معترض تر. دانشجویان تا چندین سال قبل در دانشگاه سراسری می توانستند تا ۱۲ ترم درس بخوانند اما این قانون بعدها به ۱۰ ترم کاهش پیدا کرد و از سال ۹۵ نیز به هشت ترم رسید. یعنی اگر دانشجویان فقط چند واحد افتاده یا حذف شده داشته باشند قاعدتاً به 9 ترم میرسند و باید شهریه ای معادل شهریه شبانه دانشگاه پرداخت کنند.
طبق بخشنامه آموزشی حداکثر سنوات تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد دو ونیم سال (۵ ترم) و برای کارشناسی پیوسته ۵ سال (۱۰ ترم) است.
در ضمن میزان سنوات دانشجویان مشمول، با توجه به مقررات نظام وظیفه تصمیم گیری میشود.
تقویم آموزشی نیمسال دوم دانشگاه تهران اعلام شد
دانشگاه تهران تقویم آموزشی نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خود را اعلام کرد.
بر این اساس، ثبتنام و انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه تهران در ترم بهمن از شنبه ۹ بهمن تا پنجشنبه ۱۴ بهمن خواهد بود.
همچنین، کلاسهای درسی ترم بهمن از ۱۶ بهمن و امتحانات میان ترم از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ تا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه است.
حذف اضطراری از ۳۱ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۴۰۱ و امتحانات نهایی از ۲۶ خرداد تا ۹ تیرماه ۱۴۰۱ خواهد بود.
۳۰ مهر آخرین مهلت تخلیه خوابگاه های دانشگاه خوارزمی
مدیریت امور خوابگاههای دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: با توجه به آماده سازی زیرساختهای خوابگاههای دانشجویی جهت حضور احتمالی دانشجویان توسط امور خوابگاههای دانشجویی و حضور وسایل دانشجویان در اتاقها، سالنهای مطالعه و سالنهای تلویزیون، احتمال پوسیدگی لوازم و وسایل دانشجویان در انبارها و اتاقها وجود دارد.
از طرفی هم دانشگاه برای آمادگی حضور دانشجویان و تعمیر، تجهیز و بهداشت محیط احتیاج مبرم به تخلیه این فضاها دارد لذا از تمام دانشجویان فارغ التحصیل که وسایل آنها کماکان در خوابگاهها و انبارها باقی است، درخواست میشود تا تاریخ ۳۰ مهر نسبت به تخلیه اقدام کنند.
در غیر این صورت مسئولیت هرگونه اقدام بعدی از طرف دانشگاه برعهده دانشجو است. در ضمن به دانشجویانی که از مسافتهای دور جهت تخلیه خوابگاه به دانشگاه مراجعه کنند؛ مشروط بر همراه داشتن مستندات تزریق دو دوز واکسن کرونا، یک شب خوابگاه تعلق میگیرد.
ترفندهایی برای افزایش یادگیری که معجزه میکند!
این روزها یادگیری مهمترین بحث و مسئله میان دانشجویان و دانش آموزان کشور است که به علت وجود مشکلات گوناگون در خانوادهها خیلی از آنها این موضوع را به عنوان چالش بزرگ و اساسی برای خود به شمار میآورند و نمیتوانند با آن ارتباط موثری برقرار کنند.
شاید یادگیری در وهله اول ساده به نظر بیاید، اما یکی از سختترین موضوعات برای توضیح دادن است. برای مثال خیلی از افراد در زمانهای متعددی ممکن است جملاتی مانند: نتوانستم خوب یاد بگیرم، میخواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم، عاشق یادگیری هستم، زبان عربی را دوست دارم، مطالب فیزیک برایم دشوار است، مسئلههای ریاضی را نمیتوانم به خوبی فرا بگیریم و ... را بکار بگیرند.
خیلی از افراد هم شاید به علت حواس پرتی نتوانند آنطور که باید مطالب کتاب را به ذهن بسپارند که این موضوع به احتمال زیاد باعث آزار و اذیت آنها میشود، بنابراین لازم است تا حتما با یک سری ترفند برای افزایش سطح یادگیری خود آشنا شوید و به آنها عمل کنید.
رشد چشمگیر ثبت نام دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای در سال تحصیلی جدید
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: از مهمترین مسائل مبتلا به بازار کار کشور آن است که دانشگاهها در رشتههای گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت میکنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند.
وی افزود: آمارهای موجود نشان از افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است و این موضوع باعث شده تا موضوع مهارتهای آموزی برای فعالیت در بازار کار موسسات آموزش عالی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
صالحی عمران تصریح کرد: در همین راستا در دانشگاه فنی و حرفه ای، با مطالعه بازار کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، همچنین حذف رشتههای منسوخ، بازبینی، بازنگری و بروزرسانی ۸۸ سرفصلهای درسی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و تغییر عناوین رشتههای کارشناسی به مهندسی حرفهای براساس نیاز جامعه و توجه به قانون جامع تربیت فنی و حرفهای و مهارتی، آمار ثبت نام پذیرش دانشجویان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۵ هزار نفر رسیده و رشد چشمگیری داشته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: افزایش فارغ التحصیلان مقاطع متوسطه به دانشگاه فنی و حرفهای در شرایطی اتفاق میافتند که طبق آمارهای منتشر شده سازمان سنجش، اکثر دانشگاهها به دلیل عدم انتخاب رشته داوطلبین رشتههای نظری، با کاهش شدید دانشجو مواجه هستند و این اقبال نشان از امید به دستیابی دانشجویان به حرفه، شغل و کسب درآمد در آینده است. آموزش عالی در حال حاضر سرمایههای اجتماعی خود را از دست داده و این موضوع یکی از اشکالات فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
او افزود: باید یک سری سیاست گذاریهای مناسب تدوین شوند تا برنامه آموزش عالی کشور کاملا با برنامه توسعه و آمایش جامعه همراه باشد؛ چرا که آموزش عالی در خلاء عمل نمیکند و پیامدهای آن مهم است.
صالحی عمران تصریح کرد: متاسفانه مدیران و سیاست گذاران کشور سرگرم برون دادهایی شده اند، برای مثال آمار کمی تعداد فارغ التحصیلان و مقالات را بالامی برند و میگویند که تعداد دانش آموختگان از کارشناسی و ارشد به مقاطع بالاتر رشد دارد، اما هم اکنون در سیاست گذاریهای جهانی روی برون دادها تمرکز نمیشوند.
دولت بودجه کافی برای تامین هزینههای دانشگاهها ندارد
محمد حسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه ریزی دانشگاه برای جشن ویژه نودانشجویان اظهار کرد: به صورت حضوری هیچ برنامهای برای نودانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر نداریم، اما آنها میتوانند مطابق اطلاعیه سایت دانشگاه به شیوه مجازی در تور گردشگری شرکت کنند.
او افزود: سال گذشته در خصوص رضایت دانشجویان از آموزشهای مجازی نظر سنجیهایی کردیم، اما امسال بعد از گذشت چند هفته از شروع سال تحصیلی جدید میزان رضایت آنها را متوجه خواهیم شد.
کریمیان تصریح کرد: دانشگاه امیرکبیر دانشجوی شبانه ندارد، اما از دانشجویان خودگردان شهریه پرداخت میکند و سال گذشته مبلغ آن افزایش نداشته است و امسال هم آئین نامه مخصوص به خود را دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: مگر در دوران کرونا قیمت اجناس کاهش پیدا کرد که ما هم شهریه دانشجویان را کم کنیم؟ بودجه دانشگاه از همین طریق تامین میشود و با توجه به مصوبه افزایش حقوقها به صورت سالانه ما هم مجبور به افزایش شهریهها هستیم.
کریمیان گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی نا به سامان است، اما ما هم باید هزینههای دانشگاه را از طریق دریافت شهریه تامین کنیم و تصور کاهش شهریهها غلط است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: از آن جایی که دولت بودجه کافی برای تامین هزینههای دانشگاهها ندارند؛ بنابراین ما هم مجبور به دریافت شهریه از دانشجویان برای تامین هزینههای خود هستیم.
محمدمهدی اسدی دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل اعتراض دانشجویان خوابگاهی کوی دانشگاه تهران اظهار کرد: دو مسئله خوابگاه و تغذیه برای دانشجویان ما بسیار مهم است.
او افزود: متولی تغذیه دانشجویان ذیل فعالیتهای معاونت دانشجویی دانشگاه تهران تعریف شده است که مشکلات زیادی از آن به چشم میخورد.
اسدی تصریح کرد: کیفیت غذاهای دانشجویان دانشگاه تهران بسیار پایین است و نرخ غذاها رو به بالا، حتی غذاهایی با تاریخ گذشته در اختیار دانشجویان قرار میدهند.
دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران ادامه داد: معاونت غذای دانشجویی دانشگاه تهران حل مشکلات خود را بر عهده وزارت علوم قرار داده و مدعی است که هیچ اختیاری در این زمینه ندارند و باید صندوق رفاه برای قیمت غذای دانشجویی تعیین تکلیف کند. در صورتی که دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر اختیار تعیین تکلیف کردن نرخ جدید غذاهای دانشجویی را دارد.
اسدی با بیان اینکه نرخ غذای دانشجویی دانشگاه تهران ۴۰ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: دانشجویان نسبت به گرانی قیمت غذا چندین بار اعتراض کردند، اما مسئول آن که متولی امور دانشجویی است هیچ واکنش و نظارتی روی حل این قضیه ندارد؛ چرا که مدیریت و نظارت میدانی در قضیه دانشجویان تاثیرگذار بوده و حرف از سلامت دانشجویان است؛ بنابراین باید توجه ویژهای نسبت به این موضوع شود.
دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران گفت: حتی تخم مرغ موجود در سبد صبحانه دانشجویان دانشگاه تهران که حاوی پروتئین و خواص زیادی است، حذف شده و بحث یارانه خوابگاه کوی هم با اینکه تورم بالا رفته، اما افزایش نیافته است. البته قیمت لبنیات هم چند سالی میشود که در کشور افزایش یافته، اما یارانه صبحانه دانشجویان دانشگاه تهران متناسب با قیمت تورم افزایش نیافته است.
اسدی تاکید کرد: طی نامهای به معاونت دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کردیم که کیفیت غذاها کاهش یافته است، اما متولی و مسئول این امر بی توجه نسبت به اعتراض ما روزگار میگذارند و مدعی است که پیمانکار یک نفر بوده و کسی حاضر به بر عهده گرفتن مسئولیت این امر نیست، در صورتی که هر غذای دانشجویی حدود ۲۵ الی ۳۰ تومان است که ۷۰ درصد قیمت آن را دانشجو پرداخت میکند و مابقی بر عهده دانشجوست.
دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران افزود: بخش اصلی بجای تامین بودجه دانشگاه تهران مدیریت برنامههای بودجه است که در این زمینه عملکرد نادرست مدیر کل امور دانشجویی و تغذیه مد نظر است، در واقع ۱۰ سالی میشود که این شخص از فضای دانشجویی دور بوده و هم اکنون در حساسترین قسمت ارتباط با دانشجویان فعال است و نسبت به تمامی موضوعات هم بی اهمیت، بنابراین باید حتما این مسئله بهبود یابد.
آمار قبولی دانشجویان در دانشگاههای کشور+ درصد خالی مانده صندلیها
آخرین آمار پذیرفته شدگان، تعداد قبولی و درصد خالی مانده دانشگاهها طی دو سال گذشته برای آزمون کارشناسی ناپیوسته اعلام شد: در دورههای روزانه دانشگاهها تعداد ۳۵.۲۹ دانشجو پذیرفته شده اند که ظرفیت صندلیها ۵۵۱۰۳ بوده اند و صندلیهای خالی هم با آمار ۲۰۰۷۴ رو به رو بوده اند و درصد خالی صندلیها ۳۶.۴۳ بوده است.
در سال ۹۹ برای دانشگاههای دولتی روزانه تعداد دانشجو ۲۱۱۶۲ پذیرفته شده اند که ظرفیت صندلیها ۵۰۵۷۹ بوده اند و صندلیهای خالی هم با آمار ۲۹۴۱۷ رو به رو بوده اند و درصد خالی صندلیها ۵۸.۱۶ بوده است.
در سال ۱۴۰۰ تعداد پذیرفته شدگان دانشگاههای دولتی ۳۰۱۲۵ بوده که ظرفیت دانشگاهها در این خصوص ۵۶۷۸۹ بوده و صندلیهای خالی ۲۶۶۶۴ تعداد است و درصد خالی صندلیها هم ۴۶.۹۵ بوده است.
در دانشگاههای نوبت دوم یا شبانه در سال ۹۸ آمار ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان ۳۰۲۶۶، ظرفیت ۸۲۶۹ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۲۱۹۹۷ و درصد خالی ۷۲.۶۸ بوده است.
در سال ۹۹ آمار ظرفیت دانشگاههای نوبت دوم برای پذیرش دانشجویان ۲۹۳۸، ظرفیت ۱۷۲۹۸ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۴۳۶۰ و درصد خالی ۸۳.۲ بوده است.
در سال ۱۴۰۰ آمار ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان ۱۸۷۷۷، ظرفیت ۴۸۱۶ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۳۹۶۱ و ۷۴.۳۵ درصد خالی بوده است.
در دانشگاههای غیر انتفاعی در سال ۹۸ آمار ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان ۱۶۹۷۸، ظرفیت ۱۷۱۷۴۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۵۴۷۶۲ و ۹۰.۱۱ درصد خالی بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاههای غیر انتفاعی در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۶۹۹۱، ظرفیت ۱۵۹۷۴۶ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۵۲۷۵۵ و ۹۵.۶۲ درصد خالی بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاههای غیر انتفاعی در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۱۱۲۱۶، ظرفیت ۱۴۴۷۲۵ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۳۳۵۰۹ و درصد خالی ۹۲.۲۵ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی دولتی در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۳۲، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۸۸ و درصد خالی ۷۳.۳۳ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی دولتی در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۲۰، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۰۰ و درصد خالی ۸۳.۳۳ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی دولتی در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۵۸، ظرفیت ۱۲۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۶۲ و درصد خالی ۵۱.۶۷ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی غیر انتفاعی در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۲۲۹، ظرفیت ۴۸۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۲۵۱ و درصد خالی ۵۲.۲۹ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی غیر انتفاعی در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۲۰۵، ظرفیت ۴۸۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۲۷۵ و درصد خالی ۵۷.۲۹ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در مجازی غیر انتفاعی در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۳۴۹، ظرفیت ۵۶۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۲۱۱ و درصد خالی بوده ۳۷.۶۸ است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در شهریه پردازها در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۰، ظرفیت ۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۰ و درصد خالی ۰.۰۰ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها در شهریه پردازها در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۲۱۵، ظرفیت ۲۴۲ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۲۷ و درصد خالی ۱۱.۱۶ بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: آمار ظرفیت دانشگاهها برای ظرفیت مازاد در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۸۰، ظرفیت ۷۸ و درصد خالی مانده دانشگاهها منفی ۲ و درصد خالی منفی ۲. ۵۶ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها برای ظرفیت مازاد در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۰، ظرفیت ۰ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۰ و درصد خالی بوده ۰.۰۰ است و در سال ۱۴۰۰ هم آمار به همین صورت دیده میشود.
آمار ظرفیت دانشگاهها برای پردیس خودگردان در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۹۰، ظرفیت ۸۶ و درصد خالی منفی ۴ مانده دانشگاهها و منفی ۴.۶۵ درصد خالی بوده است و همین آمار در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت رقم صفر دیده میشود.
آمار ظرفیت دانشگاهها برای کل دانشگاهها در سال ۹۸ برای پذیرش دانشجویان ۶۰۷۰۷، ظرفیت ۲۵۷۸۷۳ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۹۷۱۶۶ و درصد خالی ۷۶.۴۵ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها برای کل دانشگاهها در سال ۹۹ برای پذیرش دانشجویان ۳۱۵۳۱، ظرفیت ۲۲۸۴۶۵ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۹۶۹۳۴ و درصد خالی ۸۶.۲۰ بوده است.
آمار ظرفیت دانشگاهها برای کل دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان ۴۷۰۳۶، ظرفیت ۲۲۱۲۹۸ و درصد خالی مانده دانشگاهها ۱۷۴۲۶۲ و درصد خالی ۷۸.۷۵ بوده است.
آمادگی کامل دانشگاه آزاد برای آموزشهای حضوری از ۱۵ آبان
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلال در سامانههای الکترونیکی اظهار کرد: هیچ سامانهای بدون مشکل نمیشود.
او افزود: دانشجویان فقط ظاهر قضیه را میبینند، در واقع برخی از اختلالات سامانهای به علت مشکلات دادهای و بحثهای فنی است.
طهرانچی تصریح کرد: سامانه وادانا موفقترین سیستم آموزشی بوده که حدود ۵۰۰ هزار کلاس در آن به صورت یکپارچه برگزار شده است و امتحانات هم حدود ۳۰۰ هزار عدد بوده است که در مجموع ۶ میلیون کلاس را تجربه کردیم و با این زیر ساختی که در کشور وجود دارد نمره قبولی به دانشجویان میدهیم، اما نمره بالا هنوز کار دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمادگی دانشگاه برای آموزشهای حضوری گفت: بازگشایی حضوری به دو عامل بیرونی و داخلی بستگی دارد. عامل بیرونی یعنی اینکه دانشجویان دو دز واکسن را تزریق کنند تا محیطی فاقد از ویروس کرونا برای آنها مهیا شود.
طهرانچی اضافه کرد: از لحاظ عوامل داخلی امسال آمادگی کامل آموزشهای حضوری را از ۶ ماه گذشته داشته ایم و تمامی رستوران ها، خوابگاهها و حضور دانشجویان در دانشگاه را با اتخاذ برنامه ریزیهای مناسب کامل کرده ایم.
او ادامه داد: برنامه دانشگاه آزاد اسلامی به اینصورت است تا طبق روال اعلام شده کاملا آماده پذیرش حضوری دانشجویان در دانشگاه باشیم، همچنین بی صبرانه منتظر حضور آنها هستیم؛ چرا که دانشگاه با حضور دانشجو معنا پیدا میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم مطابق اعلام وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا؛ بازگشایی حضوری دانشگاهها از ۱۵ آبان برای دانشجویان کارشناسی و از همین روزها برای دانشجویان کارشناسی ارشد را محقق کنیم.
طهرانچی گفت: حدود یک سال و نیمی است که دانشجویان به صورت حضوری در محیط دانشگاه نبوده اند و هم اکنون آمادگی کامل را برای حضور آنها در دانشگاهها داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از لحاظ درونی برای ۱۵ آبان در حال آمادگی ورود تمامی دانشجویان به دانشگاه هستیم، ضمن اینکه منتظر شیوه نامههای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا هم برای این امر هستیم تا سلامت دانشجویان به خطر نیفتد.
رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر عملکرد خود را شفاف سازی کند/ تبلیغ شرکت نوشابه وسط حیاط دانشگاه
روح الله عتیقی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل اعتراضات وی در روز آئین تکریم و معارفه رئیس سابق و فعلی دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: اعتراض اصلی ما به این علت بود که چرا مسئولان بعد از اتمام مدیریت خود حاضر به پاسخگویی نیستند؟
او افزود: جزو اصول مردم سالاری دین داری اسلامی مسئولان باید بعد از اتمام وظایف و مدیریت خود بازخواست شوند؛ بنابراین معتمدی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید تمام کارهای خود را در طی مدیریتش بازگو کند و تمام جزئیات را توضیح دهد و بعد از آن اقدام به شفاف سازی کند.
عتیقی تصریح کرد: اگر سابق رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طول دوران مدیریتش خطایی کرده بعد از پاسخگویی باید محاکمه و تنبیه شود یا به پرداخت غرامت یا خسارت بپردازد.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در بیانیههای مختلف انجمن طی یک سال اخیر اشاره کرده ایم که رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر یعنی آقای معتمدی باید در مقابل موضوعات گوناگونی مانند: شفافیت مالی قراردادها، جذب هیئت علمی ها، تامین مالی دانشگاه از طریق تبلیغات و ... پاسخگو باشد. همچنین تبلیغ شرکت دلستر و نوشابه هم در محیط و حیاط دانشگاه موضوعی بوده که ایشان باید در خصوص آن پاسخگو باشند.
عتیقی گفت: معتمدی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید تمام فعالیتهای غیر قانونی خود را در محضر دانشگاهیان، مردم، دانشجویان و ... شفاف سازی کند.
انتهای پیام/