برخی از دانشجویان با ساعت‌ها مطالعه به حد مطلوبی نمی رسند که در اینصورت با رعایت برخی از ترفند‌ها می‌توان آن‌ها را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر اوقات دانش آموزان و دانشجویان با اینکه ساعت های طولانی مطالعه می کنند، اما شاید نتوانند تعداد ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید و میزان مطالعه‌های قبلی مورد انتظار آن‌ها نیست و همین عامل باعث افزایش سطح استرس و نگرانی محصلان خواهد شد.

برخی از عوامل مانند: نداشتن برنامه ریزی مناسب باعث کاهش ساعات مطالعه می شوند، تفریط و افراط، درگیری موضوعات حاشیه ای، افکار منفی و استرس زا، گوشی، موبایل، اینترنت که به عنوان دشمنان وقت شناخته می شوند باعث کاهش ساعات مطالعه خواهند شد. 

نداشتن برنامه ریزی مناسب

برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن هیچ برنامه ریزی ندارند و صبح ها که از خواب بیدار می شوند تازه تصمیم به مطالعه دروس می گیرند. در این حالت به دلیل سردرگمی و نداشتن نظم، ساعات زیادی را هدر خواهند داد. 

تفریط و افراط

بیشتر متقاضیان یا دانش آموزان و دانشجویان حتی با نمره‌های بالا دچار مشکل افراط و تفریط یا (کامل گرایی) خواهند شد. به عنوان مثال یک داوطلب تصمیم می‌گیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت پنج صبح شروع کند و تا آخر شب مطالعه داشته باشد. اما فردای آن روز وقتی از خواب دیرتر بلند می شوند تصمیم می گیرد که تمام آن روز را از مطالعه بپرهیزد و فردای خود را به انجام تکلیف روز قبل سوق دهد. 

درگیری با مسائل حاشیه‌ای

برخی دانش آموزان یا دانشجویان گاهی اوقات به میزانی خود را با مسائل حواشی درگیر می کنند که اصل موضوع یعنی کنکور و موفقیت را به صورت کلی فراموش خواهند کرد؛ بنابراین باید این نکته را به یاد داشته باشید که مشاوران و کلاس های آموزشی تنها وسیله ای برای رسیدن شما به اهدافتان هستند. 

افکار مخرب و استرس‌های بی مورد

برخی از دانش آموزان در زمان مطالعه به صورت مدام به این موضوع فکر می‌کنند که دو ماه دیگر باید چه چیز‌هایی را خوانده باشند، یا سر جلسه کنکور قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در انتظار آنهاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند.

دشمنان وقت

جالب است بدانید که دشمنان وقت برای تمامی داوطلبان کنکور و یا دانش آموزان و دانشجویان شامل: گوشی موبایل، تلویزیون، اینترنت و ... هستند که این مشکل را نه تنها دانش آموزان بلکه افراد دیگر نیز دارند و زمان زیادی را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون خواهند کرد و همین امر باعث می شود تا آن ها به صورت کلی از تکالیف همان روز جا بمانند.

گفتنی است که افزایش تدریجی مطالعه، شناسایی زمان‌های خالی در برنامه ریزی، اجرایی کردن برنامه در اولین فرصت باعث افزایش ساعات مطالعه خواهند شد. این نکته را به یاد داشته باشید که باید ساعات مطالعه خود را به صورت تدریجی و با شیب ملایم افزایش دهید. به عنوان مثال اگر روزانه  تنها پنج  ساعت مطالعه دارید، نباید به هیچ عنوان آن را یکباره به ۷ الی ۸ ساعت برسانید.

اجرایی کردن برنامه در اولین فرصت

یکی از مهم تری معضلات داوطلبان در طول درس خواندن این است که به صورت مداوم آن را به تاخیر می اندازند و خود را سرگرم چیز‌های بیهوده و حاشیه ای می‌کنند. برای مثال بعد از مصرف ناهار دیگر به سراغ مطالعه نمی‌روند و می‌گویند که وقت زیاد است، در صورتی که برای افزایش ساعات مطالعه باید بازی گوشی را کنار بگذارید و در اولین فرصت مطالعه دروس را در اولویت خود قرار دهید. 

انتهای پیام/

برچسب ها: مطالعه ، برنامه ریزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار