در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

رابطه کارگر با کارفرما از نظر اسلام/ کارگر نباید دستمزد نامتعارف داشته باشد

مظاهری گفت: بر اساس قوانین اسلام نباید بگذاریم که شخص الی الابد کارگر باقی بماند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیامبر اسلام فردی را که به کار مشغول باشد، مجاهد در راه خدا دانسته و اسلام همه انسان‌ها را به کار و تلاش سفارش و کارگر را بسیار محترم شمرده است. قرآن در این باره می‌فرماید او آن خدایی است که زمین را برای شما آرام و هموار قرار داد، پس شما در پستی و بلندی‌های آن حرکت کنید و با انجام کار و تلاش، روزی به دست آوردید.

از نظر اسلام، کارگر و کارفرما دارای وظایفی مهمی هستند که در هنگام انعقاد قرارداد باید به آن نکات برای جلوگیری از مشکلات رعایت شود.

اگر موارد فوق در روابط کاری که از نظر اسلام حائز اهمیت است رعایت شود، باعث به وجود آمدن گشایش‌هایی مانند جلوگیری از فقر و مضرات در جامعه، باعث رشد استعداد‌ها و در نتیجه اکتشافات و اختراعات می‌شود، وقتی کار با نیت الهی همراه باشد، جنبه عبادی پیدا کرده و به غیر از دریافت مزد مادی، برای انسان حس آرامش را رقم می‌رند و او خود را لایق اجر الهی می‌داند.

حبیب مظاهری مدرس گروه معارف دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مقام کارگر، اصل کارگری، رابطه کارگر با کارفرما و بالعکس اظهار کرد: وقتی پیامبر اکرم از جنگ تبوک برمی‌گشتند، پیرمردی بنام سعد انصاری به استقبال پیامبر می‌آید، و وقتی حضرت محمد دست سعد را می‌گیرد، متوجه خشکی و پینه‌های دست سعد می‌شود پیامبر از او سوال پرسید که چرا دستت چنین شده، و سعد پاسخ داد که من با بیل و طناب کار می‌کنم و زندگی خودم، همسرم و فرزندانم را از این طریق بدست می‌آورم بر اساس روایات پیامبر خم شد و دست سعد را بوسید. پیامبر فرمود این دست هیچگاه به آتش دوزخ نخواهد رسید.

وی ادامه داد: در این قضیه چند نکته قبال برداشت است که شامل مقام کارگر، مقام کسب روزی حلال، نکته بعد اینکه انسان برای روزی خود به کسی متکی نباشد، کارگر یک نیروی تولید کننده و فردی است که گره از مشکلات جامعه را باز می‌کند.

مظاهری افزود: این موضوع نشان دهنده جایگاه کار و کارگری در شریعت مقدس اسلام است اکثر انبیا و ائمه ما کار می‌کردند، بنابراین کار کردن علاوه بر اینکه جنبه اجتماعی و شغلی دارد، از جنبه عبادی هم دارا است پیامبر اسلام فرمود که کار کردن با تامین آسایش فرزندان، همسر و کسب روزی حلال عبادت است در روایت داریم که اگر کارگری با اعضای بدن خسته به خواب رود، مانند کسی است که تا صبح مشغول عبادت بوده و همه این مسائل نشان می‌دهد نوع نگاه اسلام به اینگونه افراد بسیار متفاوت و ویژه است.

اسلام از انسان تنبل و بیکار متنفر است

این استاد دانشگاه گفت: در روایتی داریم که اسلام از انسان تنبل و بیکار متنفر است و در واقع اسلام به همان اندازه که ارج و قرب برای کارگران قائل می‌شود، از افراد بیکار بیزار و متنفر است این اصل کار کارگری به شمار می‌آید که سیره انبیا بوده، برای مثال امام کاظم (ع) در زمین کشاورزی خودش مشغول به کار بوده، امیرالمومنین (ع) حفر چاه و کاشت نخل انجام می‌داده و آن‌ها را وقف یا اهداء می‌کردند که چاه‌های امام علی (ع) همچنان موجود است.

تاکید اسلام به موضوع کارفرما نسبت به دیگر ادیان

وی در خصوص رویکرد اسلام نسبت به کارفرما بیان کرد: در اسلام نسبت به دیگر ادیان به موضوع کارفرما خیلی تاکید شده و اساس احکام‌های الهی که بر مسلمانان نازل، حلال یا حرام شده، کرامت انسانی است. در بحث کارگری و کارفرمایی، عناوینی در مضاربه داریم، مضاربه به این معنا که کارفرما با پرداخت پولی، شخصی را اجیر و طبق توافقی که طرفین می‌کنند، کارگر برای او کار انجام می‌دهد.

مظاهری ادامه داد: پیامبر خدا قبل از بعثت که به چوپانی مشغول بود، کار او با مضاربه انجام می‌شد و این نشان از اهمیت مضاربه و حفظ کرامت افراد است. پیامبر اکرم اموالی را از حضرت خدیجه کبری سلام الله علی‌ها گرفت و با آن‌ها کار کرد سپس سود را طبق قرارداد تقسیم کردند که به همین ترتیب کرامت رسول خدا حفظ و اموال حضرت خدیجه در مسیر توسعه جامعه به گردش در می‌آمد.

تشریح مضاربه و امضاء این حکم توسط خداوند به چه علت است؟

این استاد افزود: تشریح مضاربه و امضاء این حکم توسط خداوند متعال، برای حفظ کرامت انسان‌ها بوده است همه این مسائل بابت این است که اسلام نسبت به جریان انداختن کار بسیار شویق می‌کند. نکته مهم در راه‌اندازی کار و تاکید اسلام بر کارفرما اینکه، رفتار با کارگر و آن شخصی که قرار است با اموال شما کار کند بر مبنای عدالت و رفتار کریمانه باشد. رفتار کریمانه به این معنا که مثلا یک کارگر نباید استثنا و دستمزد نامتعارف داشته باشد. اسلام می‌خواهد که آن شخص فقیر با اموالی که در اختیار اوست، ترقی پیدا کند تا بصورت زنجیروار، آن‌ها هم در آینده بتوانند به دیگران کمک کنند.

بیمه کارگران یکی از رفتارهای کریمانه از سوی کارفرما

وی درباره رفتار کریمانه با کارگر گفت: بر اساس قوانین اسلام نباید بگذاریم که شخص الی الابد کارگر باقی بماند، یکی از رفتار‌های کریمانه کارفرما نسبت به کارگر اینکه، آن‌ها کارگران خود را بیمه کنند. امیرالمومنین (ع) دید که شخصی حدود ۶۰ یا ۷۰ ساله نصرانی در حکومت اسلامی مشغول گدایی کردن است و پس از اینکه متوجه شد این شخص در جوانی برای دیگران کار می‌کرده، اما حال که ناتوان شده، چیزی به او نمی‌دهند، دستور داد که از بیت‌المال او را تامین کنند.

مظاهری ادامه داد: نکته بعدی در خصوص رفتار کریمانه اینکه، کارگران را در سود کار‌ها و کارخانه‌ها شریک کنید. اگر کارفرما این عدالت را در قرارداد رعایت و منابع زیستی و شغلی را به صورت عادلانه توزیع کند، کارگران هم به تناسب رشد کارخانه‌ها و رشد اموال کارفرما‌ها و مدیران رشد و ترقی می‌کنند.

کارگران باید حق کارفرما‌ها را رعایت کنند

این استاد دانشگاه درمورد حق کارگر نسبت به کارفرما بیان کرد: قطعا کارگران باید حق کارفرما‌ها را نگهدارند و نباید رفتار‌ها یکطرفه باشد. کارگر‌ها باید به عنوان نیروی متعهد کار کنند و نباید کم کاری انجام دهند. پایمال کردن اموال کارفرماها، گناهی نابخشودنی است مثلا وقتی کسی که زمینه اقتصادی افراد را فراهم کند سپس فرد مشغول به کار اموال کارفرما را از بین ببرد، از لحاظ اسلام گناه و منع شده است.

حضرت یوسف چگونه کارفرمای مصر شد؟

وی درخصوص رابطه کارگر و کارفرما از نظر قرآن کریم گفت: داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، پس از اینکه خواب پادشاه را تعبیر می‌کند، حضرت یوسف اشاره می‌کند که هفت سال پر بارش و هفت سال قحطی شدید در پیش داریم. عمق این داستان نمایان کننده این است که حضرت یوسف به عنوان کارفرما و کارگذار کشور مصر انتخاب و به همراه کارگران توانست مردم کشور را نجات دهد.

مظاهری درباره نکات کلید داستان حضرت یوسف اظهار کرد: حضرت یوسف تخصص کار را داشت بنابراین اولین نکته‌ای که کارفرما‌ها باید رعایت کنند، داشتن تخصص حوزه‌ای است که مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند. حضرت یوسف خودش را وزیر خزانه‌داری حکومت قرار داد و اعلام کرد من میتوانم با این تخصصم، کشور را اداره کنم به این معنا که حضرت یوسف نسبت به کار خود تعهد داد و هیچ کم و کاستی و در هیچ کاری فروگذار نکرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با رفتار صمیمانه و درستی که حضرت یوسف داشت، رابطه بین کارفرما و کارگر بسیار زیبا شکل گرفت. مورد بعدی بحث امانت‌داری است. در سرزمین مصر هم مردم نسبت به کارفرما امانت دار بودند و هم حضرت یوسف به عنوان کارفرما به کارگران امانت بود. حضرت یوسف به عنوان کارفرما و کارگران او به فکر دزد و اختلاس نبودند. وقتی جریانی یکدست می‌شود، هیچگاه جامعه دچار انواع مشکلات مانند، تبعیض طبقاتی نخواهد شد.

وی افزود: همه مشکلات این حوزه زمانی رخ می‌دهد که میان کارگر و کارفرما اختلاف ایجاد می‌شود و در راستای آن تعهد، امانت‌داری و تخصص از بین می‌رود. یکی از داستان‌های دیگری که در خصوص کارگر و کارفرما وجود دارد، دختر شُعیب به پدرش پیشنهاد داد که حضرت موسی (ع) قوی و امین است. این دو کلمه خیلی مهم است و در قرآن کریم این دو چیز برای استخدام کارگر را حائز اهمیت دانسته است.


مظاهری گفت: باید به سمتی برویم که کار‌ها را به افراد صاحب خودش بسپاریم. داستان‌های قرآن کریم و زندگی پیامبران و ائمه برای این است که ما بتوانیم جامعه خود را با همین آیات و روایات ادراه کنیم. نقش بانک‌ها و قرض الحسنه بدون ربا بسیار حیاتی برای چرخ اقتصادی و امنیت شغلی مردم جامعه است.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
ای کاش یک نفر پیدا میشد و توضیح میداد این داستان قراردادی و پیمانی و ... یعنی چی؟ چرا باید مردم همش ترس اینو داشته باشن که ایا استخدام رسمی میشن یا خیر؟ چرا دونفر که کار یکسانی انجام میدن ولی یکیشون که رسمی شده باید دوبرابر کسی که قراردادی هستش حقوق بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
علاوه بر دعای توسل دعای مجیر نیز بخوانید و تبلیغ شود یعنی مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه تبلیغ شود از اکنون اگر مقید باشید به تبلیغات اسلامی ناب 10 سال آینده خوشحال خواهید شد از این که پاداش تبلیغات اسلامی در پرونده اعمال شما است این مهم است که هر بنده ای دعای مجیر و دعای توسل میخواند یادتان باشد و ابزار تبلیغات شما نجات دهنده است.
و دعای کمیل و دعای ندبه يادتان باشد.
شما بلد هستید که ثواب دعای توسل خیلی خوب است.
صالحات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
کارگر نباید دستمزد نامتعارف داشته باشد :((((( این تیتر شما یعنی حمایت از کارفرما وگرنه شما بگرد ببین کدوم کارگر راضی پیدا میکنید با شرایط الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
ما پونزده سال تو بانک قوامین به عنوان نیروی شرکتی خدماتی کار کردیم و حالا که با بانک سپه ادغام شده دوباره ما رو شرکتی نگه داشتن. تورو خدا این طرح ساماندهی نیروهای شرکتی رو زودتر تصویب کنید و ما نیروهای شرکتی رو از این برده داری نجات بدید. این تبدیل وضعیت رو انجام بدید پونصد هزار نفر تا عمر دارم دعاتون میکنن. تبدیل وضعیت پنج هزار و پونصد نفر نیروی شرکتی خدماتی بانک های ادغامی در ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
آقای رئیسی. آقای قالیباف. آقای گودرزی واسماعیلی و .....تورو خدا طرح ساماندهی نیروهای شرکتی رو تصویب کنید و مارو از این برده داری تو بانک ها و سایر نهادهای دولتی نجات بدید. تبدیل وضعیت پنج هزار و پونصد نفر نیروی شرکتی خدماتی بانک های ادغامی در بانک سپه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
الف
۱۰:۱۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
ولی مسئولین باید حقوق نجومی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
کارگران باید حق کارفرما‌ها را رعایت کنند
این درسته
Iran (Islamic Republic of)
مهدی محمدی
۰۷:۵۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
کجا حق کارگر را درست میدن من الان تو یه شرکت راهسازی در اصفهان محمدیان هستم سه ماه است حقوق ندادن با این گرونی تورم به کی بگیم کی از کارگر راننده حمایت می‌کنه فقط دروغ شعار شرکت بزرگی تا میگیم پول میکنند پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
از دین اسلام فقط شعار دادن را بلد شدیم در مقام عمل صفر هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۲:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کارمند سه برابر حقوق بگیر ه کارگر یک برابر !حالا اگر کارگر سه برابر بگیره کارمند یک برابر؟ واقعا مسخره است بایک حقوق اداره کار کرایه خانه نمیشه بدی دلخوش به چی باشیم ما اصلا یک برابربدین قیمت ها رو ثابت نگه دارین حداقل بعد از صد سال پس انداز بشه خانه خرید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۵۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فعلا چهار ماه کارگران برای رسیدن به حقوقشان تلاش کردند اما دریغ که مسولین حمایت کنند
و با شرایط نه چندان خوب مجبور به کار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
من پنچ سال قبل برای شرکت تهران جنوب در خطوط گاز سراسری کار کردم هنوز حقم را نگرفتم به کار فرما مراجع کردم میگه برو به هرمقامی دلت میخواهد شکایت کو من هم نه از لحاظ مالی توان شکایت را ندارم پس باید چه گلی بگیریم سرمان آیا این درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
سلام رفیق. من همه ی حرفت رو قبول دارم ولی این که میگه توانایی مالی ندارم رو قبول ندارن
کلا از زمان تشکیل پرونده تو اداره کار تا اجرا توسط دادگاه حدود صد هزادتومن آب میخوره البته حدود 1 سال طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
منم مثل شما. کارفرما سعی کر از اول قرار دادهارو دو پهلو بنویسه. هیچ برگه ای از حجم و مدت زمان همکاری هم بهم ندادند. اخرشم به بهانه های واهی قراداد فسخ کردند. واقعا من که به نان شب محتاج هستم چگونه برم پی دادگاه؟ اخرشم شاید نتیجه بگیرم شاید هم نگیرم. البته که کارفرما از بابت حیله و دعاوی از من صد مرتبه قوی تره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این همه از پیامبر و اسلام و خدا گفتی که بگی کارگر حقوق نا متعارف دریافت نکنه؟ کدوک کارگری داره نا متعارف دریافت میکته؟ بهتر نبود بگی حقوق کارگر باید متناسب با شرایط معیشتی جامعه باشه.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
حقوق بگیرهای نجومی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کی گفته کارگر دستمزذ نامتعارف داره؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۳:۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام مسئولین کشورقبل ازشروع کارشون دوره قوانین مربوط به مسئولیتشو ن ودوره قوانین اسلامی راآموزش ببینند تابعداز 40سال دولت ومجلس ومدیران ضعیف تروناکارآمدازقبلی ها نباشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مسئول سلبریتی وفوتبالیست که کارمفید انجام نمی دهند لایق دستمزدهای نجومی هستند بقیه که کارمفید دارند باید گرسنگی بکشند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
عجب خبرهایی صادر میشود، فعلا که سالهای سال است کارفرما حقوق نامتعارف میدهد و ظلم میکند ، چه کسی جلوی این ظلم را خواهد گرفت!!!؟؟؟ ما به رئیسی رای دادیم که حق و ناحق را جدا کند ولی بعد چند ماه هنوز حرفی از حقوق کارگر که گفته بود بر اساس تورم افزایش خواهد داشت عمل نکرده است و کارگران با بدترین شرایط زندگی میکنند، بنده ۳۸ سال دارن سه ماه است حقوق نگرفته ام و مستأجرم و دوتاهم اولاد دارم و همه میدانیم که کارفرما اموال بسیاری دارد ولی ظلم میکند و حقوق کارگران را پرداخت نمی کند این چه اسلامی است که کسی حرفی کسی را نمی‌شنود!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۱۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
کارفرما اگه سه ماهه حقوق نمیده اگه فعلا نداره باهاش تا حدی مدارا کن نمی تونی بیرون بیا ، اگه داره شکایت کن از اخراج نترس ، برای آدم کاری کار همیشه هست ، اسلام میگه مدارا کن اما حق تو بگیر ، تنبلی و ناتوانی خودمان در پیدا کردن کار و روزی به اسلام وصل نکنیم بدعهدی بعضی کارفرماها و بعضی مسوولین ظاهر متدین نباید ما را به اصل دین بدبین کنه ، علی (ع) هم لباس خلافت پوشید و عمر هم ، و هر دو ادعای مسلمانی داشتن اما آیا هردو یکجور بودن ؟
Iran (Islamic Republic of)
یک جوان ناامید
۱۲:۴۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ما که حقمون داره خورده میشه و کاری از دستمون برنمیاد ی کارمند دولتی نصف نصف یک کارگر تلاش نمیکنه چند برابر کارگر حقوق و مزایا داره خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
این چی میگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
راست میگه حقوق ۳تومنی خیلی نامتعارف ..اصلا نمیدونیم باهاش چکار کنیم اخر ماهم ۲۹۰۰تومن اصافه میاد حیفه اینهمه پول از جیب کار فرما بره...خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بعد از 40 سال، اسلامی بودن اساسی ترین و مشخصترین مسائل هنوز در حال بررسیه.
کشور ما اسلامیه و نه جمهوری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
رابطه کارگر با کارفرما از نظر اسلام من درآوردی / کارگر نباید دستمزد نامتعارف داشته باشد زیرا دستمزد نامتعارف فقط حق مسؤلین نظام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کاری کردید که جوانها انقدر از اسلام دور شدند و متنفر که هیچ وقت درست شدنی نخواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه کسی که بنای پیمانکاری رو گذاشت و ظلم به کارگر شروع شد مردم خودشون میدونن کیه ... اونهایی که پیمانکاری هستن امنیت شغلی ندارن حقوقشون کمه و همون رو هم به زور چند ماه یه بار میدن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ازاسلامتون نگید که خیلی به نام اسلام فساد کردید ودین ومذهب رابازیچه اهداف وامیال خود کردید!؟!؟
حضرت علی ع فرمود، تاعرق کارگر خشک نشده، دستمزدش
را بدهید!؟ ولی کارفرمای مسلمان شما، حقوق کارگر وکارمندانش راچند ماه بعد میدهد!؟! یعنی،از سود حقوق هایی که بلوکه کرده، حقوق می دهد!؟!!!!! ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اسلام رو در گفته های شما می شنویم. آیا اسلام در عمل هم پیاده می شود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اسلام به ذات خود ندارد عیبی - هر عیب که هست از مسلمانی ماست.
کارگر بنده خدا که میدونه به حق خودش نرسیده، این حرفها رو باید تو گوش مسئولین فرو کرد که خودشون رو زدن به خواب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خوبه که دین رسمی گشورمون اینا رو میگه اگه نمیگفت چیکار میکردن اینجا کارگر بی ارزش ترین بی فایده ترین ها اند هر کس هرجوری میخواهد با کارگر برخورد میکند قوانین تا جایی که میشود به نفع کارفرماست تمام پول بدست انده جز پچیزی برای کارفرماست در کل پدرم همیشه اینو میگفت که هر کس کمتر کار کند در این کشور پیروز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اوف بر مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
نصیروند گرمی
۰۹:۰۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام.اینجانب حدود سه سال روزانه دوازده ساعت در مرکز خودکفایی شهیدکریمی بعنوان مونتاژکار و کارشناس فنی سلاح سخت کارگری میکردم،در اواخر سال93در جواب نامه کتبی ما از ستادکل سپاه پاسداران طبق جلسه و کمسیونی توسط مسئول هماهنگ کننده کل سپاه پاسداران نامه ای جهت تبدیل عضویت به کارمندی به شماره8648-30/40/10 به گزینش استان تبریز زده شد که متاسفانه مسئولین تنگ نظر که روی دیدن پیشرفت اینجانب را نداشتند بیکارم کردند،اینجانب با سابقه سه سال کار سخت کارگری در خودکفایی شهیدکریمی سپاه تبریز و مونتاژ هزاران سلاح سبک،بیش از هشت هزار قبضه، به اندازه سلاح سبک مورد نیاز دو لشگر ماحصل ان تقویت امنیت کشور میباشد،بیست سال سابقه بسیج،بیش از شش سال سابقه شورای مساجد و فعالیت در گردان بیت المقدس سابق و..،فوق لیسانس و فرزند ایثارگر بوده و دو سال سابقه خدمت سربازی برای کشورم هم اکنون سالهاست بیکارم و خسارات فراوان مادی و معنوی دیده‌ایم
صادقانه برای امنیت مملکت زحمت کشیده ام اکنون نه درامدی دارم نه خودرویی نه خانه ای،آیا نیروی قراردادی زندگی ندارد،آیا این است اسلام ناب محمدی،آیا شایستگی اینجانب و سایر همکارانم چیزی جز دریافت مدال افتخار کشوری و کارمندی نبود،پس چگونه به افرادیکه در قلب راکتور صلح آمیز هسته ای سیمان ریختند و سالن تحیقاتش را با خاک پر و صدههاسانتریفیوژ را پلمپ مدال افتخار دادید،از مسئولین مربوطه خواستار احیای حقوق و جبران خسارات مادی و معنوی هستیم.م.نصیروندگرمی.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۰:۰۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام.قطعا اجرت با خداست و مسئولین اگر رسیدگی نکنند در محضر خداوند عالم روسیاه خواهند بود.زحماتی که شما پشت جبهه برای این اب و خاک ایران اسلامی کشیدید قابل تقدیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
برای تو ومردم خود خیلی متأسفم کا درکسور ثروتمندی زندگی می کنیم که منابع ومردم آن دست افراد نااهل وزور گو وفاسد ومستبدو... افتاده!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خدا رو شکر که نظر دین اسلام رو فهمیدیم . پس با این اوضاع کارگرها ثابت شد در نظام اسلامی ایران مسئول مسلمان وجود ندارد و مسئولین در دین شیطان هستن نه اسلام
Iran (Islamic Republic of)
بهنود
۰۹:۵۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
حقا که حرفت درست هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تو ادارات دولتی دزدی زیاده همه رئیسا فقط به فکر جیب خودشونن که پر شه،رئیسی خبر نداری چی می گذره تو ادارات،فساد زیاده،از همه نوعش،دزدی زیاده،ما کارگرا می بینیم اما دستمون به جایی بند نیست،خسته ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
وای به حال مسئولین با این اداره کردنشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دولت محترم،دست دزدی که حق کارگر رو می خوره قطع کن وگرنه تو هم شریک جرمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
رابطه کارگر و کارفرما تو ایران که ارزان ترین کارگرا هستند رابطه ظالم (کارفرما)و مظلومه (کارگر) تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
آقای رئیسی بهت رای دادیم به دادمون برسی پس کی یه کاری برای کارگر بدبخت می کنی؟؟؟وقت مرد رفت اون دنیا،کارگر گشنست ،نداره بخوره ،نداره بپوشه،به خدا فکر می کردیم تو یه کاری برا ما انجام می دی که الان ازت دلسرد شدیم،هیچکککککیی به فکر ما نیست مردیم پوسیدیم کسی کاری نکردبه والله باید تو اون دنیا جواب پس بدی ،تو مسئولی کاری نکردی برای ما ،حق کارگر مظلوم که جون می کنه ندادی جوابشو اون دنیا باید بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فعلا هنوز پس مانده های دولت قبلی توی پست های خودشون هستن و دارن کار خودشون رو میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ناشناس 9.04 پس ما رای دادیم برا چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فقط بهانه میاری کاربر ۹:۰۴
Iran (Islamic Republic of)
صالح میرزایی
۰۸:۴۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
چ جالب همین امام علی نگفته قبل خشک شدن عرق کارگر حقشا بدید نه شش ماه بعد
والا نوبره دولت ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بابا مدیر نباید دستمزد نامتعارف داشته باشه نه کارگر بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کارگر۴تومن می گیره کارمند ورئیس نشستن اضافه کاریشون اندازه حقوق کارگره،دیدم که می گم،به ما که می رسه ۳۰۰ می زارن کف دستمون می گن اینم اضافه کاریت،جای چند نفر تو اداره کار می کنیم،حقوق درستی هم نداریم که یه چی بگیریم بخوریم از لاغری مردیم ،خدا نگذره از باعث وبانی این همه گرفتاری که برای کارگر درست کردن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کارگر نباید دستمزد نامتعارف داشته باشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مطالب خوبه
اما در بحث اجرایی صفر 0
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
آره پس قصه اینه که گشنه باشن ملت تا مطیع باشن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
یه قصه ای هست که میگن کارگر مثل خر ازش کاربکش،ولی نون وآبش رو زیاد نکن که جفتک میندازه،مسلولین عزیز هم همینو پیشه کارشون کردن،مردم رو اینقدر در تنگنا وفشار می زارن که یه وقت از سیری فکر دیگه ای نکنن وفقط دنبال شکم گشنشون جون بکنن،این مملکت داری اسلامی نیست
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۸:۳۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
یکی از بزرگترین ظلم‌هایی می‌شود همین نیروهای شرکتی هستند، 20 سال سابقه کار در یک شرکت صد در صد دولتی دارم، تو ی اتاق دوتا همکارهستیم یکی رسمی و یکی شرکتی، هردو یک کار انجام میدم، منتها نیروی رسمی بالای 12 میلیون حقوق میگیره، و من شرکتی حقوق اداره کاری، 20 سال از عمرم برای چندرغاز گذاشتم، توی سال اول استخدام که حتی پیمانکار مربوطه بیمه ام رو رد نکرد، این حق کشی تا کی؟ در دوره قبل ریاست جمهوری فقط با ی تعدادی که پارتی داشتن قرار داد بستن، الانم که طرحی آماده فقط شامل خانواده محترم شهدا میشه و ما یک‌نفر همکار داریم با نه سال سابقه(حراست فیزیکی) شامل شد، عجب عدالتی، لعنت بر کسی که طرح پیمانکاری رو داد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۲۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
طرح تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری شرکتی وحجمی چیشد ؟ این رو اجرا کنید خودش مشکلات خیلیها رو حل میکنه و همه دعا گو باعث بانی اون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اگه به این مطالب اعتقاد دارید پس چرا اجرا نمیشه به صورت جدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
طبق این مطالب اگه پیش بره رابطه کارگر و کارفرما، دنیا گلستون میشه
یعنی واقعا مسئولین ما ضعف زیاد دارن
در زمان حضرت یوسف با اون همه امکانات کم چنین مملکتی ساختن اما ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
من نمیفهمم چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
چه جالب
تا حالا به داستان حضرت یوسف با این نگاه بهش نپرداخته بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کارگر دستمزد نامتعارف نداره
بلکه مدیران و کارفرماها چنین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
مطالب خوبی گفته شده اما گوش شنوا وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
وقتی دید ما نسبت به کار کارفرما و کارگر درست نباشه وقتی کار فرما خودش زیر بار و فشار اقتصادی داره له میشه اون باید چیکار کنه خب نتیجه اش میشه تعطیلی کارگاه و بیکاری کارگر

حالا هی بشینیم پشت میز حرف بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۳۶ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کار را کارگر انجام می دهد ومنافعش در جیب سرمایه دار و دلال است!......
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام ،

اسلام دین تعادل و متعادل بودن است و همین را اسلام گویند ،
یعنی تسلیم بودن و سلام گفتن و همراه بودن با قضا و قدر الهی ،

حتی در مورد نماز داریم :
و لا تجهر بصلاتک و لا تخافت بها و ابتغ بین ذلک سبیلا ،

پس کار ، کارفرما و کارگر زمانی دارای ارزش است که نقش خود را به عنوان یک انسان داشته باشد در غیر این صورت شغل کاذب است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
حیف اسلام که شما مسئول هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
عجب! مصادره دستورات اسلام؟
-
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
در حالی که خط فقر 10 میلیون و شاید بالاتر باشد چرا کف حقوق کارگر به 3و نیم میلیون تومان هم نمی رسد ؟ این بهره کشی ظالمانه نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
من یک و دویست میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تاکی شرکتی تاکی بی عدالتی.
Iran (Islamic Republic of)
محمد غیاثی
۰۸:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بعضی‌ها دم از اسلام میزنن و حق کارگر را میخورند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
وجدانا کیف کردید از این پاچخواری که تو پیام قبلی کردم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
الان تقریبا 42 ساله کارگران و مستضعفین و پا برهنه ها وضع معیشتی اشان خیلی بهتر شده و تقریبا در رفاهن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خیلی خوب شده!!! ولی نمی دونم چرا هرچقدر کار میکنیم(روزی بالای 12 ساعت) باز نمی تونیم ازدواج کنیم خونه دار بشیم ماشین بخریم زندگی کنیم و... فقط کار می کنیم تا زنده بمونیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بنام اسلام // حق کارگر را بدید // با این خصوصی سازیتون
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۳۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اقای مظاهری عزیز شما که هی اسلام اسلام میکنید// من خیلی ها را میشناسم که جز حرف مفت زدن هیچکاری نمیکنن و خودشان و خانواده اشان خیلی هم در رفاه هستن // اونوقت اسلام در مورد این افراد حرفی نزده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۲۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
متن نوشته انسان از بیکاری نهی می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام اینا رو تو کله مسئولین فرو کنین نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۳:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
همه مشکل اینکه به اسلام عمل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
واقعنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اینا فقط چندتا حرف بیهودس ، بیچاره تر از کارگر تو دنیا نیس همونقدر که صب تا شب جون میکنه همونقدم باید جون بکنه چندرغاز حقوقشو از صاب کار بی وجدانش بگیره
من الان کارگرم سه چهار ماه یبار به زور حقوق میگیرن ، وضع بقیه ام بهتراز من نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
دروغ و حق مردم خوردن کدام دین؟کدام اسلام؟ چرا ما نباید خونه داشته باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
الان صاحب شرکت حتی اجازه نمیده بری قبل از بستن قرارداد کار را ببینی میگه اول برو ضامن و کلی مدارک و سفته بیار و برو قسط عقب افتاده تو بریز و فلان بانک حساب باز کن بعد برو با پول خودت آزمایش طب کار و اعتیاد و غیره اینارو که آوردی و کلی پول خرج کردی اخرشم یک قرارداد سفید امضا کوتاه مدت میزاره جلوت امضا کنی تازه میگه ناهار نداریم سرویس ایاب نداریم خلاصه اخرش میری داخل خط تولید رو نگاه میکنی میبینی یا تجربه این کار رو نداری یا از این کار خوشت نمیاد یا کارش سخته خلاصه میای بعد از کلی دوندگی انصراف میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
به کارگر شیش ماه حقوق نمیدن دس کم وقتی اعتراض میکنی فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
کارگر نیاید حقوق داشته باشه ولی در عوض یک مشت مسئول بی عرضه بی کفایات حقوق های نجومی داشته باشه عجب رسمیه
آخرین اخبار