شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

کشورهای پاکستان، ازبکستان، چین، قطر و ایران محموله های بشردوستانه برای مردم افغانستان ارسال کرده اند. با گسترش فقر و بیکاری در این کشور ایران تاکنون ۷ محموله مواد غذایی و مواد اولیه خود را  به مردم افغانستان ارسال کرده و همچنان قزاقستان هم وعده داده است که ۵۰۰۰ تُن آرد برای مردم بی بزاعت این کشور کمک خواهد کرد.

 

نگرانی ناتو از تقویت لانه تروریستان در افغانستان

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در آستانه‌ نشست دو روزه‌ وزیران دفاع ناتو در بروکسل گفت: اگر افغانستان به لانه‌ تروریستان مبدل شود، متحدان ناتو، آن‌ها را از بیرون این کشور هدف قرار خواهند داد.
جلسه‌ دو روزه‌ وزیران دفاع ناتو، امروز در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌شود و استولتنبرگ گفته است که افغانستان از مسایل مهم مورد بحث در جلسه‌ دو روزه‌ ناتو خواهد بود. این در حالیست که طالبان می گویند در امر مبارزه با ترورزیم با جهان متحد می ماند اما آگاهان مسایل سیاسی می گویند که ضعف و اختلاف در حکومت طالبان لانه های تروریستان را در این کشور تقویت خواهد کرد.

 

تاکید سازمان ملل بر حفظ جان افغانستانی های در معرض خطر

 سازمان حقوق بشر  از همه دولت‌ها خواسته به تعهدات خود برای حفظ جان افغانستانی هایی که در معرض خطر هستند عمل کنند و فارغ از کارهای اداری مرسوم، برای آنها ویزاهای بشردوستانه صادر کنند.
فرانچسکا پیزوتلی، کارشناس مهاجرتی این نهاد می‌گوید:  در حال حاضر خروج از افغانستان یک "چالش و مانع جدی" است. او یادآور شده که از زمان سلطه طالبان بر این کشور، دستیابی به مدارک مسافرتی معتبر، تقریبا ناممکن بوده و بر همین اساس، بسیاری از شهروندان بدون هیچ مدرکی از افغانستان گریخته‌اند. این در حالیست که خبر ها از شکنجه مهاجرین افغانستانی در مرز ترکیه توسط پلیس این کشور به خبرگزاری ها گزارش شده بود.


پایان یافتن نشست مسکو بدون رسمیت دادن به حکومت طالبان

عبدالسلام حنفی و هیات همراه در حاشیه نشست مسکو برای افغانستان، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره روابط دو کشور، ثبات منطقه ای و آینده بهتر افغانستان با وی صحبت کرد. با این حال روسیه اعلام کرده است که در این نشست تصمیم قاطعانه ای برای به رسمیت شناختن طالبان نخواهد داشت. به شمول کشور میزبان هیچ کشوری در این نشست حکومت طالبان را به رسمیت نشناخت‌. 


انتقال تعدای از زخمی ها مسجد قندهار به ایران
 
در حمله خونین مسجد جامع فاطمیه قندهار، در کنار شهادت نزدیک به 60 نمازگزار بیش از 70 تن دیگر مجروح شدند. در میان مجروحان این رویداد حاجی محمد آصف جعفری مشهور به خان آقا از شاعران مشهور قندهار نیز وجود دارد. با این وجود گفته می شود چند تن از این زحمی ها که وضعیت وخیم تری داشتند به کشور ایران منتقل شده اند.


 
توماست وست بجای خلیل زاد

 وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید خبر استعفای زلمی خلیلزاد نماینده ویژه این کشور در افغانستان، از گماشتن "توماس وست" بجای زلمی خلیلزاد خبر داده است. نمایندگی خلیل زاد پس از پروسه صلح افغانستان که در نتیجه آن منجر به شکست دولت جمهوری گردید واکنش هایی را نیز در قبال داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار