سبحانیان گفت: برای جبران کسری بودجه باید آسیب ها و چالش های موجود در نظام مالیاتی کشور را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سبحانیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب در خصوص باید و نباید های بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: آنچه امروز در بازار بیشتر کالا‌ها می‌بینیم، نتیجه نابسامانی و بی انضباطی سال‌های گذشته در حوزه بودجه است.

او افزود: باید تصویری روشن و شفاف از میزان کسری بودجه در اختیار تصمیم گیران قرار دهیم.

سبحانیان با اشاره به ناترازی بودجه بیان کرد: درآمدهای ما در بودجه بسیار کمتر از هزینه ها است. بخشی از درآمد مربوط به مالیات می شود که فرارهای مالیاتی متعددی در اقتصاد داریم و از ظرفیت مالیاتی کشور به درستی استفاده نشده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور باید ساماندهی شود در دولت جدید و وزارت اقتصاد باید  بتوانیم آسیب ها و چالش ها را در نظام مالیاتی کشور برطرف کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: نظام مالیاتی ما به جهت وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی، نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

سبحانیان تاکید کرد: نقطه هدف ما استقرار نظام مالیات بر مجموع درآمد است و در صورت محقق شدن این موضوع، عدالت به نظام مالیاتی بر می‌گردد.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی که در نظام مالیاتی داریم این است که نه تنها درامدهای کافی از این نظام به دست نمی‌آید بلکه یک بی‌عدالتی جدی بین فعالین اقتصادی داریم. یعنی فعال اقتصادی که کسب‌وکار چندانی هم ندارد بار شدید مالیات را بر دوش می‌کشد و از سویی فرار مالیاتی داریم.

سبحانیان تاکید کرد: دنیا با مکانیزم مالیات بر مجموع درآمد این مشکل را حل کرده است و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

او ادامه داد: فروش اوراق، کم هزینه ترین راه جبران کسری بودجه است. تمام هدف  این باید باشد که دولت دست اندازی به منابع بانک مرکزی نداشته باشد و برای این منظور باید اقداماتی انجام گیرد.

سبحانیان تصریح کرد: ابتدا باید مدیریت هزینه انجام دهیم. سپس باید تلاش برای ظرفیت سازی هرچه بیشتر به منظور فروش اوراق داشته باشیم. اموال مازاد دولتی هم باید به فروش برود.

این مقام مسئول گفت: در هیچ سالی براساس آنچه به عنوان لایحه در دولت تدوین و به مجلس ارائه می‌شود، کسری بودجه نداشتیم یعنی بودجه روی کاغذ کسری ندارد اما اعداد و ارقام واقعی چیز دیگری نشان می دهند.

او افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته منابع و مصارف بودجه به صورت صوری، تراز قرار می‌گرفته است به عبارت دیگر طی سال های گذشته بخش قابل توجهی از مخارج بسیار زیاد دولت که باید محقق شود در لوایح بودجه درج می‌شد و از طرف دیگر با یکسری اعداد و ارقام صوری و بعضا عددسازی تلاش می‌شد که این منابع معادل مصارف درنظر گرفته شود و عملا کسری بودجه صفر می‌شد.

سبحانیان با اشاره به مزیت‌های واقعی شدن بودجه گفت: باید تصویری روشن و شفاف از میزان کسری بودجه در اختیار تصمیم‌گیران قرار دهیم تا بر اساس آن برنامه ریزی های اقتصادی انجام گیرد.

در ادامه برنامه پرهیزکاری، کارشناس بودجه با مثبت ارزیابی کردن رویکرد به حداقل رساندن کسری بودجه تصریح کرد: استقراض از بانک مرکزی، اثرکسری بودجه مخربی در اقتصاد دارد و اگر کسری بودجه در مورد استقراض از بانک مرکزی مدیریت شود می‌توان در بودجه ریزی پیشرفت داشت.

ناترازی بودجه ۱۴۰۰، حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان است

همچنین مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: مشکل ما در اقتصاد، فاصله درآمد‌ها و هزینه‌های اجنتاب نا پذیر دولت است و درآمد‌های ما همیشه براساس حدس و گمان بسته می‌شود.

وی بیان کرد: ناترازی، بیماری مزمنی است که در تمام بودجه‌ها وجود داشته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه ۱۴۰۰، ۴۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد از منابع مالیاتی و سود شرکت‌ها را داریم و در مقابل ۹۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه‌های اجتناب ناپذیر داریم، به عبارتی ناترازی بودجه ۱۴۰۰، حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار