تامین بیش از ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده در مهاباد

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد گفت: امسال ۶۰۰ تن بذر گندم اصلاح شده در بین کشاورزان این شهرستان توزیع می‌شود.

آوات نورانی کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: جهادکشاورزی این شهرستان برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذر‌های اصلاح شده "مادری" و "گواهی‌شده" را در بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز در همین زمینه بیش از ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده آماده توزیع بین کشاورزان است.

نورانی با اشاره به ارقام بذور گندم مورد استفاده کشاورزان افزود: گندمکاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام "میهن" و "پیشگام" و برای مزارع دیم ارقام "باران"، "واران"، "هما" و " آذر ۲" که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد را کشت می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از بذر بوجاری شده اضافه کرد: بذر‌های اصلاح شده که وارد سیستم بوجاری (غربالگری) و ضدعفونی میشود اختلاط ارقام نداشته و در سیستم بوجاری، بذر‌های شکسته، چروکیده، ضعیف و یا همراه با علف‌های هرز، جدا و غربالگری می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مقدار بذر مصرفی در مزارع دیم و آبی متفاوت است، اذعان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی برای مزارع دیم ۱۶۰ کیلوگرم و برای مزارع آبی ۲۰۰ کیلوگرم بذر تعیین کردند.

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد در خصوص توزیع کود شیمیایی برای کشت پاییزه نیز گفت: امسال کود شیمیایی اوره به صورت یارانه‌ای و توزیع کودهای فسفاته و پتاسیم و ..نیز به صورت الکترونیکی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.