راه اندازی ۲ مرکز بوجاری بذر مصرفی کشاورزان در مهاباد

مسئول واحد مکانیزاسیون مهاباد گفت: ۲ مرکز بوجاری بذر خودمصرفی برای کشاورزان مهابادی راه اندازی شد.

خسرو حسن‌پور مسئول واحد مکانیزاسیون مهاباد با اشاره به راه‌اندازی ۲ مرکز بوجاری بذر خودمصرفی کشاورزان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: این ۲ مرکز در شهر "خلیفان" و سه‌راهی "دارلک" این شهرستان راه‌اندازی شده تا کشاورزانی که از گندم تولید شده خود به عنوان بذر استفاده می‌کنند بتوانند گندم را برای بوجاری به این مراکز ببرند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: استفاده از بذر گواهی یا بوجاری‌شده نقش مهمی در بازدهی بهتر مزارع دارد و کشاورزانی که از گندم تولید شده خود به عنوان بذر استفاده می‌کنند، قبل از کشت آن را بوجاری و ضدعفونی کنند.


بیشتر بخوانید


حسن پور با اشاره به مزایای استفاده از بذر بوجاری شده اضافه کرد: بذر‌های اصلاح شده که وارد سیستم بوجاری (غربالگری) و ضدعفونی میشود اختلاط ارقام نداشته و در سیستم بوجاری، بذر‌های شکسته، چروکیده، ضعیف و یا همراه با علف‌های هرز، جدا و غربالگری می‌شود.

او اذعان کرد: کشاورزان با بوجاری کردن بذر مصرفی از انتقال بذور علف‌های هرز به داخل مزرعه جلوگیری کنند.

طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی مهاباد امسال بیش از ۵۶ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان به کشت پاییزه غلات اختصاص پیدا می‌کند که در ۵۰ هزار هکتار از مزارع، گندم و در بیش از ۶ هزار هکتار نیز جو کشت می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.