به باور کارشناسان، احتمال اخراج سفرای ۱۰ کشور از ترکیه نه تنها لیر را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد، بلکه به بحران بین ترکیه و غرب دامن می‌زند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، ولفانگو پیکولی، رئیس شرکت مشاوره مالی تنئو بیان کرد احتمال اخراج سفرای ۱۰ کشور غربی از ترکیه نه تنها لیر را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد، بلکه باعث بدترین بحران بین ترکیه و غرب از سال ۲۰۰۲ تا کنون خواهد شد.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سفرای ۱۰ کشور را عنصر نامطلوب خواند و دستور اخراج آن‌ها را صادر کرد، ارزش پول این کشور به کمترین میزان خود رسید و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد این کشور را افزایش داد.

ارزش لیر ترکیه از روز جمعه تا دوشنبه به میزان ۲.۸ درصد کاهش یافته و امروز به ۹.۸۵ دلار رسید.

این التهاب از زمانی ایجاد شد که رئیس جمهور ترکیه در روز‌های اخیر نشانه‌هایی از تمایل برای اخراج سفرای ۱۰ کشور از جمله آلمان و فرانسه را نشان داده است.

با این حال، تا کنون سفرای ۱۰ کشور نامه رسمی از مقامات ترکیه دریافت نکرده اند. دیپلمات‌ها انتظار دارند این موضوع در جلسه کابینه ترکیه که امروز عصر برگزار می‌شود به بحث گذاشته شود.

تهدید احتمالی ترکیه برای اخراج سفرای ۱۰ کشور در پی انتشار بیانیه مشترک سفرای ۱۰ کشور در راستای حمایت از آزادی «عثمان کاوالا» تاجر و فعال حقوق بشر ترک است.

لفانگو پیکولی، رئیس شرکت مشاوره مالی تنئو اعلام کرده است اگرچه برای اردوغان پس گرفتن آنچه اعلام کرده دشوار است، اما هنوز مشخص نیست که اردوغان بخواهد واقعا این سفرا را اخراج کند یا خیر.

وی در ادامه گفت کشور‌هایی که از آنان نام برده شده، نیمی از ۱۰ کشوری هستند که شرکای اصلی تجاری ترکیه را تشکیل می‌دهند و اخراج آن‌ها نه تنها لیر را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد، بلکه باعث بدترین بحران بین ترکیه و دنیای غرب از سال ۲۰۰۲ تا کنون خواهد شد.»

امره پکر، تحلیلگر گروه اوراسیا بیان کرده است که احتمالا اردوغان به تنش‌ها ادامه خواهد داد و چنین وضعیتی به معنای زنگ خطر برای اقتصاد ۷۶۵ میلیارد دلاری ترکیه خواهد بود. اقتصاد ترکیه در حال حاضر هم از تورم ۲۰ درصدی سالانه رنج می‌برد.

وی در یادداشتی برای مشتریان شرکت نوشت: «این تحولات مشکلات اقتصادی برای ترکیه را تشدید می‌کند و احتمالاً روند تبدیل پول شهروندان به دلار را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه باعث کاهش بی نظمی ارزی می‌شود».

با توجه به پافشاری اردوغان بر اجرای سیاست‌های پولی غیرعادی، آنکارا در حال حاضر در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با فشار‌های فزاینده اقتصادی است.

لیر از ابتدای سال ۲۰۲۱ تقریباً یک چهارم ارزش خود را از دست داده است چرا که اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده تا با وجود افزایش تورم، نرخ بهره را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار