کارشناس مسائل بین الملل گفت: غربی‌ها با دوز و کلک و وعده‌های پوچ وارد مذاکرات نشوند.

مهدی خورسند کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر باقری معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان به بروکسل، گفت: ایران با توجه به تجربه تاریخی که در مذاکرات با غربی‌ها و بعد از آن مذاکرات با ۵+۱ در حوزه برجام داشت، هزینه‌های بسیاری پرداخت کرد. در دهه ۸۰ زمانی که دولت هفتم و هشتم بر سرکار بود، مذاکراتی را با اروپایی‌ها در قالب توافق سعدآباد داشتیم که به شکست انجامید و ایران تمام تاسیسات هسته‌ای خود را با وعده اروپایی‌ها تعطیل کرد، اما آن‌ها تحت فشار آمریکایی‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و آن تجربه باعث شد که ایران متوجه این قضیه شود که غربی‌ها مشکلاشان پرونده هسته‌ای و توان هسته‌ای ایران نیست.

وی با اشاره به توافق نامه برجام، توضیح داد: دولت وقت این تعهد را داد که مشکل پرونده هسته‌ای ایران را حل کند، البته بخشی از  این مشکلات حل شد و نمی‌توان نگاه صفر و صدی به موضوع داشت، اگر با یک نگاه منصفانه تری به قضیه نگاه شود برخی از محدودیت‌های هسته‌ای کشور برطرف شد و از جمله دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بود که توانست پرونده هسته‌ای کشور را به شرایط عادی برگرداند، اما آنجا هم ما در مذاکره با ۵+۱شکست خوردیم، چراکه نتوانستیم منافع خودمان را به دست بیاوریم.

چین و روسیه مواضع ایران را کاملا می‌پذیرند

خورسند ادامه داد: دولت سیزدهم از زمانی که بر سر کار آمد اعلام کرد که ما باید یک پروسه و روندی را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی در مذاکره قبلی رخ داده است. اکنون ابتکار جمهوری اسلامی ایران در این بوده است که بتواند با طرف‌های اروپایی در بروکسل ابتدا صحبتی را داشته باشد، چراکه چین و روسیه همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده‌اند و حتی اخیرا هم یک مقام روس رسما اعلام کرده که دغدغه ایران نسبت به تعهد دادن آمریکایی‌ها و بی اخلاقی و بی تعهدی واشنگتن کاملا قابل درک و منطقی است و این نشان می‌دهد که چین و روسیه مواضع ایران را کاملا می‌پذیرند و این غربی‌ها هستند که همواره زیر میز مذاکرات زدند و تعهدات خود را اجرا نکردند.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: مذاکرات بروکسل با این هدف انجام شد که به طرف غربی فهمانده شود که این آخرین فرصت برای غربی‌ها است.

ایران همواره نشان داد که کشوری اهل گفت‌وگوست

وی افزود: ایران همواره نشان داد که کشوری اهل گفت‌وگو است. این نشست برای رساندن این پیام به غربی هاست که منافع ایران باید در این مذاکرات تامین شود.

خورسند با اشاره به اینکه نشست بروکسل به احیای برجام کمک می‌کند، اظهار کرد: نشست بروکسل مقدمه بسیار خوبی است که دو طرف نگاه‌ها و نظرات خود را شفاف به همدیگر بگویند و احیای برجام بدون سوءتفاهم انجام بگیرد. بعد از برجام شاهد این قضیه بودیم که دو طرف ایران و آمریکا هرکدام اظهارات جدایی را از مذاکرات برجام منتشر کردند که نشان می‌داد اختلافات بسیار زیاد است و برداشت‌های کاملا متفاوت و متضادی را از این توافق دارند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: دو طرف ایران و آمریکا باید به یک نتیجه واحدی از مذاکرات برسند تا دو طرف بتوانند از این قضیه نفع ببرند.

غربی‌ها با دوز و کلک و وعده‌های پوچ وارد مذاکرات نشوند

وی افزود: اهمیت نشست بروکسل از این باب است که ما به توان غربی ها بفهمانیم که ایران در لبه رسیدن به بسیاری از توانمندی‌های هسته‌ای قرار دارد و اینکه آن‌ها بخواهند به وعده‌های خود عمل نکنند سد راه ما نخواهد بود و همانطور که سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ما حاضریم تمام پیشرفت‌ها و علم خود را در توانمندی هسته‌ای به کشور‌های مستقل دنیا بدهیم و این شاید برای غربی‌ها گران تمام شود.

خورسند ادامه داد: مذاکرات بروکسل فصل الخطابی برای غربی‌هاست که با دوز و کلک و وعده‌های پوچ و واهی وارد مذاکرات نشوند و با پیشنهادات شفاف و روشن وارد مذاکرات شوند تا دو طرف به اهداف خود در مذاکرات هسته‌ای برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار