مسابقات آزمایشگاهی توانایی‌های معلمان را بهبود می‌بخشد و به عنوان زمینه ای مناسب برای توسعه شایستگی‌های معلمان محسوب می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ارتباط برخط با مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز گفت: مسابقات آزمایشگاهی شایستگی های حرفه ای معلمان راعینیت می بخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار می دهد.

او بیان کرد: بهبود کیفیت در آموزش مستلزم معلمانی کارآمد، با شایستگی‌های متفاوت است.

کمرئی تصریح کرد: در حیطه دانش آموزی نیز فعالیت‌های آزمایشگاهی آثار مثبت یادگیری دانش آموزان در همه عرصه‌های علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دومین ویژگی را محوریت نقش دانش آموز در خلق موقعیت یادگیری دانست و ادامه داد: آزمایشگاه باید از سوی دانش آموز اداره شود و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.

او افزود: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید از سوی دانش آموزان انجام شود.

کمرئی اضافه کرد: شکل گیری و پرورش ایده‌های جدید، پرورش اعتماد به نفس، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزش‌ها شمرد و افزود یادگیری روش‌مند عمل کردن و مستندسازی یافته‌ها نیز در این دسته از فعالیت‌ها ضروری است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: هنر ما این است که به جای حفظ و ذخیره اطلاعات، توانایی طبقه بندی، تحلیل و ترکیب اطلاعات، مهارت حل مسأله، مهارت‌های ارتباطی، مباحثه، مذاکره، مهارت‌های مدیریتی و فناورانه را گسترش و تقویت کنیم.

او گفت: امروز شکل گیری رویکردی جدید به درس آزمایشگاه ضروری است، زیرا در آزمایشگاه واقعی دانش آموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده ودرک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری می‌کنند و یاد می‌گیرند، اما وقتی شرایط حضور فیزیکی وجود ندارد.

کمرئی بیان کرد: آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزش‌های الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین دلیل بود که برنامه ریزان و معلمان رویکرد‌های جدید در آموزش‌ها را اتخاذ کردند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود می‌آورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگی‌های مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد که باید ازاین قابلیت‌ها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آن‌ها بهره گرفت. همینطور نرم افزارها، موقعیت مناسبی را به وجود می‌آورند و آزمایشگاه مجازی را به جزیی تفکیک ناپذیر از سیستم آموزشی تبدیل می‌کنند.

او ادامه داد: در این رویداد علمی موقعیت فضای مجازی فرصتی را فراهم آورد تا با ترکیب روش‌های حضوری مسابقات آزمایشگاهی و ارزشیابی‌های غیرحضوری راهبرد جدیدی در آموزش و یادگیری این درس تجربه شود.

کمرئی افزود: مزیت این آموزش‌ها دراین است که متن صوت و تصویر و غیرترکیب می‌شوند تا یادگیری را به حداکثر برسانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در این شیوه نیازمند بازمهندسی فعالیت‌های آموزشی و بازاندیشی در ماهیت یادگیری هستیم.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بهتر است مالک شریعتی نماینده مجلس تهران با توجه به اینکه در کمیسیون انرژی هستند در یک اقدام انقلابی و جهادی
حقوق تمام کارکنان شرکت نفت را با توجه به نامه امروزشان. به حقوق. کف که همان حقوق معلمان است برساند یا علی معلمان چیز اضافه نمی‌خواهند
آخرین اخبار