به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه تراز تجاری کشور و دغدغههای نمایندگان مجلس درباره واردات به خصوص واردات کالاهای لوکس بحث و بررسی داشتیم. بر اساس مصوبات قبلی ورود ۲ هزار و ۵۰۰ کالای لوکس به کشور ممنوع است، ولی هنوز رویههای تجاری غیرمعمول واردات را داریم و برای این مسئله پیگیری بیشتری خواهیم کرد.
وزیر صمت ادامه داد: بخش دیگر صحبتها درباره قاچاق کالاها بود که در وزارت صمت سامانه جامع تجارت را تشکیل داده ایم که تا پایان سال تکمیل خواهد شد و ابزارهای خیلی خوبی را برای کنترل قاچاق در اختیار ما خواهد گذاشت.
وی افزود: بیشتر نگرانی مجلسیها و ما این است که واردات مدیریت شود و در شرایطی که با کسری تراز تجاری مواجه هستیم کالای لوکس وارد نشود.
فاطمی امین افزود: خوشبختانه آمار صادرات امسال خوب است و در ۶ ماهه دوم سال ۵ میلیارد دلار بیش از سال قبل واردات خواهد شد. با وجود اینکه وضعیت صادرات در حال بهبود است باز هم باید مدیریت کنیم که منابع ارزی هدر نرود.
وی در پایان تاکید کرد: بهبود مدیریت واردات اصل است و باید مراقب باشیم منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس نشود.
فاطمی امین با اشاره به بازار تولید خودرو در کشور ادامه داد: در سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو می رسد که این هدف گذاری را پیش تر اعلام کرده بودیم.
وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ این تولید باید به ۳ میلیون دستگاه برسد. موضوع تولید خودرو را از همان روزهای ابتدایی دولت به دلیل اهمیت آن دنبال کردیم تا کیفیت، قیمت و تحویل به موقع رخ دهد، چراکه این ویژگی ها علاوه بر موضوع ایجاد اشتغال برای مردم مهم است و صنعت خودرو در حال حاضر دچار مشکلات حادی است که اگر رها شود، عوارض ناگواری خواهد داشت.
فاطمی امین اظهار کرد: ۹ پروژه برای رسیدگی به حوزه خودرو تعریف کردیم که در حال اجراست. یکی از آنها اصلاح ساختار تعاملات بین قطعهساز و خودروساز است که در این زمینه بسیار ضعف داریم. برخی مواقع به خودروساز و برخی مواقع به قطعهساز ظلم می شود. در این مورد بیش از آنکه مشکل به افراد برگردد به نوع روابط و سازوکار بین آنها مربوط است.
وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار مالی ایران خودرو و سایپا دیگر پروژه ماست. چرا ایران خودرو باید یک شرکت ساختمانی داشته باشد و این خودروساز چه ارتباطی با حوزه ساختمان دارد؟ از سوی دیگر، این خودروسازان داراییهایی دارند که لزومی به حفظ و نگهداری از آنها نیست.
وی تصریح کرد: امسال افزایش تولید خودرو را خواهید دید. من از این دو خودروساز برای کنترل بازار برنامه هفتگی می گیرم. البته علت نام بردن پیاپی من از ایران خودرو و سایپا به دلیل سهم ۹۰ درصدی این دو خودروساز در بازار خودرو است. این در حالی است که بیش از ۱۰ تا ۱۵ خودروساز داریم و کم و بیش تولیداتی دارند.
فاطمی امین یادآور شد: از دو هفته آینده موج جدید افزایش تولید خودرو را خواهید دید. خوشبختانه در حدود دو ماه اخیر زیرساختهای این موضوع را فراهم کردیم و مقررات لازم آماده شده است. همچنین همکارانم هماهنگی زیادی را با خودروسازان داشته اند. به نظر میرسد برنامه طراحی شده ما تاکنون به خوبی پیش رفته است.
انتهای پیام/
چرا با وجود این تجربیات و با وجود اینکه احتیاط میگه قبل عمل چیزی نباید گفت , باز .... .
نتیجه : بهره برداری از بار روانی برای پیشبرد مدت مسولیت . هدایت افکار عمومی و اداره آنها با وعده و وعید تا ... و تو حدیث مفصل بخوان
در جریان باشید حقوق نامه رسان ها و کارکنان شرکت پست واقعا پایین است آقای رییس جمهور لطفا وعده های خود را عملی کنید
البته از تلاش های مدیرعامل فعلی شرکت پست که واقعا تلاش میکنند ممنون هستیم امیدواریم ابقا شوند
جناب آقای رئیس جمهور باید پاسخ باشند چرا زحمتکش ترین کارمندان دولت (کارکنان شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران) باید کمترین حقوق و دریافتی را داشته باشند؟؟؟!!
چرا خبری از عدالت در نظام پرداخت ها نیست؟؟؟!!!
بسه دروغ
تولید خودرو حتما به مرز ده ملیون در سال باید برسد جناب
و گرنه واردات خودرو را آزاد و مرگ این خودروسازی مسخره دیر یا زود توسط خود شما خوانده خواهد شد.
اگر خواهان قطب شدن حداقل در گوشه ای از آسیا هستیم و تولید خوبی نسبت به جمعیت داشته باشیم این بهترین گزینه و تقریبا ایده آل کشور و ملت ما است.
قابل توجه وزیر گرام
وقتی آشغال تولید میکنید که دیگه ختی عراق و سوریه ام نمیخرن
اینا افتخار نیست