وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک افسر اطلاعاتی چین در دادگاه فدرال به جرم جاسوسی و سرقت اطلاعات محاکمه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شو یانجون، یکی از مقامات اداره اطلاعات خارجی استان جیانگ سو در وزارت امنیت دولتی چین در دادگاهی در سینسیناتی آمریکا به دو اتهام توطئه و تلاش برای جاسوسی و سرقت اسرار تجاری مجرم شناخته شد.

گفته می‌شود اتهام جاسوسی اقتصادی حداکثر تا ۱۵ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی تا سقف ۵ میلیون دلار و سایر اتهامات هر کدام تا ۱۰ سال زندان را در پی خواهد داشت.

شو یکی از ۱۱ شهروند چینی از جمله دو افسر اطلاعاتی است که در اکتبر ۲۰۱۸ به دلیل مشارکت در طرحی ۵ ساله برای سرقت فناوری از یک کمپانی هواپیمایی در سینسیناتی آمریکا دستگیر شده است. گفته می‌شود این افراد قرار بود اطلاعات کمپانی جنرال الکتریک آمریکا، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده موتور هواپیما و نیز اطلاعات شرکت سافران فرانسه را به سرقت ببرند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: شو در تلاش بود تا فناوری مربوط به فن موتور هواپیمای کامپوزیتی جنرال الکتریک را که تنها در انحصار این کمپانی است و هیچ شرکتی در جهان قادر به ساخت آن نیست را به نفع دولت چین سرقت کند.

گفته می‌شود شو با نام‌های مستعار مختلف کارشناسان این شرکت را شناسایی و برای سفر به چین از آن‌ها دعوت می‌کرد. پس از دستگیری این مامور چینی، دولت پکن در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد واشنگتن عادت به بزرگنمایی موضوعات دارد و اتهامات وارده درست نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار