ارتباط سطح بالای هموگلوبین با مرگ و میر

محققان دانشگاهی در فنلاند دریافتند میزان بالای هموگلوبین با بیماری‌های متابولیک و مرگ و میر ارتباط دارد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری هلث، محققان دانشگاه اولو فنلاند از ارتباط میزان بالای هموگلوبین با بیماری‌های متابولیک و مرگ و میر خبر دادند.

اطلاعات به دست آمده در این تحقیقات در یک تحقیق بلندمدت موسوم به تحقیقات OPERA استفاده شد که در آن وضعیت سلامت حدود هزار داوطلب میانسال به مدت ۲۰ سال تحت نظارت قرار گرفت.

در ابتدای تحقیق دامنه طبیعی هموگلوبین زنان فنلاندی بین ۱۱۷ تا ۱۵۵ و مردان بین ۱۳۴ تا ۱۶۷ گرم در لیتر تعیین شد. در طول دوره تحقیق مشخص شد، میزان بالای هموگلوبین با بیماری‌های متابولیک رایج از جمله دیابت، استئاتوز کبدی و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این عوارض ارتباط دارد.

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و وظیفه آن انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن است. هموگلوبین به طور طبیعی صاف و گرد است؛ گاهی هموگلوبین بسیار سخت، چسبنده و به شکل داس می‌شوند و به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند؛ بنابراین اکسیژن به خوبی توسط خون حمل نمی‌شود و بیماری کم خونی داسی شکل به وجود می‌آید.

محققان تصریح کردند: سطح پایین هموگلوبین موجب یک پاسخ هیپوکسیک در بدن می‌شود که تغییراتی را در متابولیسم انرژی ایجاد کرده و یک پاسخ التهابی را تشکیل می‌دهد که از بدن در برابر اختلالات و بیماری‌های متابولیک محافظت می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۰۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
↩باخون دادن هرسال، رگهای بدن پاکسازی میشود و این خطر ومشکل بالا رفع میشود.ودرضمن ذخیره خون بیمارستانها هم برای انتقال خون ونجات جان بیماران حاد نیازمندخون،افزایش می یابد.××(یک داد وستد کاملا خیر ومنفعت برای شخص وجامعه)
Germany
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
اطلاعات غلط نده.
ملت فقط اظهار نظر بلدن. دانش صفر.
خون دادن موجب تحریک مغز استخوان میشه. باید احتیاط کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
پاسخ۲۰:۱۴ از کی تاحالا خون دادن، بد و اخ و ضرر رسان شده؟؟؟نکنه خودت بنیان این طرزتفکرغلط رو گذاشتی؟؟اگر عاقل باشی میفهمی هرنظری را برای صحت وسقمش باید بانظر مراجع بالاتر متخصص قبلا به وفور اطلاع رسانی شده محک زد. (خون دادن اضافه بدن به تایید همه پزشکان وحتی بوعلی سینا موجب سلامت خون و حتی خونسازی بهتر میشه).|||××یادبگیریم درهرمسئله ای با کینه وعقده ورزی های شخصی ورود نکنیم.
آخرین اخبار