برزگر گفت:در دوران بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان احتمال عوارض جدی کرونا بیشتر است بنابراین توصیه می‌شود زنان باردار واکسن کرونا دریافت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، فیض الله برزگر رئیس گروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر زنی قصد حاملگی دارد، بهتر است قبل از بارداری، زن و مرد هر دو برای واکسیناسیون کرونا اقدام کنند.

برزگر افزود: واکسن توصیه شده در کشور برای زنان باردار سینوفارم است و در شرایط خاص در صورت تمایل مادر باردار و تایید کمیته واکسیناسیون مادران باردار امکان استفاده از واکسن آسترازنکا وجود دارد.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: زمان توصیه شده برای واکسن از هفته ۱۲ بارداری به بعد است و از هفته ۳۹ به بالاتر نیز واکسیناسیون زنان باردار توصیه نمی‌شود.

برزگر گفت:تزریق واکسن به همه زنان باردار بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود و زنان باردار ۱۸ تا ۳۵ سال در صورت تمایل و تایید کمیته واکسیناسیون مادران باردار امکان واکسیناسیون دارند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مادران بارداری که در بخش بهداشت و درمان و یا سایر مشاغلی که طبق دستورالعمل کشور ایمن سازی دارای اولویت هستند، فعالیت می‌کنند نیز واجد دریافت واکسن هستند.

او عنوان کرد: صرف نظر از گروه‌های سنی و شغلی، مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، مادران با بارداری‌های دو قلویی وچندقلویی، مادران باردار شده با IVF، مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری دیابت، قلبی، فشار خون بالا، مصرف دارو‌های ایمونوساپرسیو، بیماری مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم باید حتما واکسن را دریافت کنند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به این که زنان باردار واجد شرایط دریافت واکسن آنفولانزا نیز هستند، باید بین این دو واکسن حداقل ۱۴ روز فاصله باشد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.