تناقض در گفتار و عمل آقای بایدن جدیدا نیز به صورت بسیار آشکاری خود را نمایان کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است تا چند روز آینده دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت آقای رییسی آغاز گردد. مذاکراتی که هدف اصلی آن برای ایران رفع تحریم‌های یکجانبه ظالمانه از سوی آمریکا می‌باشد.

یکی از مهمترین برنامه‌های مرتبط با سیاست خارجی آقای بایدن در کارزار انتخاباتی در مقابل ترامپ احیای توافقنامه هسته‌ای با ایران بود، توافقنامه‌ای که آمریکای ترامپ یکجانبه از آن خارج شده و متعاقبا تحریم‌های سنگین و بی رحمانه‌ای را علیه ایران اعمال نمود.


بیشتربخوانید


مهمترین امید آمریکایی‌ها این بود که تحریم‌ها ایران را به زانو در آورده و وادار به تسلیم نماید، اما پس از چند سال فشار حداکثری و هنگامی که عقلای سیاسی در آمریکا متوجه شدند که از تحریم‌ها نتیجه‌ای عایدشان نمی‌شود بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای را خواستار شدند.

البته عمده کارشناسان سیاسی آمریکایی در حالی که فشار حداکثری ترامپ را شکست خورده معرفی می‌کردند در عین حال معتقد بودند که بایدن به راحتی میراث تحریمی ترامپ را کنار نخواهد گذاشت امری که دولت گذشته علاقه‌ای به شنیدن آن نداشت و بسیار مشتاق و امیدوار بود که هر چه زودتر شاهد احیای توافق هسته‌ای با بایدن باشد.

اما پس از چندین دور مذاکرات بسیار سخت و فشرده و هنگامی که نوبت به لغو تحریم‌ها رسید ناگهان همه چیز به یکباره متوقف شد و طرف‌های غربی بویژه آمریکای بایدن به گونه‌ای رفتار کردند که گویی اصلا موضوعی به نام رفع تحریم‌ها در اصل توافق هسته‌ای وجود نداشته که حالا بخواهند آن را اجرایی کنند. این تناقض در گفتار و عمل آقای بایدن جدیدا نیز به صورت بسیار آشکاری خود را نمایان کرده است.

در حالی که دولت جدید ایران سرانجام پس ازمطالعات فراوان و با حسن نیت کامل تاریخ دقیق آغاز دور جدید مذاکرات را اعلام کرده است، آقای بایدن در اقدامی کاملا در تضاد با درخواست‌های مصرانه خود برای آغاز هر چه زودتر مذاکرات و به سرانجام رسیدن پرونده این توافق مهم بین المللی، به صورت علنی و بی شرمانه اعلام کرده که کشور‌ها نباید نفت ایران را خریداری کنند.

ظاهرا ایشان فراموش کرده که ابتدایی‌ترین حق و انتظار ایران از مذاکرات رفع تحریم‌ها بویژه تحریم‌های نفتی می‌باشد که اگر قرار باشد به مانند قبل ایران صرفا و یکجانبه تعهدات سنگین خود را اجرایی کرده و آن‌ها همچنان بر طبل تحریمی خود بکوبند چه بهتر که هرگز هیچگونه مذاکره‌ای از همین ابتدا انجام نپذیرد.

به هرحال سیاست خارجی کشور باید این اقدام خصمانه آقای بایدن را به شدت محکوم کرده و از هم اکنون برای همه طرف‌های مذاکرات آتی این نکته مهم را روشن نماید که اینبار مذاکرات فقط به هدف رفع تحریم‌های ظالمانه و احقاق حق قانونی و کاملا طبیعی ایران انجام خواهد پذیرفت و از هم اکنون مسئولیت هر گونه بن بست احتمالی در مذاکرات با توجه به اقدامات خصمانه و نسنجیده آمریکا بر عهده خود آن‌ها خواهد بود.

منبع: الف

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار