به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاهها در هفتهای که گذشت با اخبار متعددی مانند «کنکور حذف نخواهد شد»، «امتحانات پایان ترم دانشگاه علم و فرهنگ حضوری میشوند»، « لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا»، «نظام آموزش عالی کشور در حوزه خلاقیت موفق نبوده است»، «فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال»، «چرا تغییر سرفصل دروس دانشگاهی اهمیت دارد؟»، «آزمونهای پایان ترم دانشگاه پیام نور چگونه خواهد بود؟» همراه بود.
منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال حذف کنکور اظهار کرد: کلمه کنکور یعنی سنجش و پذیرش که در قالب این معنی حذف شده است.
او افزود: سنجش در کنکور یعنی اینکه ۶۰ درصد آن به آموزش و پرورش واگذار شده است و ۴۰ درصد باقی مانده به خود داوطلب بر میگردد که در مدت زمان ۴ ساعت باید آزمون کنکور دهد.
کبگانیان تصریح کرد: کنکور سراسری قرار شده تا دو بار در سال برگزار شود، بنابراین اگر به شکل قبلی کنکور که هیجان و نگرانی وجود داشت نگاه کنیم باید گفت که کنکور برداشته شده است، ولی سنجش و پذیرش همچنان در کنکور وجود دارد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اگر سنجش و پذیرش در کنکور وجود نداشته باشد دیگر عدالتی نخواهد بود، بنابراین کنکور حذف نشده است و نخواهد شد و با برگزاری دوبار در سال آن را ساماندهی خواهیم کرد.
امتحانات پایان ترم دانشگاه علم و فرهنگ حضوری میشوند
سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری کلاسهای ترم جاری اظهار کرد: قطعا دانشجویان کارشناسی نمیتوانند به صورت کاملا حضوری در کلاسهای درس دانشگاه علم و فرهنگ حاضر شوند.
او افزود: در حال حاضر کلاسهای عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و... دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری به صورت حضوری آغاز شده است و از آن جایی که بیشتر دانشگاهها روی آموزشهای حضوری دانشجویان کارشناسی هم برنامه ریزی میکنند؛ بنابراین دو جلسه را برای آموزشهای حضوری به آنها با هماهنگی دانشکدهها اختصاص خواهیم داد.
هاشمی درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه علم و صنعت گفت: برنامه ریزی کرده ایم تا امتحانات پایان ترم دانشگاه علم و صنعت به صورت حضوری برگزار شوند، مگر اینکه شرایط بیماری قرمز شود و ستاد ملی کرونا هم بخواهد بحث خاصی را برای شهرتهران داشته باشد که قطعا آن زمان نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم هم با توجه به شرایط تغییر خواهد کرد، اما طبق موضوعی که ابتدای ترم اعلام کرده ایم امتحانات به شیوه حضوری خواهند بود.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: همه دانشگاهها در تلاش هستند تا برنامه آموزشهای ترم بهمن را به صورت حضوری بنویسند و ما هم به همین شکل برنامه را تدوین خواهیم کرد و از شیوه آموزش مجازی به صورت کمکی برای ترم بهمن استفاده میکنیم، البته تصمیم گیری در این زمینه منوط به مجموعه بیماری کرونا است تا اجازه اجرایی کردن برنامهها را داشته باشیم.
لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا
عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تناسب نداشتن رشتههای دانشگاهی متناسب با صنعت و جامعه اظهار کرد: قاعدتا با نگاه به آمار دانش آموختگان استخدام شده در بازار کار متوجه میشویم که طی چند سال اخیر آموزش عالی در این زمینه روند خوبی را طی کرده و آمار دقیقی را هم به دست آورده است.
او افزود: آمار وزارت علوم از اشتغال و رتبه بندی دانش آموختگان و دانشگاهها نشان میدهد که برخی رشتهها طی دورههای طولانی باعث استخدام و جذب نیروهای انسانی و فارغ التحصیل شده دانشگاهها به بازار کار شده اند و آمار بیکاری آنها بسیار بالاست.
خشنود تصریح کرد: آمار بیکاری یا اشتغال فارغ التحصیلان در اختیار تمامی نهادها قرار دارد، منتهی استدلال نکردن در نتایج این آمار بسیار جای بحث دارد. معمولا در حوزههای آموزش عالی دو ماموریت تعریف میشود که یکی بحث جذب بازار کار و دومی بحث تداوم کارهای علمی در حوزه دانشگاهی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر که حوزه اقتصادی کشور بسیار چالش برانگیز است و اشتغال به عنوان مسئله مهم شناخته میشود، بنابراین بخش آموزش عالی باید روی رشتههایی که باعث افزایش بالای درصد اشتغال میشوند سرمایه گذاری و هدفگذاری کند و روی همانها متمرکز شود.
خشنود گفت: هم اکنون دانشجویانی داریم که بدون آگاهی از رشته تحصیلی وارد دانشگاه میشوند و در آن ادامه تحصیل میدهند که این موضوع بعد از مدتی منجر به یاس و ناامیدی میشود و آنها به این موضوع فکر میکنند که بخش مهمی از عمر خود را از دست داده اند و در نهایت این موضوع منجر به افزایش آمار بیکاری خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: آموزش عالی باید در زمینه تناسب سازی رشتهها با بازار کار موجود در جامعه و آگاهی سازی آنها نسبت به دانشجویان شرایط لازم را فراهم کند تا داوطلبان بتواند با دانش و آگاهی و علم کافی انتخاب رشته کنند.
خشنود بیان کرد: سرمایه گذاری و هدفگذاری بودجهها و برنامه ریزیها و ساماندهیها باید به سمت و سوی رشتههایی باشد که آمار آنها درباره منجر شدنشان به اشتغال وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید به حذف رشتههایی اقدام کنیم که آمار اشتغالشان پایین است و بحث حذف آنها مطرح نیست، چرا که احتمال دارد در دورههای آتی آمارها تغییر یابند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اگر یک دهه برای مقاطع مختلف تحصیلی هر رشته تعریف کنیم، ممکن است هر ۱۰ سال گویشهای اشتغال در رشتههای مختلف تغییر یابد، از این جهت نباید رشتههایی با اشتغال پایین حذف شوند، بلکه سرمایه گذاری و برنامه ریزی از طرف سیاست گذاری کلان کشور باید کمتر صورت بگیرد و ضریب آنها کاهش یابد.
خشنود گفت: این نکته را باید مدنظر قرار داد که نبود هدف گذاری در نیازمندیهای کلان جامعه و کشور مهمترین و بزرگترین معضلی است که ما را به روزمندگی رسانده و باعث میشود تا توان و ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی و منابع مادی از بین رود و نابود شود که به همین ترتیب در راستای اهداف گسترده کشور قرار نخواهند گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: ساماندهی رشتههای دانشگاهی مستلزم تدابیر و راهکارهای بسیار مهم در حوزه آموزش عالی است تا بتوان آنها را در کشور هدفمند و پاسخگو کرد و متناسب با آنها اشتغال ایجاد شود.
نظام آموزش عالی کشور در حوزه خلاقیت موفق نبوده است
محمدصادق بیجندی معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کارآفرین شدن دانشگاهها اظهار کرد: خیلی وقتها نظام آموزش عالی کشور پشت یک الی دو دانشگاه خوب یا کارهای برجسته ملی پنهان شده است.
او افزود: باید نظام آموزش عالی کشور را کار آفرین کنیم و آنها را به سمت و سوی خلاقیت و نوآوری سوق دهیم.
بیجندی تصریح کرد: اگر میخواهیم نظام آموزش عالی کشور کارآفرین شود، باید همه ارکان مرتبط در این حوزه مانند: مدرسان، استادان، منابع آموزشی، امکانات آموزشی، انتظارات جامعه و ... ایفای نقش کنند.
معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: نظام آموزشی کشور در حال حاضر بیشتر تئوری محور و مدرک محور است که در حوزه کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری خیلی موفق نبوده ایم و اگر هم جایی اغراق موفقیت میکنیم تنها شامل تعداد اندکی میشود.
بیجندی درباره نقش روسای دانشگاهی بر کارآفرین شدن دانشگاهها گفت: قطعا مدیریت رکن اساسی و اصلی در فضای آموزش عالی کشور است. مدیریت اگر با مسائل روز دنیا و نسلهای مختلف دانشگاهی و آموزشی آشنا باشد، فرآیند و ساختارهای دانشگاه را به سمت دانشگاه کار آفرین، خلاق و نوآور هدایت خواهد کرد.
او اضافه کرد: دانشگاههای نسل ۵ هم در دنیا مطرح است، اما قریب به اتفاق دانشگاههای ما در ایران جزو دانشگاههای نسل اول به عنوان دانشگاههای آموزشی و دوم به عنوان دانشگاههای آموزشی و پژوهشی هستند.
معاون آموزشی و کارآفرین جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: دانشگاههای نسل سوم به عنوان دانشگاه کارآفرین همراه با آموزش و پژوهش و دانشگاههای نسل چهار همراه با آموزش و پژوهش و کار آفرین با نگاه مسئولیت اجتماعی در سطح کشور شناخته شده اند.
بیجندی با بیان اینکه دانشگاه نسل پنجم با نگاه جریان سازی و تمدن سازی شناخته شده اند، تاکید کرد: باید دید که کدام یک از این دانشگاههای ما حتی دانشگاههای تراز اول در کشور در فضا و محدودههای مذکور عمل میکنند؟ و کدام یک از دانشگاهها دغدغه مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی را دارند؟ بنابراین روسای دانشگاهها در حوزه کارآفرین شدن دانشگاهها میتوانند سنگ بنای بسیار خوب و ارزشمندی را با تغییر در نگاهها و نگرشها و برنامهها انجام دهند.
فرصت مجدد به داوطلبان با برگزاری دو بار کنکور در سال
شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری دو بار کنکور در سال اظهار کرد: مشکل خاصی در زمینه برگزاری دو بار کنکور در سال وجود ندارد.
او افزود: واقعیت این است که وقتی یک بار کنکور در سال برگزار میشود زمان آن برای دانش آموز و دانشجو یا داوطلبی که میخواهد وارد دانشگاه شود در شرایطی که به دلایل مختلف نتواند در آزمون آن سال شرکت کند، عقب میافتد.
مسیح تصریح کرد: اگر فردی در یک سال مشخص نتواند کنکور دهد هیچ مشکلی ایجاد نمیشود؛ چرا که او میتواند در همان سال برای کنکور دوم آماده شود و مسئله را جبران کند و فرصت جدید را غنیمت بشمرد.
این مشاور تخصصی کنکور ادامه داد: از لحاظ کلی برای برگزاری دو بار کنکور در سال باید دید که آیا جذب دانشجو به دو قسمت تقسیم بندی میشود؟ ظرفیت دانشگاهها دو برابر میشود؟ یا در دو نوبت دانشجو در دانشگاهها پذیرش خواهد شد؟ و در نهایت چه اتفاقاتی در این زمینه خواهد افتاد؟ که این مسئله جای بحث دارد و باید اول مشکلات اولیه را رفع کرد و سپس دو بار به برگزاری کنکور در سال اقدام کنیم و بگوییم که این طرح قابل اجراست یا خیر؟
مسیح گفت: پس از مشخص شدن جزئیات برگزاری دو بار کنکور در سال و پاسخگویی به سوالات گوناگون قابلیت اجرایی آن بستگی به روش انتخابی برگزاری دو بار کنکور در سال معنا پیدا خواهد کرد، یعنی اگر داوطلبی نتوانسته در همان سال کنکور دهد به ویژه در شرایط کرونایی فرصت جبران آن را مجدد در همان سال داشته باشد.
این مشاور تخصصی کنکور اضافه کرد: به نظر میرسد که برگزاری دو بار کنکور در سال قابل بحث بوده و به اینصورت نباید جلوی تغییرات گرفته شود.
چرا تغییر سرفصل دروس دانشگاهی اهمیت دارد؟
رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت تغییر سرفصلهای دروس دانشگاهی اظهار کرد: اکثر برنامههای درسی و حتی رشتههای تحصیلی در دانشگاههای ایران کهنه و قدیمی هستند و با نیازها و تحولات جامعه تناسب ندارند.
او افزود: تغییر و تحول در برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی دانشگاهی ضرورت است و خیلی از متخصصان جامعه و کارشناسان علوم تربیتی و آموزش عالی و روسا و استادان دانشگاهها هم به این موضوع واقع هستند و سال هاست که این مسئله در حال مطرح شدن است تا برنامههای تحصیلی دانشگاهها بروز و بازنگری شوند و تغییر یابند.
مهدی تصریح کرد: اصولا برنامههای درسی باید به صورت مستمر همسو با تغییر و تحولات محیطی و حتی تغییرات فناوری در جامعه بروز شوند. به عنوان مثال، وقتی از فضای مجازی میتوانیم استفاده کنیم و دروس را به صورت آنلاین و در شبکه الکترونیکی عرضه کنیم، قطعا این برنامههای درسی شاید پاسخگوی نوع یاددهی و یادگیری و روشهای مجازی نباشد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: باید برنامههای دانشگاهی مطابق با تغییرات صنعت، نظام بانکداری، تولید، خدمات و ... تدوین شوند. برنامههای موجود زمانی که انجام شده اند با توجه به نیازهای آن زمان و جامعه و صنعت و خانواده بوده اند و هم اکنون بایستی تغییر کنند.
مهدی با بیان اینکه بازنگری و تغییر برنامههای دروس دانشگاهی و حتی رشتههای دانشگاهی با توجه به پیشرفت دانش و تحول در بازار کار و اشتغال بسیار مهم و حیاتی است، تاکید کرد: باید درباره نحوه انجام این کار فکر کنیم، نه اینکه درباره ضرورت داشتن یا نداشتن آن فکر کنیم.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: گروههای آموزشی، دانشکدهها و دانشگاهها حتما باید برنامههای درسی خود را مطابق با نیازهای جامعه و تحولات فناوری بازنگری کنند، چرا که بازنگری کلمه مهمی است و همیشه در دانشگاهها و مراکز علمی مورد توجه است و گفته میشود.
مهدی تاکید کرد: باید دید که گروهها و دانشکدهها و دانشگاهها چه وظایفی در برابر تغییر برنامههای درسی دارند؟ در واقع، بازنگریها میتوانند بر اساس معیارهای مختلفی انجام شوند که شاید مهمترین معیار بحث کارآمد سازی است که برنامههای درسی باید کارآمد باشند، دومین نکته هم روزآمد سازی است که برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی باید روزآمد باشند و مطابق با نیازهای روز طراحی شوند.
او با بیان اینکه مسئله سوم برای اهمیت داشتن تغییر سرفصلهای دروس اشتغال فارغ التحصیلان است، تاکید کرد: برنامههای درسی باید بر اساس امکان و تسهیل اشتغال پذیری دانش آموختگان بروز شوند و وظیفه دانشگاهها در این زمینه کاملا مشخص است و هر مدیر گروه و رئیس دانشگاهی قطعا جوابی در این زمینه دارد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: باید به تدریج و مطابق یک برنامه زمان بندی دقیق، برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی بازبینی شوند، این بازنگریها و تغییرات میتوانند عمیق و اساسی یا یک مرور مختصر و اعمال برخی تغییرات و اصلاحات جزئی باشند که در هر اصلاح و تغییر عمیق و سطحی باید کارآمد سازی و روزآمد سازی برنامههای درسی مورد توجه قرار بگیرد.
مهدی در پایان یادآوری کرد: اصولا باید در فضای دانشگاهها یا محیطهای علمی این فرهنگ نهادینه شود تا بازنگری در برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی صورت بگیرد و در مقابل کسانی هم که نسبت به این قانون بی توجهی میکنند باید دلیل غفلت را پرسید تا بتوان به نتیجه خوبی دست یافت.
آزمونهای پایان ترم دانشگاه پیام نور چگونه خواهد بود؟
علیرضا دل افکار معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری آزمونهای پایان ترم این دانشگاه اظهار کرد: بر اساس تصمیم گیریها آزمونهای دانشجویان در پایان نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع کارشناسی به صورت الکترونیکی و در مقطع کارشناسی ارشد با رعایت دستورالعملهای بهداشتی حضوری برگزار میشود.
او با اشاره به اینکه تنها آزمونهای مقطع کارشناسی ارشد حضوری خواهد بود، گقت: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور میتوانند در محل سکونت خود، آزمونهای پایان ترمشان را بدهند.
دل افکار بیان کرد: دانشجویان موظف هستند قبل از شروع امتحانات این نیمسال تحصیلی، نسبت به پرداخت کامل شهریه خود اقدام کنند، ثبت نمره امتحانات پایان ترم دانشجویان منوط به تسویه حساب شهریه آنهاست.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور درباره ارزشیابی دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد، گفت: ارزشیابی دروس مقطع کارشناسی به صورت غیرمتمرکز و روش انجام آن غیرحضوری است و در سامانه معرفی شده در استان و توسط استاد ذیربط انجام خواهد پذیرفت.
انتهای پیام/