کوهپایه زاده گفت: در زمینه تعداد پزشک عمومی نسبت به بسیاری از کشورهای جهان وضعیت مطلوبی داریم اما در میزان پزشک متخصص وضعیت ما مطلوب نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل کوهپایه زاده اصل دبیر شورای عالی گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: در زمینه ارائه خدمات، اولویت در پزشکی است و شاخص های بهداشتی بعد از انقلاب از نظارت خوبی برخوردار بوده، که این موضوع با افزایش ظرفیت پزشکی به سرانجام نرسیده است.

او افزود: ارائه خدمات در دسترس پزشکی یکی از برنامه های ما محسوب می شود. در طرح تحول سلامت تعداد تخت ها افزایش پیدا کرد و نیروی زیادی تربیت شده است.

 کوهپایه زاده گفت: کسری بودجه آموزش سلامت حدود ۴۰ درصد است و برای افزایش ظرفیت پزشکی زیر ساخت ها را باید گسترش بدهیم . هم اکنون در زمینه تعداد پزشک عمومی در کشور نسبت به بسیاری از کشورهای جهان وضعیت مطلوبی داریم اما در میزان پزشک متخصص وضعیت ما مطلوب نیست.

او افزود:بهتر است در مسیر بکار گیری پزشکان و نظام سلامت،نظام ارجاع را انجام دهیم؛ وقتی که نظام ارجاع داشته باشیم درمان های موثر و بهتری با وجود کمبود پزشک را خواهیم داشت. اضافه شدن هوش مصنوعی در پزشکی شرایط نظام سلامت را بهتر می کند و ارائه دهنده مکانیسم را ارتقا می بخشد.

رو ح الامینی گفت: نگاه ما به حوزه سلامت باید ببینیم از چه زاویه ای است. هرچه قدر بیمارستان بزنیم بیماری ها پیشگیری نمی شود. سبک زندگی باید اصلاح شود. باید نظام ما سلامت محور بوده نه بیمار محور باشد.نیروی که تربیت می شود باید از بروز بیماری جلوگیری کند.

او بیان کرد: وزارت بهداشت متولی سلامت است.وزارت بهداشت باید به وظایف خودش بیشتر و بهتر عمل کند. سیاست های ملی اصل ۴۴ ابلاغ  و تکلیف سازمان ها مشخص شده است. ما به قانون جامع سلامت نیازمندیم تا موضوعات مختلف مانند دسترسی، عدالت ، امکانات واحد دیده شود و‌ وزیر بهداشت نیز این موضوع را پذیرفته است.

روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دسترسی ها در حاشیه شهر خوب نیست و این موضوع در نقاط دور دست و مناطق محروم بیشتر دیده می شود. توزیع و دسترسی عادلانه مردم به خدمات پزشکی مهم است که با کمبود پزشک تشدید پیدا می کند.

او افزود: من بارها به وزیر بهداشت گفته ام که از لحاظ نرم افزار، فناوری دچار ضعف های هستیم. در کلانشهر تهران در برخی از تخصص ها ساعت ها بیمار باید در مطب پزشک در نوبت بمانند ، ما به افزایش هدفمند نیازمندیم.

روح الامینی ادامه داد: هزینه تربیت کادر پزشکی سرسام آور است. کیفیت دسترسی، توزیع در دسترس ما دچار کمبود هستیم.در استان گلستان مراکز مختلفی را سر زده و قابل مقایسه با شهر بزرگ نبوده و متاسفانه دچار مشکلاتی از نظر تعدادپزشک هستیم.

علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر در زمینه کمبود پزشک کاری نکنیم شاید در آینده باید از کشوری مانند بنگلادش پزشک بیاوریم. در حال حاضر باید یشتر از هوش مصنوعی استفاده بیشتری در نظام سلامت ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۰۸:۵۶ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
در سرانه پزشکان عمومی یک سوم استاندارد جهانی پزشک داریم و در سرانه تخصص وایییییییییز
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۸:۴۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
انقدر پزشک زیاد داریم که خوباش صادر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
a
۱۲:۳۸ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
اطلبو اللعلم بالصین فان طلب العلم فریضه علی کل مسلم پیامبر اکرم ص