آغاز کشت قراردادی در سه هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی

 رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از آغاز توسعه کشت‌های قراردادی در سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق شبکه تعاون روستایی خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  فتحی رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از آغاز توسعه کشت‌های قراردادی در سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق شبکه تعاون روستایی خبر داد و گفت: کشت قراردادی گندم و کلزا در دستور کار  تعاونی‌های روستایی و کشاورزی قرار گرفته است.

 فتحی با بیان اینکه با توجه به تاکید مقام عالی وزارت جهادکشاورزی، اتحادیه‌های استانی تعاون روستایی باید توسعه کشت‌های قراردادی را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: با توجه به ضرورت بهره‌وری اقتصادی به ویژه در حوزه تولید محصولات کشاورزی، امیدواریم بتوانیم در خصوص کشت‌های قراردادی در همه شهرستان‌ها با قدرت و سرعت عمل کنیم.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به برنامه‌های جامع وزیر جهادکشاورزی، عزت و اقتدار کشاورزان در گرو اجرای کامل کشاورزی قراردادی است.

وی سن بالای کشاورز، کم دانش بودن و قطعه قطعه بودن اراضی کشاورزی را مهمترین چالش بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: قطعه قطعه بودن اراضی تاثیر زیادی بر کاهش تولید داشته و باعث می‌شود ما نتوانیم خدمات فنی و مهندسی را به شکل مناسب به کشاورز ارائه دهیم و کشت قراردادی راهکار مناسبی برای برون رفت از این وضعیت است.

وی نظارت بر تولید محصول سالم و استاندارد را هدف اصلی این سازمان برشمرد و عدم نیاز سنجی از بازار و تقاضا را به ضرر کشاورز و مصرف کننده دانست و افزود: نبود نیاز سنجی علاوه بر ضرر‌های مالی زیاد به کشاورز باعث از دست دادن بازار صادرات نیز می‌شود.

فتحی با تاکید بر سهم بری دانش از تولید، خاطرنشان کرد: علاج تولید ثروت از کشاورزی، اجرای کشاورزری قراردادی است که در این زمینه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی وابسته به نظام مهندسی آذربایجان شرقی، حدود سه هزار هکتار کشاورزی قراردادی را عقد قرارداد کردند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات تاثیر بسزایی دارد، گفت: حدود ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به حوزه زراعت و از این رو توسعه کشت قراردادی در این بخش برای ما اولویت است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و آذربایجان شرقی، کشت بیشتر محصولات زراعی به خصوص محصولات استراتژیکی مثل گندم، جو و کلزا در پاییز انجام می‌شود، بنابراین آغاز فصل زراعی برای فعالان این بخش بسیار مهم است و کشت این محصولات باید در این فصل با برنامه ریزی‌های دقیق اجرا شود تا شاهد برداشت محصول در خرداد ماه سال بعد باشیم.

فتحی با بیان اینکه سیاست‌های اجرایی وزیر جهاد کشاورزی در الگوی کشت تدوین و به استان‌ها ارسال شده و در آن بر اجرای کشاورزی قراردادی تاکید شده است، گفت: اتحادیه تعاونی‌های روستایی با توجه به مفاد کشاورزی قراردادی، در صورت امکان باید با کشاورزان قرارداد بسته و محصولات تولید شده آن‌ها را خریداری کنند.

وی با تاکید بر تاثیر کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی افزود: کشاورزی قراردادی با حذف واسطه ها، نظارت بر تولید و تضمین در خرید می‌تواند به تولید بیشتر با قیمت مناسب‌تر برای مصرف کننده منجر شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.