کارشناس مسئول مطالعات اپیدمیولوژیک و آمار حیاتی اداره‌کل دامپزشکی قم گفت: برای حفظ سرمایه دامی کشور و کمک به اقتصاد دامداران اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در سطح استان توسط اداره‌کل دامپزشکی اجرایی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،مجید صادق روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی قم،  اظهار داشت: طرح فوق در دام‌های روستایی و عشایری اعم از سبک و سنگین به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه در دامداری‌های روستایی اجرا، و مایه‌کوبی گوسفند و بز داشتی نیز در کلیه مناطق استان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح ۱۸۰ هزار راس گوسفند و بز و ۱۷ هزار راس گاو و گوساله تحت پوشش مایه‌کوبی رایگان قرار خواهند گرفت.

صادق بیان کرد: با توجه به تغییر فصل و برگشت دام‌های کوچ رو و افزایش ماندگاری ویروس در دما‌های پایین و نیز جابه‌جایی بیشتر دام، خطر بروز و افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی وجود دارد.

وی یادآور شد: تب برفکی از جمله شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی بین جمعیت دامی است که می‌تواند با کاهش تولید، کاهش وزن و تلفات گسترده آسیب‌های زیادی به صنعت دامپروری وارد کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی جایگاه، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها، در جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی موثر می‌باشد.

صادق گفت: اداره‌کل دامپزشکی قم از دامداران درخواست می‌نماید با اکیپ‌های دامپزشکی استان همکاری لازم را به‌عمل آورند تا واکسیناسیون کامل دام‌ها برعلیه بیماری تب برفکی صورت پذیرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار