مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد گفت: تهیه سند راهبردی فرهنگی می‌تواند چراغ راهی برای شهرداری‌ها در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اکبر ایازی مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد در اولین نشست شورای فرهنگی، هنری، اجتماعی شهرداری‌های استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: هنگامی که از شهر سخن به میان می‌آید یک ذهنیتی در افکار مردم مجسم می‌شود که آن ذهنیت می‌تواند زمینه برخورد مناسب و یا غیرمناسب شهروندان با مسائل شهری و همچنین مسائل اجتماعی را ایجاد کند.

او با اشاره به ضرورت شهرشناسی توسط مسئولان و مردم افزود: در شهر‌هایی که تعلق خاطر شهروندان به شهر زیاد است، مسائل شهری با مشارکت خودجوش شهروندان و همیاری آن‌ها با هم حل می‌شود، اما در شهر‌هایی که تعلق خاطر به شهر وجود ندارد، کوچک‌ترین مسئله تبدیل به یک بحران و علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف زمینه بحران‌های دیگر را رقم می‌زند و اگر مسئولان نسبت به شهر شناختی نداشته باشند، می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات متعددی باشد.


بیشتر بخوانید


ایازی اضافه کرد: در مسائل شهری اگر نقش اساسی شهروندان در شهر را مدنظر نگیریم حل مسئله امکان‌پذیر نیست هرچقدر هم که هزینه و نیرو و تجهیزات فراهم کنیم، بدون مشارکت فعال شهروندان آن مسئله حل شدنی نیست.

او ضمن تاکید بر افزایش سرانه‌های فرهنگی و رسیدن به استاندارد‌های کشوری خاطرنشان کرد: فضا‌های فرهنگی شامل سالن‌های سینما، تئاتر، پارک، اماکن تفریحی، امکانات آموزشی، کتابخانه، موزه، رسانه‌های مکتوب و تصویری، نمایشگاه‌های مختلف و... است و فراهم‌کردن بستر‌ها و مجموعه‌ای از این امکانات و بهره‌گیری شهروندان از آن‌ها نشانه توسعه و پیشرفت فرهنگی است.

ایازی گفت: ارتقاء سرانه‌ها در عرصه‌های مختلف به ویژه سرانه‌های فرهنگی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها می‌باشد.

او با بیان اینکه سند راهبردی فرهنگی استان در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باید تهیه و تدوین شود، تصریح کرد: تهیه این سند می‌تواند چراغ راهی برای شهرداری در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

ایازی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ادامه داد: تشکیل هیات اندیشه‌ورز فرهنگی می‌تواند در پیشرفت فرهنگ و هنر و رساندن ما به استاندارد‌های کشوری کمک شایانی داشته باشد.

او افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی اصول و حقوق شهروندی در حوزه‌های قانون گرایی، حمل و نقل، همسایه‌داری، ترافیک و محیط زیست و... با همکاری شورای اسلامی و نهاد‌های متولی، برقراری تعاملات فرهنگی با شهرها، تقویت و تعامل شهرداری با آموزش و پرورش با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه دانش‌آموزان هستند، تهیه و تدوین کتاب یا کتابچه‌هایی درخصوص آداب و رسوم شهر، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در مناسبت‌های ملی و مذهبی، احیاء و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری با همکاری میراث فرهنگی، راه‌اندازی مرکز صیانت از خانواده با همکاری بهزیستی، تعیین یک روز به نام شهر در تقویم، تقویت ارتباط با هنرمندان و فرهیختگان و دانشگاهیان ازجمله اقداماتی است که می‌توان در عرصه فرهنگی از آن بهره‌مند شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار