به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گردشگری صنعتی پاک است که میتواند عامل اشتغال بسیاری از جوانها شود و صنایع بسیاری مانند صنایع دستی را مجدداً جان تازه ببخشد. رونق و توسعه گردشگری به دلیل درآمدزا بودن و داشتن سود سرشار، یکی از سیاستهای مسئولان گردشگری برای موفقیت و توسعه این صنعت بینالمللی است که با برندسازی گردشگری این روزها دنبال میشود.
بسیاری از کشورهای دنیا در صنعت گردشگری اقدام به سرمایهگذاریهایی در بحث برندسازی کردهاند که در این زمینه میتوان به ترکیه، تایلند، استرالیا، چین و هندوستان اشاره کرد. در استان اصفهان نیز باتوجه به برگزاری نخستین همایش برند گردشگری در دیماه ۱۳۹۴ شاهد تاثیرگذاری روند صنعتی شدن گردشگری بودیم.
اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مقولههایی بوده که در بحث صنعتی شدن گردشگری استان اصفهان رشد چشمگیر و فزایندهای را داشته است. در حال حاضر استان اصفهان با ۲۷۸ اقامتگاه بومگردی شناخته شده مقام نخست کشور را دارد، اقامتگاههایی که بیشتر در نیمه شرقی استان و شهرستانهای کاشان، خور و بیابانک، نائین، اردستان و نطنز قرار دارد. همچنین ۲ واحد بومگردی زمینه اشتغال ۱۰ تا ۱۵ نفر را در روستاها فراهم میکنند که گسترش آن میتواند در توسعه پایدار روستاها موثر باشد.
مجموعهای از مشکلات گردشگری کشور در پژوهشی که در سال ۱۳۹۳ و در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت. نکته نخست در این تحقیق، نبود اطلاعرسانی مناسب در مراکز تفریحی و تاریخی بیان شد. ترافیک و نبود پارکینگ موضوع دیگر بوده که مسافران نوروزی سال ۹۸ در کلانشهر اصفهان مطرح کردند، همچنین نبود کارت الکترونیک برای تبدیل ارز از دیگر موارد جلوگیری از توسعه گردشگری مطرح شده است. مسئله نبود سرویس بهداشتی در شهر و مسیرهای جادهای نیز در موارد دیگر این طرح بوده، یعنی هم در ساختارهای زیربنایی و هم در ساختارهای فرهنگی احتیاجاتی داریم، اما باید قدم به قدم پیش رفته و اولویتبندی انجام دهیم.
در دیدار اخیر نمایندگان استان اصفهان با رئیس جمهور، رئیسی به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی دستور داد به سرعت به مسئله گردشگری اصفهان رسیدگی کند و با حضور میدانی، ضمن رفع موانع اصلی، زمینه توسعه این صنعت را در اصفهان فراهم کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با بیان اینکه به موضوع گردشگری نمیتوان از یک جنبه و منظر نگاه کرد، اظهار داشت: باتوجه به اینکه قالب گردشگری ما، گردشگری فرهنگی است، چیزی که ما اکنون با آن مواجه هستیم توجه ویژه به میراث فرهنگی به عنوان یکی از منابع بسیار مهم گردشگری استان است.
حیدر صادقی افزود: میراث فرهنگی هم به معنای مفهوم عام آن یعنی ابنیه و آثار تاریخی و هم شامل میراث ناملموس است. میراث ملموس به عنوان یکی از منابع و جاذبههای مهم و مزیتهای رقابتی استان اصفهان در سطح ملی و بینالمللی است که باید توجه ویژه به آن داشت. میراث شامل ابنیه و اماکن تاریخی و رویدادهای فرهنگی و حتی بخشی از صنایع دستی که در آثار فهرست ملی ثبت شده است، میتواند مورد توجه قرار گیرد، همچنین زمینههای حفظ، احیا و نگهداری و رونق آنها و ورودشان به عرصه گردشگری نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید به تسهیلگری ورود بخش خصوصی به موضوع میراث و گردشگری بیان کرد: اکنون پروژههای زیادی در شهر اصفهان در حوزه سرمایهگذاری داریم که میتوانند تامینکننده زیرساختها و در حوزه اشتغال و کارآفرینی حرفی برای گفتن داشته باشند. بناهای تاریخی ما نیز نیاز به این سرمایهگذاری برای احیا دارند تا به عنوان تاسیسات گردشگری استفاده شوند. ساختار آن مشخص است و باید فرایندها را تسهیل کنیم تا متقاضیانی که میخواهند در حوزه تاریخی سرمایهگذاری و در حفظ و احیای اماکن تاریخی اقدام کنند، بتوانند طی فرایندهای آسان و سریع، مجوزهای خود را دریافت کنند.
صادقی در خصوص نقش شهرداری در گردشگری تصریح کرد: گردشگری شهری در حوزه شهرداریها قرار میگیرد و شهرداری متولی اصلی حوزه گردشگری شهری است. منابع گردشگری در حوزه دستگاههای دیگر قرار میگیرد و یک قسمتی از این منابع گردشگری در اختیار میراث فرهنگی است که همان بناهای تاریخی را شامل میشود. بنابرین برای روستاهای هدف گردشگری، اعتباراتی است که تحویل بنیاد مسکن داده میشود.
وی ادامه داد: زیرساختهای گردشگری فراتر از بناهای تاریخی است، مراکز اطلاعرسانی و رزوراسیون میتواند در اختیار شهرداری قرار گیرد. در بحث مدیریت میراث فرهنگی، مدیریت واحدی وجود ندارد و هرکدام از اداره کل میراث و شهرداری و حتی اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی به نحو خودش عمل میکند و ضرورت دارد در این حوزه همسویی اتفاق بیافتد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با اشاره به اولویتی که برای توسعه گردشگری باید برای آن انرژی صرف کنیم، گفت: گردشگری را به عنوان صنعتی که مسئول هماهنگی است معرفی میکنند یعنی جایی که هماهنگی داشته باشیم، بدون شک انتظار صنعت گردشگری که در حوزه اقتصاد و سرمایهگذاری نمود پیدا میکند را داریم.
کشورهایی همانند حوزه خلیج فارس که شاید منابع فرهنگی و طبیعی مانند ما نداشته باشند، اما سطح هماهنگی که در آنها وجود دارد و حتی در بعضی استانها، میبینیم که گردشگری در آنجا رونق بیشتری گرفته است.
صادقی با بیان اینکه اگر به دنبال توسعه گردشگری هستیم باید اولویت خود را ایجاد هماهنگی میان دستگاهها قرار دهیم، اظهار داشت: ۹۰ پارامتر مختلف برای توسعه صنعت گردشگری تحت عنوان شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری بینالمللی تعریف شده است. به طور خوشبینانه اداره کل میراث فرهنگی فقط در ۵ مورد نقش دارد، ۸۵ پارامتر دیگر زیرساختهای فناوری اطلاعات (IT)، زیرساختهای حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی و استادیومهای ورزشی و ... است. اولویت در توسعه گردشگری اصلاح ساختارها است که شورای شهر، شهرداریها، اتاق بازرگانی و اداره کل میراث و دستگاههای اجرایی مانند محیط زیست و بنیاد مسکن با عملکردی همگرا میتوانند این هماهنگی را ایجاد کنند.
احیای ابنیه تاریخی معطل بروکراسی اداری
وی افزود: بعضی از هماهنگیها نیز درون استانی است، برای مثال کسی که برای احیای ابنیه تاریخی ۲۰ میلیارد سرمایهگذاری میکند. کسب مجوز احیای ابنیه تاریخی در شهر اصفهان، حدود ۱.۵ تا ۲ سال به طول میانجامد و این موضوع هیچ ارتباطی به وزارتخانه ندارد. در میان این سرمایهگذاری کمیسیون ماده ۵ باید ورود پیدا کند که چرخه تشکیل کمیسیون ماده ۵ فرایند زمانبری است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان بیان کرد: در واقع میان هماهنگیهایی که باید در سطح استان و در سطح ملی انجام دهیم تفکیک قائل شویم. اولویت دوم حفظ بناهای تاریخی و گردشگری است و همچنین احیای زاینده رود نکته بسیار مهم در احیای گردشگری اصفهان است.
عباس حاج رسولیها با اشاره به اینکه بخش عظیمی از بحث اشتغال در استان معطوف به گردشگری است، اظهار داشت: ما و همکاران در سنوات گذشته و در حمایت از صنعت گردشگری و همچنین حفظ آثار تاریخی و گردشگری تلاش و اقداماتی داشتیم. وضعیت فرهنگی و تاریخی اصفهان، در حد اداره کل و بروکراسی حاکم برآن قابل اداره کردن نیست. این اداره ظرفیت در شناساندن آثار و ابنیه تاریخی را به دنیا ندارد و در سفر وزیر میراث فرهنگی، باید ادارهای ویژه برای این موضوع در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه نمیتوان اصفهان را در کنار دیگر شهرها قرار داد، ادامه داد: دیگر شهرها چنین ظرفیت ویژهای ندارند، اما متاسفانه این ظرفیتهای گردشگری در حال نابودی و بدون استفاده مانده است. متاسفانه هرگاه صحبت از اختصاص بودجه به ابنیه تاریخی میشود، هیچکس از دولت و اختصاص بودجه دولتی از این موضوع استقبال نمیکند.
رئیس کمیسیون اقصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: اگر حوزه گردشگری به شهرداری واگذار شود، ظرفیت نگهداری و حفظ آثار و افزایش توریست به ۱۰ برابر میزان کنونی افزایش مییابد و ارزش افزوده نیز ایجاد میکنیم. با سیستم اداری و ارتباط با وزارتخانه و دولتی کاری از پیش نمیبریم.
حاج رسولیها ادامه داد: برنامه ۱۴۰۵ نگاه ویژهای به گردشگری دارد و هماهنگی بین دستگاهها برای رسیدن به توسعه گردشگری ضروری است. اگر وزارت میراث و گردشگری اختیار بودجهای و دیگر اختیارات را به استان تفویض کند، امکان هماهنگی بین دستگاههای استان نیز ایجاد میشود.
سرعت اصلاحات و تغییرات بسیار کند است
مهدی طغیانی نیز در خصوص توسعه گردشگری اصفهان اظهار داشت: این موضوع را به لحاظ اجرای مصوبات و قوانین و مقررات جزو وظایف خود میدانیم و جلساتی را شروع کردیم و دستگاههای ذیربط در میراث فرهنگی را دعوت میکنیم.
وی افزود: واقعیت این است که سرعت اصلاحات و تغییرات بسیار کند است و یکی از دلایل درخواست حضور میراث نیز همین بود. متاسفانه هماهنگی واحد نداریم، نیاز به محوری داریم تا ایجاد هماهنگی کند که حضور وزیر میراث به این موضوع کمک میکند. افق جمع شدن بیماری کرونا و فاصله گرفتن از دوره رخوت گردشگری نزدیک است. در ابتدای کار مسائل زیادی وجود دارد. برای توسعه گردشگری قدم مهمی برداشته نشده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث اولویت توسعه گردشگری بیان کرد: بحث زیرساختها، برند گردشگری اصفهان و بازاریابی و استانداردسازی در خصوص رتبهبندی خدمات مطرح است، تعریفهای مسیرهای گردشگری متفاوت و باز کردن آثار برجسته فعلی، احداث موزه بزرگ اصفهان در کارخانه ریسباف مباحثی است که برای توسعه گردشگری اصفهان پیگیری میشود.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/