مهاجرت ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب میل و مغان اصلاندوز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تالاب میل و مغان در اصلاندوز میزبان ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر کمیاب از نیمکره شمالی و مناطق سردسیر می‌باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر از جمله انواع قو، غاز، اردک، چنگر، باکلان، درنا، حواصیل، آبچلیک و تعدادی از پرندگان شکاری از نواحی سرد شمالی به خصوص از منطقه سیبری وارد کشور شده و گروهی از آن‌ها تا فرا رسیدن بهار در استان باقی می‌مانند و تعدادی نیز پس از مدتی استراحت و تغذیه، به مناطق گرم‌تر مانند حاشیه دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

او افزود: تالاب سد میل مغان در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است و همه ساله با شروع بارش‌های پاییزی و حاکمیت سرما در روسیه و شمال اروپا، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زمستان گذرانی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه مساحت این تالاب ۹۹۶ هکتار است افزود: تالاب سد میل مغان محل زندگی دائم یا چند ماهه بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده در قالب ۷۹ گونه مختلف است و از این جهت یکی از منحصربفردترین تالاب‌های ایران به شمار می‌رود.

شهند بیان کرد: علاوه بر این تالاب میل مغان محل مناسبی برای تخم ریزی و پرورش گونه‌های ماهیان بومی نظیر سوف، زرده پر، سیم، سیاه ماهی، سس ماهی، سیاه کولی، اسبله و شاه کولی و گونه‌های جانوری مثل لاکپشت مهمیزدار است.

سد میل و مغان از نقاط دیدنی و جذاب استان اردبیل است، در ۵۰ کیلومتری شهرستان پارس آباد و سه کیومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه مرزی ارس و ۲۶۰ کیلومتری پایین دست سد مخزنی ارس واقع شده است و یکی از تالاب‌های مهم استان اردبیل است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.